האם ליברמן עושה טוב לחרדים? // טור דעה

זעקות הכאב המופנות אל ליברמן בעקבות 'גזירת המעונות' מתעלמות מהאמת היסודית. מאשימים את ליברמן שהוא מזיק לציבור החרדי, אבל לאמיתו של דבר ליברמן חושב שהוא עושה לנו טובה גדולה. כיצד יתכן? (דעה)

ניסן לברון | כיכר השבת |
(צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

זעקות הכאב המופנות אל ליברמן בעקבות 'גזירת המעונות' מתעלמות מהאמת היסודית.

מאשימים את ליברמן שהוא מזיק לציבור החרדי, אבל לאמיתו של דבר ליברמן חושב שהוא עושה לנו טובה גדולה.

כיצד יתכן?

ליברמן ושותפיו לממשלה מאמינים שאדם נורמטיבי חייב לעבוד לפרנסתו. מי שאינו עושה כן הוא פרזיט שחי על חשבון המדינה, ועל כספי המיסים של הציבור העובד והנאור. הם אינם מכירים בערך האדיר של לומדי התורה.

לפי זה, כל מה שיגרום לחרדים לצאת לעבודה ויהפוך אותם לחברה חומרית ו'יצרנית'– הוא דבר רצוי ואפילו הכרחי. לדעתו של ליברמן זה יהפוך את החרדים לחברה טובה ובריאה, ואז לא יצטרכו לקחת אותם 'למזבלה', כפי שהוא התבטא.

אז מה הפלא שליברמן פועל, כפי שהוא פועל?

לליברמן ומפלגתו יש אג'נדה אנטי-דתית והם מפיצים מסרים חריפים בגנות שומרי היהדות. התנהלותו הכוחנית של ליברמן, ש"אינו דופק חשבון" כדבריו, מנעה בעבר הקמת ממשלה בעלת נטייה דתית-מסורתית, וערערה את היציבות הפוליטית בישראל.

לאחרונה הזדמן לי לפגוש כמה ממצביעיו של האיש: עולים חילונים ממדינות חבר העמים. חלקם דוברים עברית בסיסית בלבד ודי מרוחקים מהציבור הישראלי שגדל כאן. יש להם את העיתונות ואת חנויות המזון המיוחדות להם. הם באו לישראל לאחר שנים של חינוך קומוניסטי שנכפה עליהם לא באשמתם, והטמיע בהם זלזול בדת, ולראות בחרדים שאינם עובדים – טפילים שאינם תורמים מאומה לציבור ולמדינה.

בטוחני שיש ביניהם אנשים נבונים רבים, שחפצים בטובת החברה הישראלית ומוכנים לכבד את היהדות. אולם בהיעדר אופציה אחרת, ליברמן עם התעמולה האנטי-דתית שלו הוא "האיש שלהם", המייצג אותם.

זה לא הולך להשתנות, כי יש כאן התנגשות עוצמתית בין שתי זוויות מבט על החיים.

אפשר להמשיך להתקיף את ליברמן מאזור הנוחות שלנו, ולצעוק זעקות שבר כמה הוא רע ומזיק.

אבל זה לא יעזור הרבה.

כי לליברמן יש קהל מצביעים מסור, ובכוחו הפוליטי הוא תוקע טריז בין המחנות הגדולים והעויינים, הימין והשמאל, שלא מצליחים למצוא דרך לעבוד ביחד למען העם הזה. גם המפלגות החרדיות והדתיות לא מצליחות להעמיד כוח חזק מספיק נגד המהלכים שלו ושל שותפיו, והעימות החריף בין כולם גובה מחיר יקר מהחברה הישראלית.

את התוצאה העגומה אנו רואים כעת.

הגיע הזמן לפעול בדרכים חדשות, שיוציאו אותנו מהמבוי הסתום.

ברצוני להציע פתרון שלא נקטו בו עד עתה: לגשר בין ציבור מצביעי ליברמן – לציבור הנאמן לתורת ישראל.

מסתבר שכל מצביעי ליברמן רוצים ביטחון בישראל, ממשל יציב, כלכלה טובה ומענה לצרכים החברתיים.

בזה יש לחרדים מכנה משותף עימם, שכן תורתנו רואה בעין חיובית את הדברים הללו. התורה מעריכה את 'שלומה של מלכות', בפרט ממשל האמור לדאוג לצרכי יהודים בארץ ישראל.

על פי היהדות יש חשיבות למלאכה ולפרנסה בכבוד (במקביל לקיומם של לומדי תורה), ליישובו של עולם ולהתפתחותן של חכמות-אנוש מועילות.

התורה גם מדגישה את כבוד האדם שנברא בצלם אלוקים, ואת החובה להתייחס לתושבים נכרים בכבוד ולספק את צרכיהם.

עם המסרים הללו יש לבוא אל ציבור מצביעי ליברמן, אבל בצורה כנה וישרה השואפת להידברות אמיתית, ולא כתעמולת-נגד שטחית.

אז יתכן שנגיע עימם להבנות ולהסכמות, וננטרל את התעמולה השקרית של ליברמן נגד הדת היהודית.

אולם כדי שזה יקרה הציבור החרדי צריך להוציא מתוכו שליחים טובים, שיהוו בעצמם דוגמה אישית לערכים התורניים הנעלים הללו. הדוברים החדשים האלה צריכים להיות דוברי רוסית שוטפת, אנשים חיוביים וסימפטיים, רצוי עם רקע של עשייה חברתית מועילה.

הם יקיימו את המגעים עם הציבור השני וידברו אליהם בצורה שתיצור הבנה כלפי הנאמנים למסורת ישראל. כדאי גם שהמפלגות החרדיות והדתיות תשלבנה דמויות כאלה בתוכן ובסביבתן.

אם דבר זה יעשה יתכן שנצליח לנטרל מוקד חריף של עימות בחברה הישראלית, אשר הציבור החרדי סובל ממנו רבות, ולצעוד בכך צעד נוסף כלפי הבראת המצב בכללותו.

ניסן לברון, פעיל ביוזמות חברתיות

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר