החרדים בשעת מבחן

החוק שיסייע למסורבות גט; איך ינהגו ש"ס ויהדות התורה?

השר מתן כהנא מ'ימינה' צפוי להגיש את החוק שקידמו בעבר המפלגות החרדיות ונועד לסייע לנשים יהודיות החיות בחו"ל ומסורבות גט • כיצד ינהגו ש"ס ויהדות התורה מעמדתם האופוזיציונית? (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
דרעי וגפני (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

כחודש לאחר הקמת ממשלת בנט-לפיד, שהדירה את החרדים מבין שורותיה ומאפשרת לשר האוצר אביגדור ליברמן להתנכל לציבור החרדי - מגיע המבחן הראשון של המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה: האם לתמוך ב"חוק העגונות" או להתנגד בשם "האופוזיציה הלוחמנית"?

רק בשבוע שעבר דרשו ראשי המפלגות החרדיות, אריה דרעי, משה גפני ויעקב ליצמן, מיושב-ראש האופוזיציה, יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, להביא להפלת חוק האזרחות עם התנגדות כל 30 חברי הכנסת של הליכוד, על אף היותו חוק ביטחוני חשוב. גפני אף הסביר זאת כשאמר: "זו התנהלות של אופוזיציה, ועלינו להתנגד לכל חוק שתביא הקואליציה, לא משנה מה טיבו".

כעת, המבחן עובר לצדם של הח"כים החרדים עם ההצעה שעומדת במרכז - הצעת "חוק העגונות", שנולד כבר לפני כעשור, הוקפא על ידי משרד החוץ מטעמים ביטחוניים, וחזר במתכונת אחרת. החוק מתייחס לעשרות יהודיות תושבות חו"ל שנותרות עגונות, מכיוון שאין לבתי הדין היהודיים בחו"ל כלים חוקיים לכפות על הבעלים להישמע לפסק הדין - לכן קודם החוק, שמאפשר לבתי הדין הרבניים בישראל להטיל עיצומים על סרבן הגט אם הגיע ארצה לביקור, כגון עיכוב יציאה מהארץ חזרה למקום מושבו עד שיופיע בפני בית דין רבני בארץ.

בתחילה, סירבו במשרד החוץ לקדם את חקיקתו, מחשש לפגיעה באנשי כוחות הביטחון שיבקרו במדינות השונות ויביא למעצרם. אח"כ עודן נוסח החוק ולא הותיר מקום רב לפרשנות, ובמשרד החוץ אישרו את קידומו.

החוק, שהוצע על ידי ועידת רבני אירופה, עבר תחילה כהוראת שעה לשלוש שנים, בהצעה אותה הגיש כנהוג השר לשירותי דת דאז, יעקב אביטן. על אף התנגדות מצד חברות אופוזיציה, הצלחתו המשמעותית ושחרור כ-80 נשים מכבליהן, הוביל אותו לתמיכה רחבה מאוד. כעת, השר לשירותי דת הנוכחי, מתן כהנא מימינה, מגיש את ההצעה הממשלתית שתתקן את הסעיף הזה אחת ולתמיד ותציל חיי נשים יהודיות נוספות.

חברי כנסת בש"ס וביהדות התורה עימם שוחחנו סירבו להתחייב איך יצביעו ומסרו כי "עדיין מתקיימים דיונים כיצד לנהוג ועמדת הסיעה טרם סופית".

ח"כ חרדי אחד נשמע לוחמני מחבריו, ואמר: "אנחנו לא מתכוונים לעשות לקואליציה את העבודה, אלא להיפך - לגרום להם להבין שהם יצרו קואליציה ללא אפשרות אמיתית לניהול מדינה. נעשה הכל עד להפלת הממשלה במהרה".

לעומתו, ח"כ אחר רמז כי יתכן ויתמוך בהצבעה בעד החוק, על אף שהוגש ע"י הקואליציה: "אנחנו כל הזמן מתנהלים בהגינות ובאחריות".

הנשיא לשעבר ריבלין, חגג בסוכת הרב הראשי: "התרגשתי מהתרת העגונות" (ארכיון 'כיכר')

נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט, אמר ל'כיכר השבת' כי "לא הכל זה פוליטיקה ולא כל נושא צריכים לראות במשקפיים של אופוזיציה מול קואליציה. גדולי ישראל בעבר ובהווה עשו כל שביכולתם כדי לשחרר אישה מכבלי עגינותה. זה יהיה חילול השם אם חברי הכנסת שומרי תורה ומצוות, שהתורה וההלכה היא נר לרגליהם, יתנגדו לחוק הזה".

"כיכר השבת" ימשיך לעקוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר