כפי הצפוי

בג"ץ דחה את העתירות נגד ממשלת החילופים

שופטי העליון דחו היום את העתירות נגד ממשלת הרוטציה, והחוק אשר נחקק לאחר הבחירות לכנסת ה-23, ועיגן בחוק היסוד את מוסד ממשלת החילופים ורה"מ החלופי (חדשות)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
בנט ולפיד (צילום: יוסי זליגר / פלאש 90)

בית המשפט העליון דחה היום (שני) את העתירות שהוגשו נגד תיקון מס' 8 לחוק יסוד הממשלה, אשר נחקק לאחר הבחירות לכנסת ה-23, ועיגן בחוק היסוד את מוסד ממשלת החילופים וראש הממשלה החלופי.

המשנה לנשיאה (בדימ') חנן מלצר סבר, בדעת יחיד, כי יש להוציא התראת בטלות למשיבים, לבל יזמו בעתיד תיקונים חוקתיים משטריים משמעותיים שתחולתם מיידית, להבדיל מתחולה לאחר הבחירות לכנסת העוקבת.

הדיון התמקד בעיקר בשלושה נושאים מרכזיים; ההוראה הקובעת כי במסגרת הבעת אי-אמון בממשלת חילופים, לא יוכלו ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי לעמוד בראשות הממשלה האחרת. עוד התמקד הדיון, בהוראת שעה הקובעת כי בתקופת כהונתה של הכנסת ה-23 לא ניתן יהיה לשנות את רוב הוראות התיקון לחוק היסוד אלא ברוב של 70 חברי כנסת. וכן בקביעה כי הוראות התיקון ייכנסו לתוקף באופן מיידי כבר בתקופת כהונתה של הכנסת ה-23.

שופטי העליון סברו, כי צמצום האפשרות להביע אי אמון בממשלה במסגרת ממשלת חילופים, זה לבדה אינה מצדיקה התערבות שיפוטית שלהם. בקשר לסוגיה השנייה, כל שופטי ההרכב, סברו כי עם התפזרותה של הכנסת ה-23 הפכה סוגיית שריון חלק מהוראות התיקון בהוראת שעה לתיאורטית, ומשכך התייתר הצורך להכריע בה.

בנוגע סוגיה השלישית, הדעות בין השופטים היו חלוקות, אך רובם סברו כי לא נפל רבב בכך שהתיקון לחוק היסוד נכנס לתוקף באופן מיידי כבר בתקופת כהונתה של הכנסת ה-23. "סוגיה זו הפכה לתיאורטית עם התפזרות הכנסת ה-23, וכי גם לגופם של דברים אין פסול בכך שתיקונים חוקתיים ייכנסו לתוקף מיד עם חקיקתם, וכך נהוג בשיטת הממשל הישראלית", סברו מרבית השופטים.

התנועה לאיכות השלטון אמרה על דחיית עתירת ממשלת החילופים: "על אף שהעתירה נדחית, די לקרוא את הדברים שכותבים השופטים על מנת להבין את גודל המשבר המשטרי שאליו הוביל אותנו התיקון חסר האחריות של הממשלה הקודמת, שהפכה את חוקי היסוד של מדינת ישראל לפסטלינה הניתנת לשינוי לפי צרכי השעה הפרסונליים, וגרמו נזק אדיר לציבור הישראלי".

"אנחנו שבים ומזכירים כי בימים אלו הממשלה המתהדרת בתואר "ממשלת השינוי" ממשיכה בדרכה הרעה של הממשלה הקודמת, ומוסיפה לעשות פלסתר מחוקי היסוד של מדינת ישראל, לערוך בהם תיקוני בזק ולהכפיף אותם לצרכים פוליטים רגעיים. אנו קוראים לממשלה ולחברי הכנסת בקואליציה לקרוא היטב את האמירות הנוקבות שבפסק הדין, ולבטל את ההסדר המביש ששינה בין לילה את שיטת המשטר שלנו הפך את הממשלה שלנו לממשלת שיתוק"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר