כשלון אחר כשלון

תוך חמישה שבועות: רצף המבוכות של ממשלת בנט-לפיד

נפילת חוק הדיינים הבוקר, מצטרפת לרשימה מתארכת של כשלונות הממשלה בהצבעות שונות • לכל הצבעה יש השפעה כפולה: זריקת מרץ לאופוזיציה, וסיבוכים פנימיים בקואליציה • סיקור נרחב (בארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
בנט, לפיד וגנץ (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

לקראת השעה 10:00, הבוקר (חמישי), מליאת הכנסת עדיין פתוחה מאתמול ב-11:00, כמעט 23 שעות. החוק שבא לשנות את הוועדה לבחירת דיינים, בדרך שינשל את נציגי המפלגות החרדיות מהתערבות בסוגייה, חוק דגל של ממשלת בנט-לפיד, עולה להצבעה האלקטרונית.

שתי דקות אחר כך מתברר שהחוק נפל, בגלל שיו"ר הכנסת בעצמו מצביע נגד החוק. חוסר תשומת לב של רגע אחד תיאלץ את הממשלה להשתרך שוב עם דיונים ארוכים ומעיקים - עד הגעת החוק להצבעה מחדש.

נפילת חוק הדיינים איננה המבוכה הראשונה לקואליציה, שמכהנת בסך הכל חמישה שבועות. כל הצבעה כושלת כזו, שמגיעה אחרי מאמץ רב לגייס את כל חברי הקואליציה ולהישאר ערים שעות ארוכות במליאה, פועלת לחיזוק האופוזיציה הלוחמנית ופוגעת באחדות הקואליציה ההטרוגנית, עניין שיכול להיות דרמטי אם ימשך בקצב כזה.

'כיכר השבת' ריכז במיוחד את כל הכשלונות של ראשי הקואליציה, עידית סילמן מ'ימינה' ובועז טופורובסקי מ'יש עתיד', על אף הימים המעטים מאז כוננה הממשלה ה-36, מהכישלון הקטן ביותר - לגדול מכולם.

תחילה שני דברים שנשארו מחוץ לדירוג, אבל שווים ציון:

• חוק שלילת האזרחות ממחבלים שהגישו חברי הכנסת אורית סטרוק מהציונות הדתית ואבי דיכטר מהליכוד: הקואליציה ביקשה לדחות את ההצבעה בכמה שבועות, אך האופוזיציה לא סמכה שהחוק יעלה בהמשך, כך שחברי כנסת בימינה ובתקווה חדשה נאלצו להתנגד לחוק - שחלקם הם אלו שהציעו אותו.

• החוק לקיום תוכנית צדק חלוקתי גם מעבר לקו הירוק, שהגיש חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי מש"ס: הקואליציה התאמצה למנוע את העלאתו לדיון במליאה, אך האופוזיציה העלתה את ההצבעה בכל זאת - כדי לגרום למבוכה בקואליציה.

דירוג הכשלונות המלא

• דחיית חוק החרגת נשים דתיות משירות ביטחון: הקואליציה ניסתה בכל דרך להשיג את הרוב הנדרש לחוק שקידם שר הביטחון בני גנץ, שנועד לאשר את הקמת ועדת המעקב של צה"ל, כדי לגייס בנות ששיקרו באשר להיותן דתיות, אך בשל התנגדות רע"מ לתמיכה בחוק, הקואליציה משכה אותו קודם ההצבעה.

• דחיית חוק הקאנביס: גם כאן, מנסור עבאס וחבריו לא יכולים היו לתמוך בעמדת הקואליציה מבחינה דתית-חברתית, וברגע האחרון ח"כ שרן השכל מתקווה חדשה, יוזמת החוק, החליטה למשוך אותו.

ההסבר של עבאס מדוע התנגד לחוק הסמים (צילום: ערוץ כנסת)

• הקמת ועדות הקבע באיחור ניכר של כשבועיים: אחרי משא ומתן מתיש עם האופוזיציה, ולאחר שהצדדים לא הגיעו להסכמות, החליטה הקואליציה להקים את ועדות הכנסת הקבועות באיחור.

• דחיית חקיקת חוק יסוד הממשלה שמאשרת את מנגנוני השוויוניות בממשלה: הקואליציה הייתה צריכה 61 אצבעות לתיקון החוק, כך שנוהל העבודה שאושר בממשלה יזכה גם לגיבוי הכנסת, כולל הכוח החציוני לכל ראש ממשלה, אך אז חבר הכנסת ולדימיר בליאק מיש עתיד נדבק בקורונה - והכל נדחה.

• נפילת חוק הדיינים בשל טעות יו"ר הכנסת: הטעות הזו אמנם נובעת מהיעדר תשומת לב, אבל זה שדווקא יו"ר הכנסת, שאמור להיות בקי מכולם בחוקים, ואדם המשמש כח"כ כבר שמונה שנים, מפיל חוק חשוב כל כך לממשלה - זו מבוכה.

• נפילת חוק איחוד המשפחות: שרת הפנים איילת שקד הבטיחה להעלות, דחתה אותו בכמה ימים, הבטיחה שוב שתעלה אותו בזמנו ושוב דחתה אותו - ובסוף, לאחר דרמה שנמשכה במרפסת מזנון הכנסת עד סמוך להצבעה, חבר הכנסת עמיחי שיקלי הצביע נגד - והפיל את החוק.

• ההצבעה הכפולה של אביר קארה: חבר הכנסת מימינה עבר על עבירה פלילית כשהצביע בשמו ובשם יו"ר הקואליציה עידית סילמן, עניין שקרה פעמים בודדות בלבד בעבר ויכול להגיע עד כדי דין פלילי.
וכל זה בחמישה שבועות בלבד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר