"למעוניינים - מורה ללא תשלום": צפו בהלפגוט

היום, חל יום השנה הלועזי ה-36, לפטירתו של החזן דוד בן אביגדור קוסביצקי ז"ל. אופיר סובול בטורו השבועי מספר על החזן ומביא ביצוע מרהיב ליצירתו של הלפגוט (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: יובל)

היום, 30 ביולי, חל יום השנה הלועזי ה-36, לפטירתו של החזן דוד בן אביגדור קוסביצקי ז"ל.

דוד, הצעיר מבין ארבעת האחים קוסביצקי. ארבעה אחים שלכל אחד ואחד מהם תכונות ייחודיות שעשו אותם לחזנים יוצאי דופן - כל אחד בזכות עצמו.

דוד החל את דרכו החזנית כזמר במקהלתו של אחיו הבכור משה, ולאחר מכן כמנצחם של אחיו יעקב ושמחה.
דוד, שלא התכוון לוותר על תפקידו כמנצח, החל להתפלל כחזן בהשפעת אחיו הבכור והבכיר משה, שידע איזה אוצר טמון באחיו הצעיר. "יש לך קול מיוחד, למה לך לעבוד עם הידיים, תעבוד עם הקול" - נהג לומר לו משה.

נוסף על הכשרתו המוסיקאלית ולקולו המרשים, הייתה בו בדוד, אמנות מיוחדת שכללה וירטואוזיות ואלגנטיות מעודנת, וכל זאת ללא מאמץ לכאורה.

הוא נהג להוסיף ולאלתר על יצירות הדגל של אחיו משה, אך כישוריו כמוסיקאי מלומד ומחונן הביאו לעולם החזנות לחנים וביצועים רבים ונפלאים, שמפארים את הרפרטואר החזני עד עצם היום הזה.

אחת מהן היא יצירתו "שמע ישראל", אותה הקליט בחודש נובמבר 1948, עת שעבר לארה"ב לאחר שירות של 8 שנים בלונדון. בתקליט 2 יצירות בלבד "שמע ישראל" ו"המעביר בניו", שתיהן בליווי מקהלת בית הכנסת שלו "עמנואל" ובניצוחו של הרמן זאליס.

את "שמע ישראל" ביצענו לראשונה בשנת 1994 ומאז היא בוצעה פעמים רבות בארץ ובעולם. היצירה הוקלטה במקור ללא רצ'יטטיב חזני ולכל חזן שביצע את היצירה הוסיף אבא רצ'יטטיב המתאים לו.

החזן יצחק מאיר הלפגוט ביצע אותה לראשונה בשנת 2005 ומאז התאהב בה ואף הקליט אותה בדיסק השלישי שלו "אבות".

הפעם בחרתי להביא לכם את הביצוע האחרון והנפלא של הלפגוט עם אבא, מתוך קונצרט הגאלה ״הלפגוט עם קול הנשמה״ שקיימנו בשנת 2016.

דוד נהג לומר לתלמידיו: "אני מלמד בתשלום, אבל יש מורה טוב יותר שמלמד ללא תשלום וזהו מחזור התפילה. עיינו ולימדו ממנו פעם ועוד פעם..."

יהי זכרו ברוך!

שבת שלום וצפייה מהנה!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר