היסטוריה ואקטואליה

טיול לבין הזמנים: הנס המופלא ב'תל עזקה'

הנס המופלא ב'תל עזקה' בו דוד המלך הכניע את גוליית הינו נס גדול ומפליא. חז"ל מאריכים על האבן המופלאה של דוד שעשתה את דרכה בדיוק אל עיניו החשופות של גוליית (בארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הנוף ב'תל עזקה' (צילום: ישראל שפירא)

פרק ב': הנס המופלא ב'תל עזקה' בו דוד המלך הכניע את גוליית הפלישתי בעזרת חמישה חלוקי אבנים הינו נס גדול ומפליא.

חז"ל מאריכים אודות הנס הגדול, על האבן המופלאה של דוד שעשתה את דרכה בדיוק אל עיניו החשופות של גוליית. לא נאריך לפרוך את סברת ההבל של אותם חוקרים לא יראי שמים, המנסים להמעיט בנס, ולאחר "מחקרים" הסיקו שבדיוק ברגע שדוד המלך זרק אבנים לעבר גולית, הייתה שמש שסינוורה את עיניו של גוליית, ולכן הוא לא שם לב לאבן של דוד שנזרקה לעברו , עפ"ל.

בעניין האבן המופלאה, מרתקת במיוחד, עדותו של ראש ישיבה מפורסם בפולין, הגאון רבי יהושע פלק, מחבר הספרים המפורסמים פרישה, דרישה, סמ"ע (נפטר לפני 400 שנים) על השיחה המסתורית בין האבן לשריונו של גוליית.

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

מסתבר שהאבן דרשה מכובע הברזל שיפנה את דרכו, כדי שהיא תעשה את רצונו של דוד המלך להרוג את גוליית, ואילו כובע הברזל של גוליית טען ובצדק, שגם הוא עושה את רצון הקב"ה, והוויכוח הגיע עד לב השמים.

או אז הציע האבן צור "עסקת חבילה" לכובע הברזל, והבטיחה לו שאם אכן היא תפנה את מצחו של גוליית, הרי שמצות ברית המילה שנהוג עד כה לעשותה עם אבן צור (כפי שהתורה מעידה על ציפורה ויהושע שמלו באבן צור), מעתה יעשה עם סכין ברזל.

וכך לשונו של רבי יהושע פלק בספר הפרישה: "ומצוה מן המובחר למול בברזל. שמעתי טעם ע"פ המדרש שכך הובטח לברזל ביום שנבקע הכובע של ברזל שהיה בראשו של גליית לפני דוד", (יו"ד סי' רסד).

מדרש מבהיל זה הובא גם בספר הלכות ואגדות לר״מ היגער נויארק תרצ׳׳ג וכן בספר "שפתי כהן" על התורה, וכן בספר זכר דוד לרבי דוד זכות, וכן בספר זכרון לראשונים.

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

מומלץ לבקר בימי בין הזמנים ב'תל עזקה', מקום מדהים המשקיף לנוף מרהיב ביותר הכולל את הים התיכון, גוש עציון והרי ירושלים. הנוף כולו פרוש לארבעה כיוונים, מזרח מערב צפון ודרום.

תל עזקה שוכנת במרחק של 15 דקות מהעיר בית שמש, במקום ישנה תצפית נהדרת, עם פינות ישיבה מוצלות, שנבנו על עקבות צבא הפלישתים, שבא להילחם כנגד המלך היהודי הראשון בהיסטוריה, שאול המלך.

במעלה ההר, קרן קיימת לישראל חרתה על גבי אבני שיש את פסוקי הנביא המספרים את אירועי המלחמה, ונחמד ביותר לעבור משלט לשלט, וכך ללמוד את הסוגיה.

(צילום: ישראל שפירא)

• • •

אין באמור בכתבה משום המלצה לבצע את מסלול הטיול האמור. הדברים נכתבו כתיאור חוויה של הכותב, ואינם מהווים המלצה על בטיחות המסלול. כל המבקר במקום או מבצע את המסלול, עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

כתמיד, נמליץ לגולשים היקרים לציית לשילוט בשטח מטעם הרשויות ולהקפיד על הוראות הבטיחות והוראות החוק. בכל יציאה לטבע מומלץ להתעדכן על מזג האוויר, ולהתייעץ עם הרשויות המוסמכות לכך. בשמורות הטבע חלה חובת תיאום מוקדם באתר רט"ג.

לבירורים אודות כניסה למים וכו':

  • מוקד המידע של רשות הטבע והגנים 3639*
  • תיאום טיולים מוקד טבע 02-6247955
  • קו ליער 1-800-350-550

- - - - -

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר