"אינו כשיר"

'תקוה חדשה' הגישה הצעת חוק לחסימת נתניהו

ההצעה המבקשת למנוע ממי שהגישו נגדו כתב אישום לכהן כראש ממשלה, הוגשה לכנסת • בתקוה חדשה עקצו והזכירו כי הליכוד והמפלגות החרדיות תמכו בעבר בהצעה דומה (פוליטי)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

כלל חברי הכנסת של מפלגת תקוה חדשה בראשות גדעון סער, הגישו יחדיו הצעת חוק המבקשת לאסור על מי שהגישו נגדו כתב אישום לכהן כראש ממשלה או שיטילו עליו את מלאכת הרכבת הממשלה.

בנוסף, ייאסר עליו לכהן כראש ממשלה חליפי. אן הגישו נגדו כתב אישום בעת שהוא מכהן בראשות הממשלה, יתפטר עד 30 יום מהאשמתו.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "קיים חשש כי תפקודו של משרת ציבור יפגע בצורה משמעותית בעת שהוא נתון ללחצים משפטיים, ושיקול הדעת שיפעיל לא תמיד יהיה לטובת הציבור. ככל שמשרת הציבור מכהן בתפקיד בעל השפעה גדולה יותר על מהלך החיים במדינה, גדל הסיכון שבקבלת החלטה לא לטובת הציבור".

"בהתאם לכך, במצב המשפטי הקיים משרתי ציבור (ראשי רשויות, שרים, בעלי תפקידים בשירות הציבורי ועוד) אינם יכולים לשמש בתפקידם במידה והוגש נגדם כתב אישום. איסור הכהונה תחת כתב אישום נדרש לא רק בשל שיקולים של ניקיון כפיים או בדיקות רקע ביטחוניות, אלא גם ובעיקר כדי למנוע ניגוד עניינים בין האישי לציבורי, מראית עין של ניגוד עניינים".

"חריג יחיד לחוק-יסוד: הממשלה (להלן – חוק-היסוד), הוא תפקיד ראש הממשלה אשר הוחרג מהמנגנון ואינו חייב להתפטר לאחר הגשת כתב אישום. זאת מטעמים מהותיים של אמון הציבור שניתן לו, מטעמים מעשיים של שלמות הקואליציה ויציבות המערכת, וכן כדי לא להותיר בידי היועץ המשפטי לממשלה המחליט על הגשת כתב אישום את הכוח להוביל להתפטרות ראש הממשלה".

"ואולם, בישראל לא נהוגה בחירה ישירה בראש הממשלה, והאמון הציבורי שממנו נהנה ראש הממשלה הוא אותו אמון ציבורי שניתן לכל חבר כנסת, שר וסגן שר בממשלה, ולכן ראוי לבטל את ההגנה החריגה שעומדת לראש הממשלה בחסות החוק, ולהפוך אותו לראשון בין שווים בין שאר משרתי הציבור".

עוד נכתב בדברי ההסבר להצעה, "כידוע, על פי סעיף 30 לחוק-היסוד, התפטרות ראש הממשלה אינה מובילה בהכרח לבחירות, אלא מובילה לכך שהנשיא פותח בהליכים להרכבת ממשלה חדשה".

"בהתאם לכך, מוצע כי אדם שעומדים נגדו כתבי אישום, אינו כשיר לשמש כראש ממשלה או ראש ממשלה חלופי, וכן קובעת כי במידה והוגש נגד ראש הממשלה או ראש הממשלה החלופי כתב אישום, הוא ייאלץ להתפטר מתפקידו בתוך שלושים ימים מיום הגשת כתב האישום".

לסיום הזכירו כי הליכוד והחרדים תמכו בעבר בחוק דומה. "הצעה דומה הוגשה בשנת 2008 במהלך כהונת הכנסת ה-17 ואף היא זכתה לתמיכת רוב חברי הכנסת ורוב סיעות הבית בהן: הליכוד, העבודה, קדימה, ש"ס, הבית היהודי, העבודה-מימד, אגודה לישראל, דגל התורה, מרצ, גיל, חדש, אח"י, וישראל ביתנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר