מדוע *כל* ילד צריך שיהיה לו "ארגז כלים לטראומה"

הילדים שלנו נפגעו בצורה החמורה ביותר מהקורונה. הבידוד החברתי, התמוטטות השגרה, החרדה מהנגיף... זה טראומטי. הנה כלי טיפולי יעיל: "ארגז כלים לטראומה". מהו ואיך יוצרים אחד? (משפחה)

(צילום: שאטרסטוק)

עידן הקורונה שאנו מצויים בו כבר יותר משנה קשה לכולם. אך ניתן לטעון שהילדים שלנו הם אלו שנפגעו בצורה החמורה ביותר. הבידוד החברתי, התמוטטות השגרה, הלחץ המשפחתי והחרדה מהנגיף... זה טראומטי, בלשון המעטה. כהורים, אתם בטח מנסים לעשות כל מה שאתם יכולים כדי לעזור ליורשי העצר שלכם להתמודד עם אירועים מלחיצים אלה והמחנכת קארן גרוס ממליצה על כלי טיפולי יעיל: בניית "ארגז כלים לטראומה".

"ארגזי כלים לטראומה (שניתן לכנותם גם "קופסאות חושים" או "קופסאות שבירה") נועדו לעזור לילדים לווסת מחדש את מערכת העצבים האוטונומית שלהם, כאשר היא נמצאת בכוננות גבוהה", מסבירה גרוס. רוב הסיכויים שכבר חוויתם כמה מקרים שבהם מערכת העצבים של ילדכם נכנסה לאובר פעילות בשנה האחרונה, אך יתכן שתראו שזה קורה שוב אם הוא יתקל בחוויה לא נעימה.

אז איך זה עובד? "ארגז כלים לטראומה" מסייע לצעירים להתמודד עם מתח, חרדה וטראומה, על ידי התמקדות בחושים שלהם. ניתן להתאים אותו כך שישקף את גיל הילד ואת שלב ההתפתחות שלו, כמו גם את התרבות שלו.

"מה שיש בארגז הכלים משתנה בהתאם למשתמש, אך כל הפריטים הנמצאים בקופסה (או בתיק) נועדו לעורר את החושים ולאפשר לילד להתמקד מחדש ולפתוח מסלולים עצביים חדשים שהטראומה סגרה", מסבירה גרוס. אתם כבר יודעים שספינר יכול לעזור להקל על חרדה, אז חשבו על הקופסה הזו כעל ערכה שלמה של עזרים חושיים שתסייע לילד הלחוץ שלכם להתמקד ולהירגע.

ניתן להשתמש בערכת כלים זו לילדים וגם למבוגרים. גרוס ממליצה עליה לילדים מגיל 3 ומעלה (מכיוון שילדים צעירים מזה עלולים לבלוע או לאכול את מה שיש בקופסא).

אין ארגז כלים שמתאים לכל הילדים, אך אם אתם מעוניינים לבנות אחד לצאצאיכם ואינכם יודעים כיצד להתחיל, הנה כמה פריטים שגרוס ממליצה לשים בתוכו:

סיכות משרדיות. "אפשר לחבר אותן יחד ובכך ליצור קשרים - משהו שהטראומה קוטעת", אומרת גרוס.

מנקי מקטרות. ניתן לכופף אותם, לחבר אותם ולהשתמש בהם ליצירת בעלי חיים או צורות מגוונות.

ניירות וצבעים. יש משהו בציור שהוא כל כך מרגיע, נכון? במיוחד כאשר משתמשים בו כאמצעי לביטוי עצמי.

כדורי לחץ. די מובן מאליו.

בובת חיה קטנה או בובת אצבע. מתבקש. כל כך מתבקש.

מילה עוצמתית החקוקה על אבן. כמו תקווה, אמון, אמונה, שמחה, אושר. (אל תחשבו יותר מדי - מילה אחת הכתובה על קרטון תעבוד גם כן.)

משהו מבושם. אלו יכולים להיות שקית או שמן ריחני.

כלי נגינה. מצלתיים או חליל. כולם יעבדו.

משהו יוצא דופן ללכוד את הדמיון, כמו צמידים צבעוניים.

ניתן להשתמש בערכת הכלים לטראומה במגוון מצבים. אתם יכולים להוציא אותה בכל פעם שאתם מרגישים שילדכם נמצא במצב של סטרס, למשל, או שאתם יכולים להציב אחת בחדר או כמה חפצים ממנה בתיק הגן שלו ולעודד אותו להשתמש בהם בכל פעם שהוא מרגיש צורך לעשות זאת. זו אסטרטגיה פשוטה אך יכולה להיות אפקטיבית ביותר, אומרת גרוס. בכנות, אולי אפילו ניצור לעצמנו אחת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר