הנשיא נמלט

הטליבאן כבש את ארמון הנשיאות בקאבול

בניגוד לכל התחזיות של ביידן, אנשי ארגון הטרור האסלאמי הרצחני השתלטו בקלות על רוב אפגניסטאן והשלימו את כיבוש עיר הבירה שלה כמעט ללא מאבק צבאי (העולם הערבי)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
אנשי הטליבאן בארמון. בוידאו: מנסים לעלות למטוס להימלט מהמדינה (צילום: מתוך טוויטר)

אנשי ארגון הטרור הטליבאן השלימו את ההשתלטות על בירת אפגניסטאן - קאבול. הנשיא אשרף ראני ורעייתו נמלטו ככל הנראה לאוזבקיסטאן ואנשי הטליבאן מיהרו להצטלם בארמון הנשיאות הכבוש.

האמריקאים אף הם פועלים לחילוץ מהיר של אנשיהם מהמדינה במה שנראה כעת ככישלון מחריד ומביך של מדיניות החוץ האמריקנית שטענה עד כה שצבא פקיסטאן חזק הרבה יותר מצבא הטליבאן וכי אין סיכוי לתרחיש כזה.

על פי הדיווחים, בשדה התעופה הבינלאומי של קאבול שורר כאוס של ממש והמוני אנשים מנסים לברוח מהמדינה ומחפשים מטוס שיסייע להם בכך. באופן רשמי רק בעוד שבועיים הייתה אמורה להיות מושלמת הנסיגה האמריקנית מהמדינה והמצב החדש מציב את הבית הלבן באור בעייתי מאד.

בימים האחרונים הצליחו אנשי הטליבאן לכבוש את הערים הגדולות במדינה וכאמור הצליחו אתמול לכתר ולכבוש את עיר הבירה כאבול. הנשיא ראני ניסה אתמול לעודד את אנשיו והבטיח לשקם את כוחות הביטחון ואת הפליטים הרבים שנמלטו מאימת הטליבאן אך כמה שעות לאחר מכן נמלט מהמדינה וטען כי עשה זאת כדי למנוע מרחץ דמים.

על בריחתו של ראני נמתחת באפגניסטאן ביקורת חריפה ובכירים במדינה טוענים כי הוא הפקיר את אזרחיו ואיבד את תפקידו. ביקורת נמתחה גם על האמריקנים שלטענת האפגניסטים לא סייעו להם באופן צבאי כנגד הטליבאן ולמעשה גרמו למצב הקיים.

בטליבאן לעומת זאת חוגגים את הניצחון הקל שלהם, הם טוענים כי הם אינם מעוניינים בלחימה בעיר וכי הם מתכוונים לקחת את השלטון באופן מסודר מבלי לתת לממשלה העכשווית חלק בשלטון כפי שדמיינו האמריקנים מלכתחילה. אנשי הארגון גם שחררו אתמול את בסיס חיל האוויר גראם בפאתי קאבול בו היו עצורים כ-5000 אסירים של הטליבאן ודאעש.

דובר הטליבאן מסר אתמול בצהריים שהוא מצפה שהעברת השלטון הרשמית לידי ארגונו תיעשה כבר בימים הקרובים, וציין שהארגון מקיים עם הממשלה היוצאת מגעים להעברת השלטון בקאבול. "לוחמי הטליבאן יהיו בכוננות בכל הכניסות לעיר עד הסיכום על העברה מספקת ולא-אלימה של השלטון", הצהיר הדובר. בטליבאן הצהירו כי הם ישמרו על חייהם ורכושם של אנשי העיר וכי יאפשרו למי שרוצה לעזוב את העיר לעשות זאת בשלום.

הטליבאן הצהיר, כי לא תופסק הפעילות בנמל התעופה ובבתי החולים. הוא מסר שהכוחות האפגניים רשאים לעזוב את העיר, וכך גם האזרחים הזרים. זרים שרוצים להישאר בקאבול יידרשו בימים הקרובים לעבור הליך רישום של ממשל הטליבאן, אם כי הסיכוי שיהיו כאלה אפסי לנוכח התנהלות ארגון הטרור.

כשדובר הטליבאן נשאל בראיון לתקשורת העולמית אם הארגון ישוב וינהיג עונשים אכזריים כמו בימי משטרו בשנים שלפני פיגוע התאומים, בהם הוצאות להורג, סקילה באבנים וכריתת איברים, הוא השיב שהדבר "נתון להחלטת בתי המשפט". באשר לתקשורת אמר שהטליבאן יאפשר לה להיות ביקורתית, אך לא יאפשר לה "להתמכר לרצח אופי".

האמריקנים תכננו לבצע את פינוי אנשיהם מהבירה באמצעות 5000 חיילים וכעת מסתבר כי רק צוות מצומצם יישאר בנמל התעופה בעיר והשאר יפונו ממנה.

כזכור, האמריקנים פלשו לאפגניסטאן לפני 20 שנה לאחר הפיגוע בבניני התאומים, הנסיגה הייתה כבר יוזמה של הנשיא הקודם דונלד טראמפ שחתם על הסכם נסיגה מול הטליבאן אך מבלי שנחתם הסכם כזה בין ארגון הטרור לבין הממשלה המקומית. ביידן עיכב את הנסיגה רק במעט אך המשיך להתעקש כי זו הדרך הנכונה לפעול. רק השבוע הצהיר הנשיא כי הוא אינו מתחרט על ההחלטה לסגת מהמדינה.

ביידן הזהיר את הטליבאן מפגיעה באינטרסים האמריקניים, והגן פעם נוספת על ההחלטה להשלים את הנסיגה: "הייתי הנשיא הרביעי שמפקח על נוכחות הכוחות האמריקניים באפגניסטן – שני רפובליקנים, שני דמוקרטים, אני לא אעביר את המלחמה הזאת לנשיא חמישי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר