הקנאה כמנוף לצמיחה // הרב אוהד יוסף

הקנאה נובעת בדרך כללכאשר יש חוסר סיפוק ואדם אינו שלם עם עצמו, התמקדות בחסר והערכה עצמית נמוכה. כיצד ניתן להשתמש במידה זו דווקא כדי לצמוח ולגדול (אקטואליה)

הרב אוהד יוסף | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצולם)

בעיצומם של ימי חודש אלול, ימים של חשבון נפש, נדרשים אנו לא רק לתיקון המעשים אלא אף לתיקון המידות כדברי הרמב''ם בהלכות תשובה (פרק ז').

אחת המידות שמוזכרות בתורה נאמרה בעשרת הדיברות במעמד הר סיני - "לֹא תַחְמֹד בֵּית רֵעֶךָ; לֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ, וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ, וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ''. איסור זה מבטא את ההתמודדות עם רגש הקנאה.

הקנאה מצויה אצל כל אדם ברמה כזו או אחרת, בסיטואציות שונות ובחברת אנשים שונים. יש כאלה המנהלים אותה לעומת אלו שמנוהלים על ידה.

הקנאה מזיקה ופוגעת: מביאה את האדם לחוסר סיפוק בחייו ולאומללות, מרחיקה אותו מעשייה חיובית וממה שטוב עבורו – כי הפוקוס שלו נמצא במקום אחר, בנוסף היא פוגעת במערכות יחסים – שכן אי אפשר לנהל מערכת יחסים תקינה וטובה עם מישהו שמקנאים בו.

וכדברי חז''ל בפרקי אבות (פ''ד משנה כא) רבי אלעזר הקפר אומר: הקנאה והתאווה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם.

מהי הקנאה וממה היא נובעת?

קנאה נובעת כלפי מישהו שיש לנו הערכה כלפיו ורוצים להיות כמוהו, או משהו שחסר לנו ומוערך וחשוב עבורנו והוא נמצא אצל האחר. כי מישהו או משהו שלא נמצא בסולם הערכים שלנו אין כלפיו רצון וקנאה כלל, כמו שבין ילד לאדם בוגר שרצונותיהם שונים אין קנאה.

בדרך כלל זה נובע כאשר יש חוסר סיפוק ואדם אינו שלם עם עצמו, התמקדות בחסר והערכה עצמית נמוכה. פעמים אנו מספרים לעצמנו סיפורים שגורמים לנו לקנאות, מה שיתכן ובכלל אינו קיים במציאות וכמו הפתגם הידוע ''לא כל הנוצץ זהב הוא''.

כיצד מתמודדים עם הקנאה?

ישנם האומרים לעצמם ''אמנם הוא עשיר אבל לי יש משפחה טובה'' או ''מסכן, הכסף עלה לו בבריאות'', יש שמצדיקים ואומרים ''טוב, הוא עשיר כי קיבל ירושה גדולה''. משפטים כגון אלו לא מביא אותנו למקום טוב, גבוה וחיובי, זה משאיר אותנו עסוקים במה שיש לשני ובחיפוש אחר חסרונותיו. דרך זו אינה מקדמת ואינה מניעה לפעולה, ומפסידים הזדמנות לצמוח ולגדול, להפוך לבעלי עין טובה כלפי עצמנו וכלפי זולתנו.

התעלמות ממנה אינה נכונה, חשוב שתהיה הכרה בה ולדעת לסלוח לעצמנו, רק משם אפשר לבנות משהו חדש. לקנאה יש מסר שהיא באה להעביר לנו, שיעור שעלינו ללמוד.

שאל את עצמך!

מה הקנאה גילתה לך על עצמך?

אלו דברים חשובים בעיניך ומה נמצא בסולם הערכים שלך?

במה אתה לא מעריך את עצמך ובמה אתה מוותר לעצמך?

באלו דברים אתה מאמין בעצמך שאינך מספיק חשוב ואין לך מה להציע?

מחובת האדם להכיר במעלותיו ובטוב שבו, להודות על מה שיש, להתבונן במה שהשיג והתקדם במהלך שנות חייו ובמה עוד יכול להתקדם ולהשיג.

להאמין ולדעת שיש מספיק שפע בעולם לכולם וכמאמר חז''ל ''אין אדם נוגע במוכן לחבירו...אפילו כמלא נימא'' (יומא לח ע''ב).

הקנאה מביאה עמה הזדמנות להשתמש בה כמנוף להצלחה, וכמאמר חז''ל (ב''ב כא) ''קנאת סופרים תרבה חכמה''. להפוך את מושא הקנאה שישמש כהשראה ללמידה ועשייה חיובית. אף פעם לא מאוחר....ואם זה אפשרי עבור אדם אחר זה אפשרי גם עבורך....האמן בעצמך וביכולותיך!

אנשים האלו שתופסים את תשומת לבך הם השתקפות למשהו שאתה רוצה. העבר את כיוון המצלמה מבחוץ אל עצמך פנימה ומה שבשליטתך עשה ופעל ותראה הצלחה. ומה שלא בשליטתך קבל זאת באמונה ובאהבה, למד לפרגן ולהשתמש במילים טובות, כדרשת חז''ל ''טוב עין הוא יבורך'' אל תקרי יבורך אלא יברך.

היה שלם ואהוב את עצמך, שמח בחלקך הגשמי והרוחני. חזק את הערך העצמי וממילא גם הביטחון העצמי יתחזק והקנאה תפחת.

בהצלחה.

אוהד יוסף הוא איש חינוך, מטפל ומאמן רגשי - master nlp

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר