היסטוריה ואקטואליה

מה הסיפור של הטאליבן? "אל"ף זה אללה, בי''ת זה בורדה"

מהו הסיפור של הטליבאן? מי הם בכלל, מאיפה הם הגיעו? שמואל בן שלום מגולל את ההיסטוריה של הלוחמים האכזריים, מה הם למדו וכיצד הגלימה המוסלמית סייעה למנהיג (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
לוחם טאליבן (צילום: Shutterstock)

פרק ה': אנו ממשיכים את הריאיון עם שמואל בן שלום מומחה לאסלאם ודתות, שמרצה על עניינים אלו וגם כתב ספר מחקרי על הזרמים האסלאמיים השוכנים סביבנו. נקודה מעניינת ששמואל בן שלום בן המגזר החרדי, ומשכך ספרו ברמה תורנית גבוהה שמרתקת את הקורא החרדי. בן שלום כתב לאחרונה רשומה בדף הפייסבוק שלו אודות הטליבאן, ואנו סקרנים לדעת עליהם יותר.

מהו הסיפור של הטליבאן? מי הם בכלל, מאיפה הם הגיעו?

בן שלום מסביר: "היה זרם מוסלמי קיצוני בשם 'דאובנדים' שקם בהודו ופקיסטן לפני כמאתיים שנה. הללו הקימו מוסדות לימוד אסלאמיים המכונים 'מדרסות' בעיר דאובנד בהודו, שעל שמה הם קרויים.

"האפגנים משבט הפשטונים תמיד היו מאד פנאטים, אבל בורים ועמי הארץ, ולא ידעו הרבה על דתם. כשהרוסים פלשו לאפגניסטן, היו פליטים אפגנים שברחו לגבול פקיסטן, ופקיסטן מימנה להם 'מדרסות' לימוד על הגבול. ב'מדרסות' הללו למדו ברמה נמוכה, והשקיעו את הזמן ללימוד שיטות אגרסיביות של אלימות, ולא כל כך את חכמת האסלאם המקורית.

"חוקר הודו בשם ישעיהו גינצבורג סיפר שיצא לו לקרוא את האלף בית שלימדו במדרסות הללו (הפשטונים כמובן היו צריכים גם ללמוד לקרוא). הם לימדו כך: אל''ף זה אללה, בי''ת זה בורדה (רובה) גימ''ל זה ג'יהאד.

"במדרסות הגדולות בהודו לא מסכימים לקבל תלמידים מאפגניסטן, גם מכיוון שממשלת הודו התנגדה לכך, וגם מכיוון שחלק מחכמי המדרסה טענו שהתלמידים מאפגניסטן יקלקלו את התלמידים מהודו, כי הם לא ברמה המתאימה להבין את האסלאם, והם יחדירו להם אסלאם רדוד וקיצוני. היום יש במדרסה הגדולה בדאובנד רק 7 תלמידים מאפגניסטן.

"כתוצאה מכך הטאליבן שלמדו אצל הדאובנדים לא המקוריים, קבלו גרסה דתית אלימה של האסלאם, וכך נוצר הסבב הראשון של הטאליבן שהיה קיצוני להחריד. עד היום הדאובנדים בפקיסטן ובהודו מזלזלים בחכמתם של אנשי הטאליבן".

ספרו של בן שלום "האסאלם היום" מוגש לקריאה חינם לגולשי 'כיכר השבת' (באדיבות המחבר)

בן שלום מציין מסורת מופלאה על מייסד הטאליבן, מולא עומר; "לפני שלושים שנה הוא היה ראש אחת מהמדרסות הנחותות בגבול פקיסטן, ואפגניסטן היתה נתונה במלחמת אחים קשה. יום אחד הוא חלם שאשה אומרת לו ''לך לעזור להם'', התעורר ויצא לכבוש את אפגניסטן.

"כשהוא כבש את אחת הערים העתיקות באפגניסטן הוא מצא גלימה של מייסד האסלאם מוחמד, והמסורת טענה שרק מי שראוי להנהיג את האסלאם כולו או לפחות את אפגניסטן הוא יצליח ללבוש אותה.

"לאורך ההיסטוריה היו כמה שניסו ללבוש אותה אבל כשהם ראו את הגלימה הם נתקפו חרדה ונמלטו. רק מנהיג הטאליבן ששמו מולא עומר הצליח ללבוש את הגלימה, וברגע שעשה את זה יצא למגדל בכיכר העיר והראה לכולם שהוא לובש אותה. מייד הכריזו כל האפגנים הבורים שמולא עומר הוא שליט המוסלמים. לכן מעריצים את 'קדושתו' המוני אפגנים טאליבנים בורים שמאמינים לחזיונותיו".

בפרק הבא: מה עבר על הטאליבן שנהפכו מקנאים קיצונים לליברלים?

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר