ועדת החקירה הממלכתית

יוסף שווינגר בעדות דומעת: "מההחייאות - אני חצי בן אדם"

ועדת החקירה הממלכתית לחקירת אסון מירון התכנסה לשמיעת עדותו של הרב יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים • העדות הועברה בשידור חי (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ב באלול תשפ"א | 30.08.21
הרב יוסף שווינגר בעדותו (צילום: לע"מ)

ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון התכנסה הבוקר (שני) שוב, הפעם כדי לשמוע את עדותו של הרב יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים. "כיכר השבת" העביר את העדות בשידור חי.

עיקרי העדות:

יוסי שווינגר: "רציתי להגיד שבראש ובראשונה, לפני שאני מתחיל, כמי שחווה שכול שנים רבות, להביע את תנחומיי, רק מי שחווה את זה מבין איזה אסון הם עברו

"כשנכנסו בשנת 2001, התמקדנו בעיקר בהילולה. אני מגיע בפעם הראשונה לאתר הרשב"י, אני מגלה דוכנים מדוכנים שונים, מוזיקה רועשת. היה צריך להתאמץ כדי להבין שמדובר באתר קדוש. כמה מטרים משם שחיטת כבשים, דם השחיטה שנשפך, זה היה נורא, לא היה מתאים לאתר דתי וקדוש.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

"יד ביד עם המשטרה פעלנו לסילוק הדוכנים, לסילוק כל המופעים שלא התאימו לרוח המקום, גם את השחיטה העברנו, בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות. אני רוצה לציין, רק בשנים האחרונות אנחנו כבר לא 'סרח עודף' לממשלה בכל נושא התקציב. ב-2001 הייתה הדלקה יחסית קטנה של 'בויאן', והיה גם את חסידות 'קרלין', אבל בכל ההר לא היה סדר, לא רוצה להזכיר את הניקיון. פעלנו להחזיר את האופי הדתי לאתר הקדוש הזה.

"במשך שנים פרצנו דרכי מילוט, דרכים, כניסות ונתיבי חירום. ב-2018 היה את שדרוג משטחי ההתקהלות. כמה שיותר לרווח. בעקבות דו"ח מבקר המדינה ב-2008 - סוף סוף המדינה הבינה שצריכים להתייחס לאתר הרשב"י באופן רציני, ואז הוקם מנהלת התחבורה, הארגון עבר מ'אגד' למשרד התחבורה. מישהו היה צריך לנתב את הכל, לדאוג לחניה מסודרת. אנחנו היינו קבלן הביצוע להנחיות של אגף התנועה.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

"לא היה לי שום חומר, כל החומר נלקח מאיתנו. אנחנו הגורם היחיד במדינת ישראל שלא הגיע מוכן, נלקחו מאיתנו עשרות (מסמכים). לפעמים דף אחד יכול לשנות משמעות. מסמכים שנוגעים לגשר דב. המשטרה לא ניסתה להכחיש את זה, אמרה לי 'תפנה לוועדה'. גם הטלפון שלי. ביקשתי, התחננתי, 'תחזירו לי את המכשיר', לא קיבלתי את זה. אני לא מדבר שיש בו את התמונות האחרונות של רעייתי ואמא שלי שנפטרו, אמרו לי שזו רק החלטה של הוועדה. רציתי להעתיק כמה מסמכים וגם את זה לא אפשרו לי".

יו"ר הוועדה מרים נאור שואל אותו האם מונה מנהל לאירוע ושווינגר השיב כי "אין מנהל אירוע מוגדר".
נאור: "למה?".
שווינגר: "אסביר. ב-2008 השר הממונה עלי במשרד התיירות אמר לי 'ילד, מה אתה מבין בביטחון, מה אתה מבין בסדר ותנועה? זה אירוע קלאסי של המשטרה, אתה תעשה מה שמבקשים, אל תתערב בדברים שאתה לא מבין'. קיבלתי הנחיה גם מהלשכה המשפטית במשרד".

נאור מבהירה כי לוועדה אין התנגדות להחזרת המסמכים מהמשטרה. שווינגר: "זה מה שמסר לי קצין ביחידה הכלכלית. גם פשטו על הבית שלי ולא ידעתי למה, הפכו את כל הארונות, בצורה לא מכובדת".

שווינגר: "המשטרה כל הזמן מדברת על 'מפיק', אנחנו שואלים את עצמנו: אתה מקיים את כל הדרישות שלהם, אין דרישה שלא קיימנו, כל שנה מפקד המחוז משבח, גם השנה הממ"ז לביא אומר שהוא חייב להגיד מילה טובה למקומות הקדושים שעמדו בכל דרישות המשטרה. לנו הייתה הרגשה שמחפשים כתובת להדביק עלינו דברים שלא קשורים אלינו. יכול להיות שטעינו, זו ההנחיה המשפטית שקיבלנו ולאורה הלכתי.

"מה הכוונה שאין מפיק? נניח שלא עמדנו בדרישות, אבל ברגע שקיימתי את כל דרישות המשטרה, אנחנו חשבנו שזה אירוע מבצעי קשה ביותר. מפיק בדרך כלל מקבל רשימת דרישות והוא מיישם, לא חושב שיש דרישה אחת שלא קיימנו.

"אני לא אוהב את הביטוי שלא סופרים אותנו ממטר, זה ביטוי של הרחוב, לא היינו הגורם שהמשטרה ספרה אותו, ביקשנו דברים ולא התייחסו ברצינות.

"צריך ראש מבצעי שהוא מפקד, אנחנו היינו גוף הביניים שמיישם את הוראות המשטרה, זו ההוראה שקיבלנו ממשרד התיירות, זה גם היה הרוח ממשרד הדתות לאורך השנים. כך פעלנו,

"אנחנו נכנסים בקטע התקציבי, בקטע לספק את התנאים לקיום ההילולה, אנחנו לא יושבים בפורום מבצעי".

שווינגר מציג לוועדה מסמך שהמשטרה החתימה אותו עליו, משנת 2018, בו הייתה חלוקת התפקידים בין המשטרה למקומות הקדושים. במסמך נכתב כי המקומות הקדושים מקבלים את ההנחיות מהמשטרה. "זה מסמך שחושף מי באמת בעל הבית, אנחנו צריכים לתעל את כל הארגונים לאירוע, מלבד ארגוני החרום. אני שמחתי על המסמך הזה, פעם ראשונה ראיתי אחת ולתמיד מה התפקיד של המרכז הארצי", אמר שווינגר לוועדה.

שווינגר המשיך ואמר כי "ההכנות להילולה היו מעט מבולבלות. כמה ימים לפני ההילולה - לא היה ברור שההילולה תתקיים. היה את הסיפור של הקורונה. היו דיונים עם משרד הבריאות. עד הרגע האחרון עוד לא היה ברור המתכונת. לא ידענו לקראת מה להיערך".

בהמשך עדותו, תיאר שווינגר את מה שאירע באותו לילה במירון עד האסון, ואמר: "מאז שראיתי את ההחייאות במירון אני חצי בן אדם, שליש בן אדם". הוא סיפר על אבא שצעק עליו 'למה שמתם מחסום?', "אמרתי לו שאני לא מציב מחסומים. הוא ירק עלי. אני מבקש מכל ההילולות שייקחו את הירקות לקבר שלי, זה יהיה מליץ יושר עלי", אמר והוסיף בכאב: "יש לי את החיים עד מירון ויש את החיים ממירון. לא רלוונטי אם אני אשם או לא. הלילה הזה ילווה אותי עד יומי האחרון".

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בהמשך היום יעלו ויעידו בפני הוועדה, ישראל דרעי - הממונה על מחוז הצפון במרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, ושוטר שנטל חלק באירוע.

יו"ר הוועדה היא נשיאת העליון לשעבר, השופטת בדימוס, מרים נאור, ולצידה חברים בוועדה הרב מרדכי קרליץ ואלוף במיל' שלמה ינאי.

העדות המצמררת של החובש: "כך הילד נעלם לי" (צילום: לע"מ)

עד כה העידו בפני הוועדה מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא; יו"ר ועדת החמישה, הרב שמואל רבינוביץ; ניצב בדימוס אלון אסור, שהיה מפקד המחוז הצפוני במשטרה; אלי פריינד, מנכ"ל אתר הרשב"י; חבר וועדת החמישה, ר' אברהם פרויליך; חובש 'איחוד הצלה' נחמן שמואל כהן, שהיה החובש הראשון בזירה, וכן עדי ראיה לאסון ושוטר שהציל ילדים.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר