הקורונה, החרדים והאפליה

מה ההבדל בין הר הבית לכותל? • פרופסור נחמן אש בריאיון

הזינוק במספר המאומתים; העלייה במספר הנפטרים; הפקרת הציבור החרדי; פתיחת מערכת החינוך; הטיסות לאומן; ההגבלה בכותל המערבי - לעומת הר הבית • מנכ"ל משרד הבריאות בריאיון (אקטואלי)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: מולי הרשקוביץ')

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור נחמן אש - פרויקטור הקורונה לשעבר, מתארח לריאיון מיוחד ל'כיכר השבת' במהלכו הוא מתייחס לזינוק במספר המאומתים החדשים מידי יום והתמותה ההולכה וגדלה לצד הירידה במספר החולים הקשים.

במהלך הריאיון, מתייחס פרופ' אש לטענות הקשות על אפליה בין הכותל המערבי להר הבית ולהופעות של זמרים חילונים, וכן לזינוק בתחלואה החרדית לאחר שלא הוצג מתווה לפתיחת שנת הלימודים וקצב ההתחסנות במגזר החרדי.

צפו בריאיון המלא.

כותרות מהריאיון

הזינוק במספר המאומתים היומי: "יש לנו בימים האחרונים מיתון בעלייה של המאומתים, העלייה של היום צפויה בגלל הבדיקות שעשינו לתלמידים. זו תוצאה של יותר בדיקות ולא תוצאה של עלייה בתחלואה".

פתיחת מערכת החינוך: "אני מקווה מאוד שלא יהיה זינוק בתחלואה, אבל זה לא אומר שאני לא מודאג. עלייה יכול להיות שתהיה, אני לא חושב שיהיה זינוק".

הזינוק בתחלואה החרדית: "הייתה עלייה בתחלואה. הסימנים של העלייה ראינו לפני א' באלול, אין ספק שבמערכת החינוך היו הדבקות, אני לא חושב שזה היה בלעדי בגלל מערכת החינוך. רואים סימנים של מיתון בעלייה בתחלואה החרדית".

פרופסור נחמן אש בריאיון לישי כהן

פתיחת מערכת החינוך במגזר החרדי - ללא מתווה: "היה פה תזמון מוקדם מידי ביחס לא' באלול, זה לקח זמן והמתווה לא היה מספיק מוכן לא' באלול, התזמון לא היה טוב, חבל מאוד שכך. המערכת התגלגלה לאט מידי, אני מסכים. מאוד הייתי רוצה שזה יהיה קודם, זה לא קרה".

העלייה במאומתים לצד ירידה בחולים קשה: "אני רוצה שמספר המאומתים ירד, אנחנו רואים ירידה במקדם ההדבקה וזה יוביל בסוף לירידה במספר המאומתים. אני לא תומך באי פרסום המספרים, חשוב לפרסם - לעודד התנהגות מונעת הדבקה. רואים מיתון במספר החולים קשה, צריכים לראות זה נמשך".

מספר הנפטרים הגבוה: "אנחנו היום ברמה של 20 עד 30 נפטרים ביום, זה הרבה מאוד, אנחנו נראה ירידה גם בזה, זה ייקח כמה ימים, אבל כל נפטר זה עולם ומלואו".

קצב ההתחסנות במגזר החרדי: "אני חושב שצריך עוד, אני לא יכול להיות מרוצה. אני לא רואה בעיה, דווקא הייתה התגייסות של המנהיגות, רואים את ההתחסנות אבל אני רוצה יותר".

פרופסור נחמן אש בריאיון

ההבדל בין הכותל המערבי להר הבית: "אתה מכניס אותי עמוק לתוך הפוליטיקה מה שאני משתדל לא להיכנס. הסוגיה של המקומות הקדושים באמת סוגיה מורכבת. אין הבדל בין הכותל להר הבית, כולנו נדבקים אותו הדבר. אנחנו מבינים שהמקומות הקדושים זה עסק מורכב, משאירים את זה לפוליטיקאים, העמדה שלנו זה בכל מקום לנהוג כך, כולל הר הבית.

ההופעה של עומר אדם בהיכל סגור: "כל אחד צריך לראות את זה ולהזדעזע, אנחנו חושבים שאירועים כאלו צריכים להיות מוגבלים בעת הזאת, בסופו של דבר יש החלטות ממשלה שיש להן בסיס, אנחנו פועלים על פי ההחלטות הללו".

לא יהיו הגבלות נוספות בחגי תשרי: "כרגע מה שקיים זה מה שיהיה, אנחנו לא חושבים שצריכים הגבלות נוספות, להיפך. תשמרו על עצמכם בבבי כנסת, וראשית כמובן להתחסן, אני מקבל לפעמים תמונות בבתי כנסת שמתפללים ללא מסכות - אני לא מבין את החוסר אחריות הזאת".

הטיסות לאומן: "אני לא מגדיר את האירוע הזה כפצצה מתקתקת. אנחנו עושים משהו שהוא סביר, זה תלוי גם באנשים שם, מקווה שינהגו באחריות. אנחנו מאפשרים את הנסיעה לאומן השנה, זה לא מובן מאליו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר