דבק בעמדתו

ח"כ עמיחי שיקלי: "לא חושב על הבחירות הבאות"

אחרי שנה פוליטית סוערת, ח"כ המורד מ'ימינה', עמיחי שיקלי, מספר על השנה הקשה בפוליטיקה, מה השאיפות הפוליטיות שלו, הפגישה של בנט בארה"ב ועל חוק האזרחות (אקטואליה)

יוני גבאי | כיכר השבת |
עמיחי שיקלי (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)

חבר הכנסת עמיחי שיקלי ממפלגת 'ימינה', של בנט, מספר על השנה האחרונה המשמעותית בחייו, בריאיון חג שהעניק לשניאור ובר ב'מרכז העניינים'.

קודם שנכנס למערכת הפוליטית, שיקלי הקים את המכינה הקדם-צבאית 'תבור', ובראשה עמד כעשור, בבחירות האחרונות, הפך לח"כ ברשימת 'ימינה', שמהווה את המטרד הגדול ביותר לממשלה הנוכחית, ואף כמעט הפיל אותה.

הריאיון המלא

מה האתגר שלך בקדנציה הזאת?

"חשוב לי עד מאוד שהמחנה הלאומי לא ייכנס לאווירה של דכדוך ועצב. זה הדבר האחרון שיסייע לו. זו משימה שעומדת בפני עצמה לשלוחי ציבור, לעורר את הציבור להיות אקטיבי, להאמין בכוח של האזרח, בין אם מדובר בלהניף שלט או לכתוב פוסט - זה חשוב מאוד".

בשבועות האחרונים הותקפת לא אחת על הפעמים בהן הצבעת בניגוד לעמדת המפלגה, האם הרגשת מאוים?

"השבוע התראיינתי לעיתון 'מעריב'. מסתבר שמישהו בקמפיין של 'לך' החליט לעשות מעשה, ובתוך שעות בודדות עמוד הפייסבוק שלי הופצץ במאות הודעות נאצה וקללות. בין המפיצים היו אנשי רוח והייטקיסטים. בלט במיוחד הלוגו שעיטר את תמונת הפרופיל של המשתמשים, ברובן ככולן היה זה 'לך', 'הלך', או 'יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים'. הם הפיצו תגובות אלימות ביותר, שנאה עמוקה ויוקדת שמגיעה מחלקים בציבור הנאור".

כן, אבל בסוף זה עלול להתפרש ולהצטייר שרק הימין בישראל הוא האלים...

"איש ציבור חווה גם אי-נעימויות מהסוג הזה, אני מניח שזה חלק מהתפקיד".

תקפת את רה"מ בעקבות פגישת גנץ אבו מאזן, ואני תוהה מה האסטרטגיה שמנחה אותך, במקום הרגיש בו אתה נמצא היום. מצד אחד חבריך למפלגה עדיין מסבירים לך פנים כשהם תולים בך תקוות שתיישר קו בהצבעות רגישות כמו התקציב וכדו' ומצד שני אינך מהסס ללכת על הראש של בנט...

"אני לא הולך על הראש של אף אחד ומשתדל לבקר מעשים, ולא אנשים. בעבר הלא רחוק בנט כינה את אבו-מאזן 'טרוריסט שאיתו לא מדברים'. מאז הוא הספיק לשנות את דעתו גם בנושא הזה. נשגב מבינתי מדוע ממשלת ישראל חושבת שנכון לתגמל את מבקשי רעתה ולכן מצאתי לנכון לתקוף את האירוע".

בשבועות האחרונים התפרסמו דיווחים על מגעים שמנהל רה"מ לשעבר בנימין נתניהו, במהלכם מפלגת הליכוד הזמינה סקר הבוחן את מפת האפשרויות העומדות לח״כ שיקלי בפוליטיקה הישראלית בבחירות הבאות, וכן נשמעים קולות הרומזים על הצעות חוזרות ונשנות מהליכוד לח״כ. שיקלי מסביר שלא קיבל הצעה כזו.

"סמוטריץ׳ אמר השבוע בראיון ברדיו כי ישמח אם אצטרף לשורות מפלגתו", אומר שיקלי. "האם זה אומר שאני נמצא עמו במשא ומתן? התשובה היא לא. אני חושב שמוקדם לעסוק בבחירות בשלב זה".

אלקין ושקד הבהירו השבוע כי התנגדו בהצבעתם בקבינט להגבלות התקהלות בכותל המערבי זאת לאור העובדה כי מגבלות שכאלו לא הושתו על הר הבית...

"הדבר דומה לטובל ושרץ בידו".

אתה מעריך שבנט, שקד, אלקין ושות' צועדים בדרכו של אריאל שרון או שמישהו מהם יעצור ויעשה חושבים מתי שהוא?

"אני אינני נביא, אבל בנקודת הזמן הזאת, החבורה הזו מובילה מדיניות רופסת אל מול אויבי ישראל בגבול עזה, מתנהלת באופן רשלני ביחסי החוץ, בהגדרה המחודשת לאנטישמיות על ידי שר החוץ לפיד, בהתנהלות מול ממשלת פולין, בכל הקשור למאבק במימון זר של עמותות השמאל ובביקורו של בנט בארה"ב, שבמסגרתו, לדעתי, נערכה אחת הפגישות החלשות ביותר של ראש ממשלה ישראלי אי פעם עם נשיא אמריקאי".

הממשל בארה"ב אוהד את בנט?

"מעולם בתולדות מדינת ישראל ראש ממשלה ישראלי לא נשא דברים בבית הלבן כשבישראל כבר נכנסה השבת. שלא לדבר על עיתוי הביקור, בעיצומו של משבר קטסטרופלי וחסר תקדים של ארה"ב על רקע האירועים באפגניסטן".

בתוך תוכך היית מצפה ליותר סולידריות ואמפתיה מצד עמיתך לאופוזיציה, כמו לדוגמה שיאפשרו לך להשתתף בדיוני הוועדות כחבר מן המניין על המכסה שלהם וכיוצא בזה?

"אין לי ציפיה כזו. אני עושה כל שביכולתי כדי לקדם חקיקה ופעילות פרלמנטרית, גם בלי להיות ראש ועדה. אני מאמין שחבר כנסת יכול להשמיע דעתו ולפעול, ובעזרת השם לעשות דברים גדולים למען הציבור גם במצב כמו זה".

"אפשר לתקוף את בנט ולא חסר על מה, אבל על הביקורת להיות מושכלת ומדודה. כשמחנה הימין עסוק בלנהל קמפיינים על דברי סרק כמו סיכה של דגל על בגד או תוכי שחולץ, במקום לעסוק בדברים רציניים, זה מוריד מהערך של המחנה כולו. יש מספיק על מה למתוח ביקורת רצינית ולא צריך להתעסק בשטויות".

מה הרגע הכי דרמטי וקשה שלך בכנסת עד עכשיו?

"הרגע הכי קשה היה רגע ההצבעה על חוק האזרחות. מדובר הרי בחוק לאומי שהודעתי על רצוני לתמוך בו, אלא שמהלך העניינים באותו לילה ושינויו בהצבעת אמון בממשלה יצרה מצב שהייתה לי דילמה גדולה מאוד בין ׳רע׳ שמשמעותו, לא להעביר את הוראת השעה לבין ׳רע מאוד׳ שזה לאותת שאני לא עומד מאחורי ההתנגדות שלי לממשלה הזאת".

כשמפלגות אנטי-ציוניות כמו רע"מ ומר"צ סוחטות, רגעים לפני ההצבעה, שינויים דרמטיים בחוק, כולל החלטה שבתוך 60 יום החוק עומד להשתנות, אני לא יכול להתעלם ולאפשר את זה. הרגשתי באותו רגע שאם לא אלך עד הסוף העמדה שלי תעומעם והציבור לא יבין כיצד אני תופס את חומרת האירוע. ההצבעה הזו החזירה אותי לליל הקמת הממשלה, נשאלתי שוב האם אני דבק בהתנגדותי לממשלה – והתשובה היא: כן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר