סיכום מיוחד

תפילות 'טישים' ו'תשליך': ראש השנה בחצרות הקודש

התפילות הארוכות, ה'טיש' ההיסטורי בחסידות גור, ההתלהבות של האדמו"ר מתו"א, המחזה החריג בבאיאן, והשיחה המיוחדת של הרבי מסאדיגורה לחזנים. 'כיכר השבת' מסכם את ראש השנה בחסידויות.

שימי שפר | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

גור:

עשרות אלפי חסידי גור שהו במחיצת האדמו"ר בהיכל בית המדרש בירושלים, שם הכניסה התאפשרה אך ורק לבעלי צמידים שחולקו לחסידים שחוסנו בחיסון השלישי, ושעמדו בתנאי התו הירוק העדכני.

בליל החג עמד האדמו"ר על במה מיוחדת, משם הוא איחל 'לשנה טובה' לרבבת החסידים שלא עברו השנה לפני הרבי בשל נגיף הקורונה.

שינוי משמעותי נערך השנה בחצר הקודש גור, כאשר לראשונה עברו לפני התיבה חסידים שליחי ציבור בני פחות מגיל 50, זאת על מנת שקול התפילה ישמע למרחקים.

לתפילת שחרית ביום הראשון ניגש הרה"ח רבי משה גדליה לב, ולתפילת מוסף הרה"ח רבי דב וייץ. ביום השני של ראש השנה עברו לפני התיבה הרה"ח רבי ברוך מנחם רוטבלט לתפילת שחרית, והרה"ח רבי יצחק גולדקנופף. התפילות הסתיימו בשעה 13:00 בצהריים.

בחסידות גור מספרים בהתרגשות על חידוש נוסף והיסטורי שהתרחש בראש השנה, כאשר לראשונה בהיסטוריה נערך 'טיש' ביום השני של ראש השנה למשך חצי שעה, בנוסף ל. 12 בריתות שהתקיימו במהלך החג.

ויז'ניץ:

בחצר הקודש ויז'ניץ חנכו אלפי החסידים את היכל בית המדרש החדש, כאשר קודם תפילת מנחה קבע האדמו"ר מזוזה בפתח חדרו החדש, ולאחר מכן בדלת הכניסה להיכל בית המדרש, תוך שהוא נשא דברי חיזוק.

חידוש מעניין נרשם בויז'ניץ, במסגרתו לראשונה עברו החסידים לאמירת 'לשנה טובה' לפני הרבי בהיכל בית המדרש ולא בבית הרבי כפי שהיה נהוג עד כה.

החסידים עברו לפני הרבי במשך 4 שעות, משעה 20:00 עד 12:00 בלילה, לאחר תפילת מעריב שנערכב בסדר מופתי כפי התוכניות שנעשו מראש ע"י המארגנים.

ביום הראשון של ראש השנה סיימו את התפילות בשעה 17:10, וביום השני סיימו בשעה 17:45. בויז'ניץ אף נערך סדר לימוד מיוחד, כולל שיעורי תורה, זאת לאחר בקשתו של אב"ד ויז'ניץ ובנו של הרבי.

באיאן:

בחצר הקודש באיאן שהו המוני החסידים במחיצת האדמו"ר בהיכל ה'קלויז' המרכזי ברחוב מלכי ישראל בירושלים, תוך שימת דגש מיוחד על ענייני הבטיחות.

בשל העובדה כי לא הספיקו לבנות את ה'פארנצ'עס' עד לכניסת החג, ובשל חשש מחילול החג, הוחלט ברגע האחרון שלא לערוך את ה'טישים' כנהוג ברחבת אולמי 'בית מלכה' ברחוב בריינדיס, אלא ה'טישים' נערכו בהיכל ה'קלויז' עצמו, שם בנו במה מיוחדת לאדמו"ר.

ביום הראשון התקיים מנהג 'תשליך' בהיכל ה'קלויז', כשלאחר מכן נצפה האדמו"ר מבקש טבק מאחד החסידים, מראה שנחשב לא שגרתי בבאיאן.

שינוי נוסף נערך השנה בראש השנה בבאיאן, במסגרתו הוחלף החזן המיתולוגי הרה"ח רבי עקיבא זלמן ברילנט, בחזן חדש הרה"ח רבי שמואל פריזנט, כאשר בנוסף הבעל תוקע הרה"ח רבי אליעזר שרייבר שנחלש מאד בשנה האחרונה, ויתר על התפקיד המסורתי, ובמקום זאת הוא נקרא לתקוע 10 תקיעות אחרונות.

התפילות הסתיימו בשעה 15:30.

תולדות אהרן:

בחצר הקודש תולדות אהרן מספרים החסידים על התלהבות גדולה מאד של הרבי במהלך תפילות ראש השנה. החסידים מספרים כי בשונה מכל שנה האדמו"ר דפק רבות על העמוד בהתרוממות גדולה.

האדמו"ר עבר לפני התיבה לתפילות ולמעמד 'תקיעת שופר', ול'המלך' ניגש אחיו של הרבי, ראש ישיבת תולדות אהרן. לחזרת הש"ץ בתפילת שחרית עבר לפני התיבה בנו בכורו של הרבי הרה"צ רבי ישראל יוסף, וביום השני עבר לפני התיבה בנו הרה"צ רבי משה, אב"ד תולדות אהרן בלונדון.

התפילות הסתיימו בשעה 17:45

סאדיגורה:

בליל א' של ראש השנה הגיעו קהל ענק שעברו לפני האדמו"ר כדי להתברך בברכת 'לשנה טובה'. התור הסתיים רק לאחר יותר משעתיים, כאשר בין הבאים נצפו רבים שאינם חסידי סאדיגורה.

לאחר התפילה נכנס האדמו"ר לאוהל המיוחד שהוקם לילדים, מחמת חוסר המקום בהיכל ביהמ"ד, כדי לברכם בברכת שנה טובה.

לפני מעריב שלח הרבי לקרוא לחדרו לכל 'בעלי התפילה' והראה להם קטע בספר 'יושר דברי אמת' שם נכתב כי עיקר תפקיד החזן הוא להתפלל בלב נשבר ולכוון רק פירוש המילות ואף לא לחשוב על הטעמת הניגון.

בליל ב' דראש השנה ערך הרבי טיש מייד לאחר התפילה למשך כשעה וחילק לקהל החסידים רימונים ל'סימנא טבא'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר