"דירת ארעי" • פרויקט מיוחד

מעמדת השפעה למלחמה בממשלת בנט; השינוי של ש"ס

המפלגה הספרדית יצאה למדבר האופוזיציוני - אחרי שב-13 מ-15 השנים שחלפו היא הייתה חברה בקואליציה • מה עושה השלישייה שעזבה, איזה תפקיד קיבל יוסי טייב והיכן שובצו העוזרים? (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
יו"ר ש"ס, אריה דרעי - מחזרתו ב-2012 ועד שנת 2021 באופוזיציה (צילומים: יונתן זינדל, הדס פרוש, אוליבייה פיטוסי - פלאש 90)

המפלגות החרדיות עברו לפני שלושה חודשים למקום שבתקוותן יהיה "דירת ארעי": ספסלי האופוזיציה. אחרי שב-13 מ-15 השנים האחרונות לש"ס היה מקום של כבוד בממשלה (וליהדות התורה אלו היו 10 מ-15, לאחר שנשארו בחוץ גם בממשלת אהוד אולמרט), יצאו אריה דרעי, יעקב ליצמן ומשה גפני ממעגל מקבלי ההחלטות, בעקבות מהלכיו הפוליטיים של נפתלי בנט עם יאיר לפיד.

לכבוד חג הסוכות, בו אנו מקדשים את הניתוק מבית הקבע שלנו לשבעה ימים, ניצלנו את ההזדמנות לנתח איך נראו לשכות נציגי ש"ס ויהדות התורה בזמן שהיו חברי קואליציה - ואיך הן נראות כיום, עם הורדת התקנים, בלי תפקידי השרים, סגני השרים וראשי הוועדות בכנסת.

פרק א': ש"ס

המפלגה שמייצגת את החרדים הספרדים בכנסת קיבלה בשתי מערכות הבחירות האחרונות תשעה מנדטים, אבל ממפלגה עם שלושה שרים (אריה דרעי שר הפנים ופיתוח הפריפריה, יעקב אביטן שר הדתות ויצחק כהן שר במשרד האוצר), שני סגני שרים (משולם נהרי במשרד הרווחה ויואב בן צור במשרד הפנים ופיתוח הפריפריה), ויו"ר ועדה אחד (יעקב מרגי בוועדת הכלכלה), שגם הכניסה שני חברי כנסת תחת "החוק הנורווגי" (אוריאל בוסו ויוסי טייב) - הפכה ש"ס להיות מפלגה עם חברי כנסת בלבד.

מסימני האופוזיציה: ביקור סיעת ש"ס במאחז אביתר, שבועיים לאחר השבעת ממשלת בנט-לפיד (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)

יו"ר המפלגה, ח"כ אריה דרעי, שמר סביבו על מרבית אנשיו, על אף ההליכה לאופוזיציה והירידה בתקנים הממשלתיים: מלבד שניים שהלכו איתו יחד זמן רב, מנהלת לשכתו שפרה אסרף ויועץ התקשורת הבכיר שלו ברק סרי, הכוורת נותרה בעינה. יוני משריקי, ישראל אוזן, רובי שמש, ישראל אילוז ויוסי שבתאי - כולם נשארו בתפקידיהם בדרג יועצים. פקידים שדרעי מינה לתפקידים מקצועיים בימיו כשר הפנים נותרו במשרד גם תחת איילת שקד, להוציא מנכ"ל המשרד, תפקיד המהווה משרת אמון.

אחרי דרעי ברשימה היו שניים, שנמנים על ותיקי המפלגה, והופרשו ממנה במהלך מערכת הבחירות האחרונה: יצחק כהן ומשולם נהרי.

יצחק כהן, שר במשרד האוצר בממשלת נתניהו-גנץ, היה בש"ס משנת 1996, חצי יובל סה"כ. מאז הוחלף כהן ברשימת ש"ס ועזב את עבודת השרד, הוא החל לעסוק במגוון מיזמים עסקיים, כגון ייעוץ והכוונה לחברות, ובנוסף מנהל את מוסדות "מעיין חיים ושלום" באשקלון.

יצחק כהן. פנה לייעוץ לעסקים פרטיים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

איתו בלשכה במשרד האוצר היו חמישה אנשים: אתי אברג הייתה הרל"שית וכעת נמצאת באבטלה, שמעון בן שעיה היה דוברו של כהן וגם חותם בלשכה. שרה מלכה, שהייתה מנהלת הלשכה, נשארה לעבוד במשרד האוצר. מלכה כץ ונעמי זורייבין, שהיו מזכירותיו של השר לשעבר, נותרו במשרדים ממשלתיים: כץ ברשות האוכלוסין וההגירה, זורייבין נשארה במשרד האוצר.

משולם נהרי, סגן שר העבודה והרווחה בממשלת נתניהו-גנץ, כיהן בתפקידים פעילים בש"ס מ-1999, במשך 22 שנים, עד שסיים בחודשים האחרונים. כיום נהרי מייעץ בנושאי רווחה וחינוך, בעיקר עבור ילדים הנמצאים בסיכון. אחד המקומות הוא מת"ן (מפעל תורני לנוער), העוסק בפנימיות לישיבות הקטנות. לדבריו, עכשיו הוא יכול לעשות זאת "ללא התעסקות בפוליטיקה".

משולם נהרי. מרוצה מסיום עבודתו בפוליטיקה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

לנהרי היו ארבעה תקנים, אך רק שניים אוישו: יקותיאל משי, שהיה דוברו ויועצו האישי, נמצא בפסק זמן, ואהוד מזרחי, שהיה אחראי העבודה מול הממשלה והכנסת, נמצא גם הוא בחל"ת.

בכיר נוסף בש"ס ששב לענייניו הפרטיים הוא שר הדתות יעקב אביטן, שהתמנה לתפקיד ע"י יו"ר המפלגה אריה דרעי מבחוץ, על אף שלא התמודד בבחירות לכנסת מטעם המפלגה. הרב אביטן, שבין תפקידיו היה גם סגן ראש עיריית אשקלון, שב להיות רב מועצת חוף אשקלון, אחרי שהקפיא את מינויו בכל התקופה בה היה בתפקידים פוליטיים.

יעקב אביטן. חזר מתפקיד שר הדתות לעמדת רב מועצה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אנשי לשכתו שסיימו את תפקידם במשרד הדתות מונו לתפקידים חשובים אחרים: יעקב זכריהו, שהיה יועצו של אביטן, מונה לתפקיד ממלא מקום ראש עיריית בני ברק; אלחנן זבולון, שהיה יועצו במקביל לתפקידו כחבר מועצת עיריית תל אביב, מונה לסגן ראש העירייה (בשכר). דודו עמר, שנמנה גם כן על יועציו, קיבל תפקיד בהסתדרות הציונית העולמית: מנהל המחלקה לגיוס משאבים וחיזוק הקשר עם הקהילות. שמעון לוגסי, שהיה מינוי אישי של אביטן במשרד הדתות, מכהן כעת כרב בעיר אשקלון. אשר מדינה, ראש המטה של שר הדתות, מונה לדובר מפלגת ש"ס והסיעה בכנסת. מינויים מקצועיים של השר אביטן במשרד הדתות - נותרו במקומם.

ח"כ נוסף שכיהן כח"כ בכנסת ה-23 ולא נמצא בכנסת ה-24 הוא חבר הכנסת לשעבר יוסי טייב, נציג העולים מצרפת במפלגה. טייב, שנכנס במסגרת "החוק הנורווגי", שובץ במקום העשירי ברשימת המפלגה לכנסת הנוכחית - ולא הצליח להיכנס פנימה.

כיום הח"כ לשעבר קיבל תפקיד בקרן הקיימת לישראל, עוד אחד מהארגונים שהוקמו לפני הקמת המדינה ב-1948, ומשמש כיועץ ליו"ר קק"ל אברהם דובדבני, לקידום החברה החרדית והעולים מצרפת. במקביל, לדבריו, הוא פועל בקידום האינטרסים של היהודים העולים מצרפת, כגון בסידורי אולפני עברית לעולים.

יוסי טייב. קיבל תפקיד בקק"ל עם יציאתו מהמשכן (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

שלושת התקנים שהיו בלשכתו עזבו את הכנסת: דוברו, רחמים חוגי, חזר לעיסוקו הקודם במגזר הפרטי; יועץ החקיקה אבי עמרם חזר לעבוד בעריכת דין; ואליהו כהן, מרכז פניות הציבור, שב לתפקיד החשוב מכולם: אברך כולל.

אחרי שלושת הבכירים ברשימה היה יעקב מרגי, שמהמקום הרביעי בש"ס בכנסת ה-23 קפץ למקום השני בכנסת ה-24, שהחזיק בארבעה תקנים בכנסת הקודמת, מכורח היותו יו"ר ועדת הכלכלה, וכעת מחזיק בשלושה. לשכתו נותרה כפי שהיא, מלבד התקן המקצועי שנוסף בתפקידו בראשות ועדת הכלכלה. שלמה טייטלבוים, שכיהן כיועצו הכלכלי, עזב ומונה להיות כתב 'כלכליסט'.

כל היתר - נותרו בתפקידם: פנינה איפרגן, שהולכת עם ח"כ מרגי בתפקידיו השונים כבר כ-15 שנה, נותרו מנהלת הלשכה, נתנאל חיאק נותר בתפקיד הדובר ויוסף שקד ממשיך בתפקידו כמרכז פניות הציבור.

בלשכת הבא ברשימה, ח"כ יואב בן צור, הרוב פרשו כנף. בשבתו כסגן שר הפנים היו לבן צור מגוון תפקידים לחלק, שרובם עזבו: רוני בן חמו, שהיה רמ"ט, עזב; משה כלפון, אחראי פניות הציבור בלשכתו, מכהן כיום כמנכ"ל מוסדות 'ישועת ציון'; ואבי יפרח, שכיהן כדוברו, מונה להיות מזכיר בית הדין לממונות בשכונת נווה יעקב בירושלים - אך נשאר עם בן צור כדובר חיצוני.

בחמש לשכות חברי כנסת נוספים בש"ס, הלשכה נותרה אותו הדבר בקואליציה ובאופוזיציה. המכנה משותף לכולם היא שכולם כיהנו כחברי כנסת מן המניין, כאשר לכל חבר כנסת מגיעים שלושה תקנים, בין אם הוא מסיעות הקואליציה או האופוזיציה:

את לשכת ח"כ מיכאל מלכיאלי, יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, הנחשבת ללשכה מרכזית במשכן, מנהלים האישים הבאים: עקיבא חופי הוא ראש הלשכה ויועץ החקיקה, משה כהן מטפל בפניות הציבור וישראל עברון הוא יועצו האישי של מלכיאלי.

סיעת ש"ס, לאחר בחירות 2021 ולפני הדחתה מהממשלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בלשכת ח"כ משה ארבל, שלרגעים מעטים בזמן ממשלת נתניהו-גנץ אף עלתה האפשרות שימונה לתפקיד שר המשפטים, ניתאי משיח מרכז את פניות הציבור, כאשר ארבל מרבה להתעסק בתנאי הכליאה וביחס המשטרה לעצורים לצד אתגור המערכות השונות באמצעות מכתבים משפטיים; תום דורון הוא יועץ החקיקה, ושלום קבסה הרל"ש.

אצל ח"כ ינון אזולאי, הנחשב לח"כ אהוב ומוערך בקרב הח"כים, נתי עטר נותר הדובר והיועץ התקשורתי, עו"ד גיל גולן יועץ חקיקה ויהודה עמר מרכז פניות הציבור.

אצל הבא ברשימה, ח"כ משה אבוטבול, לשעבר ראש עיריית בית שמש, גם הכל כשורה: שמואל לסרי הדובר ויועץ התקשורת, גולן שליט יועץ החקיקה ופניות הציבור, ויגאל לוי עוזר אישי ומתאם פגישות וסיורים.

הח"כ היחיד בש"ס שעבורו המעבר מהכנסת ה-23 בקואליציה לכנסת ה-24 באופוזיציה היה גם קצת טוב הוא אוריאל בוסו, שבימי ש"ס בממשלת נתניהו-גנץ כיהן כח"כ מטעם "החוק הנורווגי", וכיום, עם הפרישות שהוזכרו למעלה, הוא ח"כ מן המניין. בלשכתו המשיכו לעסוק השלושה שליוו אותו בעבר: נתי מור יוסף בתפקיד הדובר, מאיר פנחס יועץ חקיקה ושמעון בר מוחא בפניות הציבור.

הח"כי החרדים נגד נפתלי בנט (צילום: ערוץ כנסת)

למרות זאת, במענה למיזם 'כיכר השבת', בכיר במפלגה ששוחחנו עמו ניסה לשדר אופטימיות ולהסביר שהמצב לא רע כמו שנדמה: "יום לאחר השבעת הממשלה היו קולות ניחומים ברחוב החרדי, אבל במסגרת עבודת הכנסת אין לזה (קואליציה/אופוזיציה; ר"כ) שום משמעות. אנחנו עובדים הרבה יותר קשה היום, גם מבחינת היקף השעות וגם התוכן", סיפר.

למרות זאת, הודה הבכיר כי קיים הבדל מהותי בין המקום בו ש"ס הייתה עד לא מכבר, למצבה הנוכחי: "אז היה יותר לחץ ברמה הפקידותית לתת לנו מענה לפניות שלנו, אבל כיום לא נותנים לנו תשובות, בפרט במשרד הפנים שבעבר היה בידינו וכיום בידי איילת שקד. נקודת האור מבחינתנו היא הפקידים עצמם, שיותר מעוניינים לסייע לציבור מאשר השרים. כמעט אף אחד מהם לא עושה שיקולים פוליטיים".

ש"ס בסבב המלצות בבית הנשיא, לאחר הבחירות. "לא נותנים לנו תשובות" (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במישור הפנים-ארצי, ברשויות המקומיות, טוענים בש"ס כי הכוח המוניציפלי של המפלגה, שאף עלה בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות, נותן את אותותיו: "היתרון שלנו שם הוא עצום, ולכן רוב ככל ראשי הערים לא ממהרים לפגוע בנו כשאנחנו באופוזיציה, כי יש לנו נציגים שם והם גם זוכרים שמתישהו תהיינה עוד בחירות. נמשיך לפעול למען הציבור, מהקואליציה ומהאופוזיציה", הבטיח לסיום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר