שלב אחר שלב

מודיעין, תרגיל ומעצר מהיר • כך נעצרו שני המחבלים בג'נין

איסוף המודיעין - בשב"כ ובאמ"ן, הוביל לבית בו שהו שני המחבלים האחרונים שנמלטו מכלא 'גלבוע'; המבצע, אושר כבר ביום חמישי, ויצא לדרכו הלילה; בפועל - נמשך המעצר כרבע שעה בלבד (ביטחון)

תיעוד המעצר (צילום: דובר צה"ל)

כך נלכדו המחבלים - שלב אחר שלב: המבצע ללכידת שני המחבלים האחרונים שנמלטו בערב ראש השנה מכלא 'גלבוע', שבא לסיומו הלילה (ראשון) החל במבצע מודיעיני מורכב ומורחב.

במערכת הביטחון על שלל זרועותיה, החל מהשב"כ ועד אמ"ן הצה"לי, עקבו בימים האחרונים אחר תנועת המחבלים וגילו כי שני המחבלים נמצאים בתוך מחנה הפליטים ג'נין.

לכוחות הביטחון נודע כבר בשבוע שעבר כי השניים, איהם קממג'י ומונאדל אינפיעאת, שוהים בבית קרוב משפחתו של אחד מהם, שהפך לסייען ועליו הם סמכו.

תחילה זיהו הכוחות בפעילות המודיעינית שבוצעה בג'נין את המחבל מונדאל אינפיעאת, כשהוא מסתתר בתוך מבנה ובמהלך הימים האחרונים הצטרף אליו איהם קממג'י, יחד עם סייען נוסף, כשהתברר כי השניים עוברים בין דירות מסתור.

הכוחות הגדולים בג'נין (תיעוד פלסטיני)

באוגדת איו"ש מיהרו להכין מבצע כניסה לג'נין בכדי לעצור את השניים, ולפי הדיווח של ניר דבורי בN12, המבצע אושר על-ידי שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, כבר ביום חמישי האחרון.

המבצע, יצא לדרך הלילה, לפי הדיוון ב'כאן חדשות', כשהתברר כי השניים יצאו ממחנה הפליטים ועברו לבית במזרח העיר, וזאת כדי למנוע את שובם לתוך מחנה הפליטים, שכן מבצע צבאי ללכידתם בתוך מחנה הפליטים היה עלול להיות מלווה באש כבדה מצד החמושים הרבים שמסתובבים בעיר.

מצד הצבא, כך לפי ניר דבורי, האירוע נוהל בשלושה מוקדים - סגן מפקד חטיבת בנימין, סא"ל אלון חנוני, היה עם הכוחות בשטח; אל"מ אריק מויאל, מפקד חטיבת מנשה, ליווה את הכוחות מחמ"ל החטיבה; מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תא"ל יניב אלאלוף, ניהל את המבצע כולו מהחמ"ל שבמרכז הארץ.

המחבלים איהם קממג'י ומונאדל אינפיעאת לאחר מעצרם (צילום: תקשורת שב"כ)

המבצע יצא לדרך לקראת השעה 01:00 בלילה ולווה בתרגיל הטעיה, כפי שדווח מוקדם יותר. לפי הדיווח של יואב זיתון ב-ynet, תא"ל אללוף הורה על ביצוע תרגיל הונאה, במסגרתו נכנסו כוחות גדולים וגלויים למחנה הפליטים ג'נין, אזור שנחשב למוקד אלים ומסוכן, רווי במחבלים חמושים. המטרה היתה לדמות פעולה שגרתית שתמקד את תשומת הלב של המחבלים בכוחות הללו, וכך תאפשר את קיומו של המבצע החשאי לתפיסת המחבלים שהסתתרו במבנה במזרח העיר.

במקביל, נערכו כוחות גדולים לייצר מעטפת הגנה לכוחות שנועדו לבצע את המעצר בפועל של המחבלים. הכוחות שפעלו במעטפת כללו את לוחמי סיירת חרוב וכוחות נוספים, שתפקידם היה לבודד את המתחם בו שהו המחבלים, כדי למנוע הפרעה מצד חמושים לכוחות שביצעו את המעצר.

לאחר השלמת המעטפת ויצירת ההונאה בתוך העיר ג'נין, נכנסו כוחות הימ"מ וכוחות מיוחדים של השב"כ אל השכונה המזרחית בג'נין, חלקם מסוערבים, בכדי לבצע את המעצר.

סגן מפקד חטיבת 'מנשה', סגן-אלוף אלון חנוני (צילום: דובר צה"ל)

הכוחות כיתרו את הבית בו שהו המחבלים, לפי המידע המודיעיני שנאסף, וכרזו למחבלים לצאת. המחבלים סירבו בתחילה, אך הירי שביצעו הכוחות לעבר הבית, הביא מהר מאוד להתקפלותם והם יצאו בידיים מרומות, ללא נשק ומבלי שהשיבו באש - ונכנעו.

וכך, מבצע המעצר בפועל - מרגע כניסת לוחמי הימ"מ והשב"כ ועד לאיזוק המחבלים, ארך כ-15 דקות בלבד, אלא שכאמור, קדם לו גם מבצע נרחב ומורכב של איסוף מודיעין, הזרמת כוחות גדולים לעיר ג'נין ליצירת המעטפת הביטחונית הדרושה ובניית תרגיל ההונאה.

כפי שדווח מוקדם יותר, אביו של המחבל איהם קממג'י סיפר כי קיבל שיחת טלפון מבנו, במהלך הלילה, שיחה שנמשכה מספר שניות, במהלכה בנו אמר לו כי הוא הולך להסגיר את עצמו "מתוך דאגה לאנשים שנמצאים בבית ולאנשים שנמצאים לידי".

כניסת הכוחות לג'נין (תיעוד פלסטיני)

לאחר ביצוע המעצר וזיהוי המחבלים בשטח, החלה יציאת הכוחות מג'נין, במקביל החלו במקום עימותים שכללו יידוי אבנים, בקבוקי תבערה ואבנים. בחסדי שמים איש לא נפגע.

למרות העימותים, מדווח ניר דבורי ב-N12, כי בצה"ל הופתעו מההתנגדות המועטה בה נתקלו, שכן הם התכוננו לתרחיש אלים יותר. "הם בסך הכול ירו מרחוק ונמלטו. הפחדנות שלהם הפתיעה אותנו", אמרו הכוחות שהשתתפו במבצע.

מלבד שני המחבלים שברחו, נעצרו גם שני סייענים, וארבעתם הועברו לחקירת השב"כ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר