היסטוריה ואקטואליה

השטריימל של הרבי הריי"צ מליובאוויטש

האם רבי יוסף יצחק שניאורסון, הרבי הריי"צ מליובאוויטש זצ"ל, נתבקש לשנות את לבושו ללבוש ירושלמי בעת ביקורו בארץ ישראל בתרפ"ט? והאם הקנאים גנבו לו את הספודיק? (חסידי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הריי"ץ זצ"ל (צילום: בארי גורארי, מתוך wikimedia)

פרק ח': בענין הלבוש הירושלמי של רבי יוסף יצחק שניאורסון, הרבי הריי"צ מליובאוויטש זצ"ל, ישנם כמה מסורות בעניין, ונביאם כאן.

מקור חב"די טען לי שהרבי הריי"צ בבואו לבקר בירושלים, בשנת תרפ"ט, סירב לבקשת אנשי הישוב ללבוש בביקורו את בגדי ה'כתונת פסים' ונשאר בלבושו הרגיל, בדיוק כפי שנהג אדמו"ר אמרי אמת מגור.

ברם, מקור אחר טוען לי שאמנם חסידי חב"ד שעלו לאה"ק מרוסיה לחברון וירושלים שנים קודם לכן, אימצו את הלבוש הירושלמי, אך הרבי הריי"צ עצמו לא נתבקש ולא החליף את בגדיו, ומדוע שיבקשו ממי שהגיע רק לביקור להחליף את הבגדים?

אמנם, שמעתי בשם ר' אורי ליפש מב"ב שהרבי הריי"צ במקום הספודיק, הוא חבש שטריימל רגיל, כמנהג אנשי ירושלמים.

ומה שמעניין במסורת זו, שהתירוץ היה שהספודיק של הריי"צ נשכח באוניה, והראיה היא שבהמשך בניו יורק הרבי כן היה עם הספודיק.

ולגבי התמיהה מדוע הריי"צ התחשב בצאלמרס' רק בשטריימל. מה עם הזברה? התשובה היא כי אז כבר היו בירושלים רבים ואולי רוב שלא לבשו זברה, אבל שטריימל עדיין הרוב לבשו (למעט חסידי גור והרבנים הליטאים).

בעניין השטריימל של הרבי הריי"צ שמעתי מהמקור החב"די הנ"ל שהרבי הריי"צ חבש שטריימל רגיל בחתונתו (י"ג אלול תרנ"ו) והחליף לספודיק של אביו הרבי הרש"ב בשבת חתן שלפני חתונת בתו השניה הרבנית חיה מושקא אשת האדמו"ר מליובאוויטש הגרמ"מ, ומאז ועד פטירתו חבש את הספודיק הזה בשבתות ובימים טובים וגם בעת אמירת מאמר, וספודיק זה חבש בביקורו בארץ ישראל!!

אותו מקור חב"די (שהינו מומחה להיסטוריה של חב"ד), דוחה בתוקף את הטענה שהרבי הריי"צ החליף את הספודיק לשטריימל ירושלמי, וכן שלל את הטענה שהקנאים 'גנבו' לו את הספודיק', ולטענתו, הכל סיפורים ללא שום מקור.

כאגב, מציין אותו מקור שהרבי הריי"צ כתב ביומנו כי בחודש טבת תרפ"ט נגלה אליו אביו אדמו"ר הרש"ב ואמר לו "מזל טוב על הכובע", כשכוונתו על הספודיק שלו שהחל ללבוש מאותו זמן.

(במאמר מוסגר יצויין כי בתמונה שצולמה בבר מצוה של נכדו בארי גור אריה נראה הרבי הריי"צ עטור בספודיק שחור (כנהוג בחסידויות פולין).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר