כיכר לשבת

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: שַׁבַּת בְּרֵאשִׁית – מַתְחִילִים בְּטוֹב

לפעמים אדם חש קשיים שמפריעים לו לנהל את חייו. אך כשיזכור האדם את מעשה בראשית – בריאת העולם בכל רגע ורגע לא ידאג עוד, אלא יבין שהכול מתהווה מאלוקים ובו הוא ישים את מבטחו (יהדות)

הרב יעקב גלויברמן | כיכר השבת |
(צילום: דודי פלוג)

על השבת הראשונה בשנה בה קוראים את פרשת 'בראשית' ישנה אמירה ישנה, שהשבת הזאת הראשונה משפיעה על כל השנה כולה, וכפי שאדם מעמיד את עצמו בשבת זו, כך תתנהל כל השנה כולה.

ומדוע דווקא שבת זו - בראשית משפיעה על כל השנה כולה? היות וסיפור בריאת העולם נפתח בפסוק: "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ". אלוקים ברא את כל העולם מאין ואפס - תוהו ובוהו. כלומר, לפני הבריאה לא היה כלום בעולם ואלוקים ברא הכול יש מאין,

לא זו בלבד, אלא שהבריאה מתקיימת ומתרחשת בכל דקה ושניה. וכל הנבראים קיימים בזכות שאלוקים מהווה אותם בכל רגע. אם יחדול אלוקים לקיים את העולם לרגע אחד, הרי שהעולם והיקום כולו יחזרו למצב הראשוני – אין ואפס. הבריאה אם כן מתרחשת בכל רגע ורגע בעוצמה וביופי שלא ניתנים לתפיסה בשכל האנושי המוגבל.

מה זה אומר לנו, הנבראים? לפעמים אדם חש קשיים שמפריעים לו לנהל את חייו. אך כשיזכור האדם את מעשה בראשית – בריאת העולם בכל רגע ורגע לא ידאג עוד, אלא יבין שהכול מתהווה מאלוקים ובו הוא ישים את מבטחו. הבעל שם טוב זצ"ל לימד, כי כל ההתרחשויות בעולם הזה הן בהשגחה פרטית, לכן בכוח אמונה זו אנו יודעים שכל התרחשות היא מכוונת משמיים ולא מיקרית. לכן יש לשלול את הדאגה והעצב ולבטוח באלוקים.

רמז יפה מובא בשם הגאון מוילנא - במילה 'בראשית' יש שש אותיות, כנגד ששת ימי בריאת העולם. ומרומזות למעשה המידות הנחוצות לאדם בחיים: בי"ת – ביטחון. רי"ש – רצון. אל"ף – אהבה. שי"ן – שתיקה. יו"ד יראה. ת"ו – תורה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר