בעל ה'ברכת אברהם'

עולם הישיבות באבל כבד: הגאון רבי אברהם ארלנגר זצ"ל

שבועות אחרי שנדבק בנגיף הקורונה, הגאון רבי אברהם ארלנגר, מראשי ישיבת 'קול תורה' בירושלים ומחבר סדרת הספרים "ברכת אברהם", נפטר והוא בגיל 90. 'כיכר השבת' עם מסכת חייו (דיין האמת)

שלמה מן | כיכר השבת |
ברוך דיין האמת. הרב ארלנגר זצ"ל (צילום: באדיבות המצלם)

אבל כבד בעולם הישיבות: הגאון הגדול הרב אברהם ארלנגר, מראשי ישיבת 'קול תורה' בירושלים ומחבר סדרת הספרים "ברכת אברהם", נפטר הלילה (בין ראשון לשני) אחרי שנדבק בנגיף הקורונה. בן 90 היה בפטירתו, שהותירה חלל בקרב אלפים רבים של תלמידים. זכר צדיק לברכה.

לפני מספר שבועות, אושפז הרב ארלנגר במחלקת הקורונה בשערי צדק, לאחר שנדבק בנגיף, ומצבו החמיר.

בני משפחתו והמוני מעריציו ותלמידיו, קיימו תפילות בכל רחבי הארץ לרפואתו של ראש הישיבה. אתמול בשעת ערב (ראשון), הודיעו בני המשפחה, כי מצבו מוגדר קשה מאוד, ובני המשפחה הגיעו לקרוא תהילים ליד מיטתו בבית החולים. בהמשך הלילה, כאמור, למגינת לב בני משפחתו, מכריו והמוני תלמידיו הרבים - הוא השיב את נשמתו ליוצרו.

הרב ארלנגר זצ"ל נולד בטבת תרצ"ב בלוצרן שבשוויץ, לאביו רבי שמשון רפאל זצ"ל, שהיה מעמודי התווך של הקהילה היהודית בעיר, איש ירא וחרד. סבו הוא רבי אברהם ארלנגר זצ"ל, שהיה מייסד הקהילה החרדית בלוצרן והיה תלמידו המובהק של גאון עולם רבי יצחק דב הלוי במברגר זצ"ל, בעל יד הלוי.

אמו של הרב זצ"ל, מרת טויבע לבית וורשנר, זכתה להשתתף בוינה ב"כנסייה הגדולה", שם פגשה את מרן רשכבה"ג רבי חיים עוזר זצ"ל ובאה עימו בדברים. לפי השמועה, הגרח"ע כל כך התפעל מהדברים ששמע ממנה, עד שאמר שהיא אישה גדולה ויש לעמוד מפניה. אמו נפטרה בצעירותה. בהזדמנות אמרה שאינה פוחדת מהמוות כי "פה ואוזן שלא שמעו ולא דברו אבק לשון הרע אין להם מה לחשוש".

הגר״א ארלנגר בצעירותו (באדיבות 'קול תורה')

לאחר פטירת אימו, והוא עודנו נער צעיר, למרות הדחק בבית, נשלח הרב זצ"ל לישיבת לוצרן, ומשם המשיך לגייטסהד והיה לתלמידו של ראש השייבה הגאון האדיר רבי ליב גורביץ זצ"ל, והיה נקרא בישיבה "הבחור הבקי בנשים נזיקין על בורים", וידע כל תוספות ותוספות בעיון.

בשנת תשי"ב עלה לארה"ק ונכנס ללמוד בישיבת מיר. הוא היה החברותא של הגאון רבי נחום פרצוביץ זצ"ל, ויחד היו לתלמידים נאמנים למרן ראש הישיבה רבי חיים שמולאביץ זצוק"ל שהיה רבם המובהק.

לאחר מכן המשיך לישיבת בריסק, שם היה תלמיד מובהק של מורו ורבו הג"ר יוסף דב בן מרן רשכבה"ג הגרי"ז זצ"ל. הייתה לו זצ"ל קביעות לדבר בלימוד עם מרן הגרי"ז כל מוצאי שבת, והגרי"ז האזין לתורותיו והתפעל מהם.

בשנת תשט"ז נישא לבת הגאון הרב חיים יוסף יעקובוביץ זצ"ל, מרבני ישיבת 'קול תורה', ומיד אחרי החתונה נפטר לדאבון לב חותנו והוא נקרא למלאות מקומו בישיבה. לאחר שהתייעץ עם הגרי"ז, נאות לקבל את המשרה על שכמו, שם הרביץ תורה לאלפים עשרות בשנים.

היה מפליא את שומעיו בשיעוריו הבהירים עד מאד, כל סוגיה היה מפרק לגורמים ומרכיב מחדש באופן נפלא, היו שומעיו יוצאים מגדרם בהתפעלות, ומההבנה חדשה בכל הסוגיה שהיו מקבלים לאחר השיעור.

בשיחה עם חברו, הגר״ד הקשר זצ״ל, מראשי הישיבה (באדיבות 'קול תורה')

היה מתמיד מאין כמוהו. כל ימיו רק עסק בתורה ללא שום דבר נוסף, ועמל ביגיעה עצומה באופן נדיר מאד, והיה יושב בישיבה עם החברותא רעו וידידו, הג"ר אלכסנדר דינקל זצ"ל מראשי הישיבה, כל יום שישי עד האוטובוס האחרון שיוצא מבית וגן העירה, בהתמדה שעשתה רושם עצום על תלמידי השייבה והייתה בית חינוך עבורם.

במרוצת השנים הוציא לאור את סדרת ספריו "ברכת אברהם", על מסכתות רבות בש"ס וכן על יראת ה' ועל התשובה. זו הייתה עבודה נפלאה שעמל בה בדקדוק רב ובעמל גדול, ואכן ספריו נתקבלו בארון הספרים של כל הצורבים הצעירים והמבוגרים, וכמעט לא שייך היום ללמוד ללא "ברכת אברהם", שנהפך לספר יסוד ממש בעולם התורה.

יראת ה' הטהורה שעל פניו אמרה הכל. לא הבין בשכלו הזך התנהגויות של אנשים שאינם ממש לפי ציווי ורוח התורה הקדושה והיה פחד מלעשות לידו שום מעשה או לדבר דיבור שאינו ממש ממש יראה ותורה, כי היה כולו קודש.

הרב ארלנגר בסוד שיח. במרכז עומד ראש הישיבה יבדלחטו״א הגאון ר׳ משה יהודה שלזינגר שליט"א (באדיבות 'קול תורה')

שיחות המוסר שנתן בישיבה מדי פעם ובפרט בערב הימים הנוראים, וכן בהרבה מקומות, הראו את נפשו הטהורה ואת אוצר בלום של יראת שמים עצומה השוכנת בקרבו.

לפני כשלוש וחצי שנים, בתשע"ח, שכל את כלתו מרת חיה רבקה ארלנגר ע”ה, אשת בנו הרב ישראל מאיר. בעשרה בטבת באותה השנה שכל את בתו החשובה מרת דינה ברענדל פרג ע”ה, שנפטרה ל”ע מהמחלה הנוראה.

הותיר אחריו בנים בנות, חתנים וכלות, נכדים ונינים. כולם זרע ברך ה', מרביצי תורה נודעים ומלאים ביראת ה'.

כזכור, לפני כשנה נפטרו שניים מרבני ישיבת קול תורה מנגיף הקורונה, הראשון שנפטר, היה הגאון רבי יחזקאל קורן, ולאחריו, הגאון רבי שלום פוברסקי.

הלווייתו תצא היום (שני) מביתו, רחוב ישעיהו 19 בירושלים, אל עבר הר המנוחות בעיר.

ברוך דיין האמת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר