"טרור הוא כלי פוליטי"

מאחורי הקלעים של צפון-קוריאה; הקולונל שערק חושף

בראיון מיוחד לרשת BBC חשף קולונל בכיר במשך 30 שנה במשטר הצפון-קוריאני את מה שקורה מאחורי הקלעים במדינה המבודדת: "חשבתי שיגורש לכפר, הוא נרצח" (עולם)

שלומי מלוביצקי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

קים קוק סונג שימש את המשטר הצפון-קוריאני כ-30 שנה, הוא הגיע לדרגת קולונל והיה אחראי על פעולות רבות של המשטר הרצחני, עד שערק לדרום. בראיון מיוחד לרשת BBC הוא חושף מעט ממה שקורה מאחורי הקלעים של המדינה המסוגרת - ראיון ראשון שבו בכיר ברמה כזו מסכים לדבר.

קים, ששמו האמיתי אינו ידוע, עדיין פוחד מפני זרועותיו הארוכות של המשטר בפיונגיאנג ואת הראיון ערך כשהוא לובש משקפי שמש, הוא ערק לדרום בשנת 2014 - ימיו הראשונים של כניסתו לתפקיד של המנהיג הנוכחי - קים ג'ונג און, כיום הוא עובד ופועל עבור שירותי המודיעין הדרום קוריאנים.

"הייתי האדום הכי אדום שיש" הוא מספר, כשכוונתו לצבעי התנועה הקומניסטית ששלטת בצפון קוריאה, "משרת קומניסטי נאמן, אבל דרגה ונאמנות אינן מבטיחות את ביטחונך בצפון קוריאה".

הקולונל מתאר את שנותיו הראשונות של מנהיגה של צפון קוריאה כ"צעיר שלהוט להציג את עצמו כ"לוחם"", בחודש מאי 2009 יצאה הוראה מפיו להקים "כוח משימות טרור" מיוחד, ייעודו היה להרוג פקיד שעבר לדרום, אחד מהאדריכלים המרכזיים בעיצוב המדיניות של המדינה - הוואנג ג'אנג-יו, "זה היה מעשה שנעשה על מנת לספק את אביו", מתאר קים, "אני עצמי הייתי אמון על הכוח".

החיסול נכשל ועד היום ישנו ויכוח בין המדינות היריבות מי עומד מאחורי הניסיון, שניים מצוות החיסול עדיין מרצים עונש של 10 שנות מאסר בדרום. קים מספר כי "בצפון קוריאה הטרור הוא כלי פוליטי המגן על כבודם הגבוה ביותר של קים ג'ונג-איל (המנהיג הקודם) וקים ג'ונג-און".

היו עוד מקרים רבים של פעולות טרור, חלקם צלחו וחלקם כשלו אך בכולם הצפון הכחיש כל מעורבות, קים טוען אחרת: "בצפון קוריאה, גם כאשר בונים כביש, לא ניתן לעשות זאת ללא אישורו הישיר של המנהיג העליון".

"אני יכול לומר לך שפעילים מצפון קוריאה ממלאים תפקיד פעיל בארגוני חברה אזרחית שונים בדרום, גם במוסדות חשובים בדרום קוריאה".

קים מוסיף לתאר את מעלליו של המשטר, לטענתו, המנהיג הקודם הורה עוד בשנות השמונים להכשיר כח אדם לקראת "מלחמה ברשת".

הוא מתאר גם רשת מכירת סמים ענפה שמביאה תזרים מזומנים למדינה המרוששת, כשנשאל להיכן הולך הכסף הוא מתאר כי "בכסף הזה הוא היה בונה וילות, קונה מכוניות, קונה אוכל, מקבל בגדים ונהנה ממותרות".

לטענתו הכסף מגיעה גם ממכירת כלי נשק בלתי חוקיים למדינות כמו איראן וסוריה, על פי דיווחים ישנים איראן קנתה צוללות רבות מהמדינה המבודדת.

קים מתאר כי היה נשוי למשפחה מיוחסת מה שאיפשר לו לנהל חיים אותם יכלו רק לדמיין שאר האזרחים, הוא יכל לנסוע לחו"ל בצורה חופשית שם היה מוכר מתכות יקרות וחוזר עם מזוודות כסף, אך לבסוף הקשרים הללו גם סיכנו אותו וככשמע כי דודו של המנהיג החדש חוסל החליט לעזוב, "הרגשתי שג'אנג סונג-תאאק לא יחזיק מעמד זמן רב. חשבתי שהוא יגורש לכפר", הוא מתאר, אך אז שמע כי הוא נרצח, "הופתעתי מאוד, זו הייתה מכה אנושה והייתי מזועזע", אומר קים. "הרגשתי מיד סכנה לחיי. ידעתי שכבר לא אוכל לחיות בצפון קוריאה".

קים ששהה באותו הזמן בחו"ל גיבש תוכנית וערק לדרום "זו הייתה החלטה קשה רגשית, השארתי שם את משפחת אבי, נטשתי את המדינה שלי", הוא מתאר.

כעת הוא החליט לדבר, "זו החובה היחידה שאני יכול לעשות, מעכשיו אהיה פעיל יותר לשחרר את אחי הצפוניים מאחיזת הדיקטטורה, שייהנו מחופש אמיתי", הוא אומר לסיום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר