מגזין המוזיקה

מה כל כך הרגיז אתכם בקליפ של שרולי ברונכר?

הקליפ החדש של שרולי ברונכר - "בוא נאהב", מעורר סערה וגורר מאות תגובות, חלקן מתנגדות ומבקרות בחריפות • מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת' נתנאל לייפר מתייחס לנושא (טור)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יצחק קלמן)

החורף הגיע ובינתיים המוזיקה נכנסה לתרדמת חורף עמוקה במיוחד עם יובש מוזיקלי קיצוני שאיני זוכר רבים כמוהו. תמיד לאחר החגים יש איזה שקט תעשייתי קל ואני מקווה שהפעם זו רק תקופת הכנה לחומרים רבים שיגיעו אלינו בקרוב.

אפתח בסערה של השבוע, הקליפ החדש של היוצר הססגוני שרולי ברונכר - "בוא נאהב", בו הוא מארח את אליש וגריימן, שני יוצרים שלא ראיתי ושמעתי עד היום. בגדול, מדובר בלהיט פופ מתקתק, מהסוג ששמענו כמוהו הרבה מאד בשנים האחרונות, ללא שום בשורה מוזיקלית או טקסטואלית שהייתה גורמת לי לעצור.

אלא שהקליפ הססגוני (אולי מידי) שצורף לשיר עורר את זעמם של רבים שטענו כי הוא אינו ראוי מבחינה חינוכית. "המומחים" גם ידעו (מעניין איך...) לטעון בזעם כי מדובר בחיקוי של הצמד הישראלי המצליח "סטטיק ובן אל". אני לא מבין גדול בקליפים של סטטיק ובן אל, צפיתי בקליפ שוב כדי להבין אולי פספסתי משהו, נכון, הלבוש של המשתתפים רחוק מלהיות חרדי בכל הגדרה שתנסו למצוא. מלבד הכיפות והציציות שמבצבצות להן מדובר בלבוש "פופי" צבעוני (להחריד) שלטעמי נקנה ונועד נטו להפקת הקליפ הזה... (קשה לי להאמין ששרולי יוצא מהבית עם המגפיים התכולות האלה...).

הקליפ המסעיר

היו שטענו כי תנועות הריקוד בעייתיות ופרובוקטיביות, ריקודים כאלו ראינו כבר מרקדנים (לא חרדים בעליל) שהשתתפו במיטב הקליפים של זמרים חסידיים עם להיטים חסידיים שלא עוררו כל זעם. כך שקשה לי לקבל גם את הטענה הזו.

אני בהחלט מסכים עם חלק מהביקורת וסבור שהקליפ אינו מתאים לילד חיידר תמים וצדיק, וכאן תפקידנו ההורים להחליט מה אנו רוצים לחשוף לילדינו ומה פחות מתאים לנו. גם אני בחרתי שלא להראות לבני בן השש את הקליפ הזה, מהחלטה מושכלת שאין לי כל סיבה לחשוף אותו לרמה כזו של צבעוניות ופופיות. אותה הדילמה הייתה בעבר גם עם להקת 'אויף שימחעס' והריקודים הסוערים שלה שבהחלט לא תמיד תאמו את רוח החינוך החרדי השמרני.

פעם נשאלתי בפאנל בו התארחתי, האם אני נותן לילדיי לקרוא את 'כיכר השבת', אני השבתי שלא, אך לא מהסיבה כביכול אני סבור שכיכר השבת אינו חינוכי או חרדי מספיק. הסיבה פשוטה, לדעתי ילדים לא אמורים להיחשף לכל דבר בכל גיל. ישנם דברים רבים שאין בהם כל דבר "רע" או לא חינוכי ועדיין הם אינם מתאימים לילד או נער צעיר. ילד קטן לא אמור לקרוא ולשמוע על הזוועות של תאונות דרכים או אסון מירון. הוא גם לא אמור להיכנס ללחץ מהגל החדש של הנגיף, הוא אמור ללמוד, לשחק ולהתפתח כילד מבלי לבחוש בכל זוועות העולם. באותה מידה אני סבור שיש לנהוג גם במוזיקה, לא כל מוזיקה אמורה להתאים לכל ילד. אם הגעתם למצב בו הנער המתבגר כבר צופה במוזיקה חילונית, הקליפ של שרולי ברונכר הוא ברכה בעבורכם, תוכן חיובי וטוב. אם ב"ה ילדיכם שמורים אל תראו להם את הקליפ הזה וגם לא עוד הרבה דברים אחרים שהם צעירים מידי בעבורם.

לדעתי, כמי שרגיל לחטוף כמעט תמיד, ברונכר היה מודע לביקורת שיחטוף גם הפעם, אך הוא מראש יוצר חומרים שמתאימים לכאלה שמכירים את העולמות האלה של הפופ ורוצים לקבל את זה עם תכנים יהודיים מתאימים. בתפיסה שלו הוא פונה לקהל הזה וכנראה שהוא מוכן ללכת עם זה צעד נוסף קדימה כשהוא פוגע קצת גם בקהלים שבעבר צרכו מוזיקה שלו וכעת היא "טו מאצ'" בשבילם. ורק פריט מידע קטן... הקליפ הזה הוא הנצפה ביותר השבוע ב'כיכר השבת' לצד מאות תגובות לכל הכיוונים.

התייחסות אחרונה... לא אהבתם את הקליפ או כל קליפ אחר... דפדפו לקליפ הבא, הכל בסדר, לא הכל מתאים לכולם, שחררו את הרעל והעצבים זה מזיק לבריאות שלכם.

ביקורת "אלבום השנה"? – אל תעזבי ידיים

גרסה עדינה הרבה יותר של אותה הדילמה קיימת גם באלבומו החדש של הזמר והיוצר 'עקיבא' – "אל תעזבי ידיים", השני במספר של האמן הנפלא הזה שיצא ממש בערב חג הסוכות.

עקיבא, פרץ בשנתיים האחרונות עם שיר הנושא של האלבום שהפך ללהיט ישראלי ענק שזוכה ובצדק רב להשמעות רבות בכלי התקשורת מכל הגוונים, לאהבה גדולה ואפילו לגרסה באידיש... מאז הוציא עקיבא שירים מצליחים נוספים כשהוא מצליח לייצר להיטים גם לזמרים ישראלים אחרים להם כתב שירים.

אלא שעקיבא, שמזכיר בקולו היפיפה ובהגשתו את החבר הטוב שלו, ישי ריבו, לא בהכרח מיישר קו עם התכנים של שיריו והוא כותב שירים, יצוין שעדינים במיוחד, גם על שלום בית ושירים אותם הוא מקדיש לאשתו. אין ספק שישנם רבים שיחושו כי שירים כאלה אינם מתאימים לביתם והם אינם רוצים להשמיע אותם לילדיהם וזו החלטה לגיטימית.

בראיון שערכתי עמו בחג הסוכות אמר לי עקיבא בנושא זה כי הוא חושב שחשוב שנושאים אלו יעלו בצורה עדינה ויהודית ולא בדרך הרחובית והנמוכה שקיימת כיום במוזיקה הישראלית וכי הוא בהחלט מבין שיהיו כאלו שבשל כך לא יאזינו לו יותר. באופן מעניין, למרות הביקורת ערך בחג הסוכות הזה עקיבא מופע מיוחד נפרד לבני הישיבות ב'היכל שלמה' בירושלים שם מול אולם גדוש ביצע את מיטב שירי האלבום החדש.

צפו: עקיבא ב'אולפן כיכר' בראיון השקה לאלבום

האלבום החדש של עקיבא מורכב מהסינגלים שהוציא מאז מאלבומו הראשון, כולל "לך לך" המצוין, "הכל עוד אפשרי" האנרגטי, "פשוטים" המרגש ו'שלום בבית' הקצבי אך הנוגע שעוסק ברצון ותקווה לשלום בית למרות כל קשיי החיים. זאת לצד שירים חדשים כמו "קרוב אליך" המרגש, "רבה אמונתך בי" הכיפי והמעורר ואפילו הגרסה החדשה והכל כך מרגשת של "ניגון ברדיטשוב" שעקיבא נותן לו גוון חדש כל כך מדהים, שפשוט גורם לי כל פעם שאני שומע אותו להצטרף בשירת פלסט נלהבת (רק כשאין אנשים לידי, כדי להימנע מתביעות נזיקין).

עקיבא זמר נהדר ממש ובחירת השירים שלו באלבום הזה פשוט מעולה. האלבום זורם חלק באוזן וכיפי להאזנה גם בשל ההפקה המוזיקלית המשובחת במיוחד לרוב שירי האלבום של מאור שושן שמשלבת בין העדינות האקוסטית לעדכנות מוזיקלית, בין מערב לבין נגיעות מזרח עדינות דוגמת השיר "תלויים באהבה" שם פורץ התורג'מן של עקיבא ומקבל מקום קסום ויפיפה.

אמנם אנחנו נמצאים בתחילתה של השנה, אבל נראה שהאלבום הזה יזכה ובצדק רב למועמדות משמעותית מאד ברשימת אלבומי השנה במצעד סוף השנה. פשוט כיף להאזין.

להערות, הארות ומתכונים לדונאטס דלי קלוריות בהם מותר לאכול לא רק את החור: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר