הונח על שולחן הכנסת

חוק הגיוס יוצא לדרך: פיצול ביעדים ועיצומים כלכליים

הורדת גיל הפטור ל-21 היה רק צד אחד במכלול של חוק הגיוס, שנראה כמלא בבעיות לבני הישיבות: דרישה ליעד גיוס לצה"ל ולשירות לאומי, והקטנת התקציבים עד 20% • אלו עיקרי חוק הגיוס (חרדים)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום: יוסי זליגר פלאש 90)

חוק הגיוס של בני גנץ ואביגדור ליברמן יוצא לדרך, והוא טומן בחובו בעיות רבות לחברה החרדית: אחרי שבימינה היללו את הצלחתם להוריד את גיל הפטור ל-21, כדי לשחרר בחורים שאינם לומדים ונמצאים בישיבה לשוק העבודה, טענו גורמים במפלגתו של ראש הממשלה נפתלי בנט כי "חוק הגיוס הוא חוק הפטור מגיוס", אבל על פי החוק, שהונח היום (רביעי) על שולחן הכנסת - התמונה שונה.

יעדי הגיוס של ממשלת בנט-לפיד פוצלו לראשונה בין שירות בצה"ל לשירות לאומי-אזרחי, סעיף רע עבור החברה החרדית. נניח בשנה הקרובה, יעד הגיוס הוא 2,123, כאשר 1,566 מתוכם צריכים להתגייס לצה"ל.

לפי סעיף זה - גם אם לשירות הלאומי יתגייסו 2,300 בחורי ישיבה, זה מהווה חריגה מהיעדים. בשנת 2036 היעד כבר עומד על 6,715 בחורים לשירות בצה"ל ו-2,390 לשירות לאומי.

דבר שיחסית מקל על החברה החרדית היא העובדה שבני 24 ומעלה שיתגייסו לשירות בצה"ל - יכללו ביעדים, ולא תתקיים דרישה לקיים דווקא בני 21 ומטה.

מבחינת שיעור המתגייסים לכל ישיבה הרי שהוא יעלה מהשנה הקרובה ועד 2035 בשיעור של מ-15% עד 35%.

בחמש השנים הקרובות, כולל 2026, היעד יהיה 15% כדי להיחשב "ישיבה העומדת ביעדים". אח"כ בכל שלוש שנים תעלה החובה ב-5%, עד 35% כאמור.

שיעור המתגייסים לכל ישיבה

באשר לעיצומים שיוטלו על ישיבות שיחרגו מ-95% ממספר הבחורים הנדרשים, מהשנה השנייה תקציב הישיבה יירד ל-80%; בשנה אח"כ יירד ל-60%, בשנה הרביעית כבר ל-40%, ומהשנה החמישית והלאה - ל-20%.

במפלגות החרדיות, שתחילה הניחו כי החוק יהיה מרוכך יותר, טוענים: "החוק גרוע, זה חוק הגיוס במלוא עוצמתו. גם הגדילו את העיצומים הכלכליים, וגם תוקף החוק הוא לתקופה ארוכה יותר".

יעדי המתגייסים

בכיר ביהדות התורה אומר כי "לא רואה מצב שנעמוד ביעדים בשנים הקרובות. זה חוק הגיוס במלוא עוצמתו - הגדילו את העיצומים הכלכליים, והאריכו את תוקף החוק".

גורם במשרד הביטחון ל'כיכר השבת': "חברי כנסת ב'יהדות התורה' הסכימו לחוק יותר קשוח שהונח הבוקר על שולחן הכנסת".
ביהדות התורה אומרים כי "בתום דיון דחוף שלא מן המנין, הסיעה הודיעה על התנגדותה הנחרצת לחוק הגיוס שהונח הבוקר על שולחן הכנסת מדובר בחוק רע הקובע יעדים תוך איומים בסנקציות נגד לומדי התורה, בניגוד מוחלט למה שנקבע בישראל לאורך השנים אין ולא תהיה אפשרות להגביל את לומדי התורה, וכל מי שירצה לעסוק בתורה יש לאפשר לו זאת ללא מכסות והגבלות בני הישיבות שתורתם אומנתם הם חברת העילית של עולם התורה השומרים ומגינים על עם ישראל לאורך כל הדורות".

בסיעת ש"ס הגיבו ואמרו כי "חוק הגיוס שהונח היום בממשלה באופן חד צדדי, מטרתו להגביל ולפגוע בלומדי התורה באופן פטרוני ומתנשא כפי שהממשלה הזו עושה בכל דרך. בגזירת המעונות, בפגיעה בתקציבי הישיבות ובביטול תכניות דיור למגזר החרדי. לא נסכים לשום הגבלה ושום סנקציה על בני הישיבות, שבט לוי שלנו, שמגינים בזכויותיהם על עם ישראל".

שר הביטחון בני גנץ אמר ל'כיכר השבת' בעבר כי "יש תהליך מתקדם של מדינת ישראל כעובדה מוגמרת במזרח התיכון. נורמליזציה עם סעודיה זה דבר שיכול לקרות בעתיד. זה לא מופרך - אבל זה לא יקרה מחר בבוקר".

העיצומים הכלכליים

למרות שאנשי משרד הביטחון היו בקשר עם ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה והשר לשעבר אריאל אטיאס מש"ס, האחראים על הטיפול בסוגייה במפלגות החרדיות, גנץ ואנשיו הביאו חוק שאינו עונה על דרישותיהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר