אז, כמו היום

גזירות כלכליות על עולם הישיבות; מכתב מרן הרב שך זצ"ל

בזמן שבישראל שררה אינפלציה, אבי עולם הישיבות, מרן הגראמ"מ שך כתב מכתב לגבירים בארה"ב, בו ביקש מהם למנוע את סגירת הישיבות הנמצאות במצב קשה בגלל גזירות כלכליות (עולם הישיבות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
מרן הרב שך זצ"ל (צילום: משה שי, פלאש 90)

חשיפת 'כיכר השבת': ממשלת בנט-לפיד, יחד עם שר האוצר איווט ליברמן, לא אוהדים בלשון המעטה את הציבור החרדי בכלל ואת עולם הישיבות בפרט, ואתמול (ראשון) נודע, כי תקציב הישיבות החרדיות לא הוכנס לבסיס התקציב החדש.

אך כידוע אין זו פעם ראשונה, שחרב גזירות כלכליות מונפת באכזריות על עולם הישיבות. במלאות 20 שנים לפטירתו של מנהיג הציבור החרדי, מרן הגראמ"מ שך זצ"ל, 'כיכר השבת' חושף לראשונה מכתב שכתב הרב שך לנציגי התורמים בחו"ל.

במכתב שאותר לאחרונה בארכיון הג'וינט, הרב שך ביקש להתריע מפני קריסה כלכלית של עולם התורה. על רקע הגזירות המתחדשות על עולם התורה, מדהים לראות את המכתב אותו שיגר מרן הרב שך, ובו הוא מפרט לפרטי פרטים את המשבר הכלכלי החמור שאליו נקלע עולם הישיבות בעקבות האינפלציה החמורה והירידה בתרומות.

בפתח המכתב שנשלח בתקופת האינפלציה המשתוללת של שנת תשמ"ד, מציין הרב שך את העובדה שהישיבות הן נשמת העם היהודי.

במכתב סוקר הרב שך את הפרקים ההיסטוריים שבהם נחלץ הג'וינט לעמוד לימין עולם התורה ולהושיע את הישיבות מקריסה.

"אמת גדולה זו עמדה לפני הג'וינט לאחר מלחמת העולם הראשונה, שנחלץ בכל כוחו ומאודו להציל את הישיבות ובכללן את תלמידיהן מביטול מוחלט ח"ו", כותב הרב שך ומוסיף: "זכות זו תיזכר תמיד ותרשם באותיות של זהב בתולדות הישיבות באירופה".

מכתבו של הרב שך
מכתבו של הרב שך

לאחר מכן מציין הרב שך את מעשי ההצלה של הג'וינט לאחר מלחמת העולם השנייה: 'אכן שרשרת ארוכה של מעשה-הצלה של הג'וינט לישיבות , שחוליות מרובות לה שעדיין לא פורטו'.

בשלב זה של המכתב, הרב שך עובר לתאר ביסודיות את המצב העגום אליו נקלע עולם התורה. בגלל האינפלציה המשתוללת והיוקר שהאמיר. "הנה בא המשבר הכלכלי האחרון והנחית מכה אכזרית עליהן".

לאור הדברים מבקש מרן הרב שך, שארגון הג'וינט יעביר לטובת עולם הישיבות, הן אלו שנתמכים באופן קבוע על ידי הג'וינט והן אלו שלא, סכום עתק באותם ימים של מיליון דולר: 'כדי להקל מעליהן את המצר והצער אשר שרויות בו', כתב מרן לראשי ארגון הג'וינט במכתבו הכואב, שמתחבר לימים אלו שבהם עולם התורה נאבק מול גזירות הממשלה.

מנהל תחום חרדים בג'וינט הרב יצחק טרכטינגוט אמר על המכתב שהתגלה: "כמו בימי המשבר הכלכלי החריף בשנת תשמ"ד, גם היום ממשיך הג'וינט לעמוד לימין עולם הישיבות ולסייע בכל מה שנדרש, כשאת כל צעדינו מדריכים גדולי ומאורי הדור וראשי הישיבות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר