הצבעה גורלית

מלחמה על כל סעיף: התקציב מגיע למליאה

הבוקר יפתח יו"ר הכנסת את מרתון הצבעות התקציב וחוק ההסדרים במליאה, ובקואליציה מקווים לסיימו ביום שישי • בתפריט: 600 הצבעות, ח"כ שומר בכל שורה ואוכל (אקטואלי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
מליאת הכנסת (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)

קואליציית בנט-לפיד, שחלק רחב ממנה לא היה שותף פעיל בהעברת תקציב המדינה וחלק אף בכלל לא היה בכנסת במועד אישור התקציב האחרון (מארס 2018; ר"כ), מתחילה הבוקר (שלישי) בשעה 09:00 את סדר הדיונים הארוך עד לאישור התקציב. ראשי הקואליציה מעריכים כי המליאה תפעל ברציפות לפחות 72 שעות, שלושה ימים תמימים, עד בוקר יום שישי, וייתכן שההצבעות תידרשנה להימשך גם ביום ראשון.

במובנים רבים זו ההזדמנות האחרונה של ראשי האופוזיציה, ובעיקר בנימין נתניהו, יריב לוין ואריה דרעי, להפיל את ממשלת בנט-לפיד כשהיא עדיין בחיתוליה. הפלת תקציב לא דורשת 61 אצבעות נגד, כפי שדורשת הצבעת אי-אמון בממשלה, אלא מספיק 60, שיצרו שוויון. מכיוון שההצבעה היא על סעיפים רבים, בתקציב הנוכחי ישנן כ-600 הצבעות, 50 המרכזיות שבהן שמיות.

החשש בקואליציה אינו מהשגת עריקים שיילכו עם הליכוד, בטח לא חברי כנסת שנכנסו בחוק הנורווגי, ושם מעריכים כי "סגרו את הפרצות גם אם היו כאלה", אלא מבלבול טכני של חבר כנסת מסוים, שיצביע נגד ולא בעד - ויעכב בכארבע שעות את המשך אישור התקציב. הסיבה לעיכוב המשמעותי היא שהחוק יצטרך ללכת שוב לוועדה שטיפלה בו, שם יהיה דיון חדש, תגענה הסתייגויות מטעם האופוזיציה, ורק אחר כך שוב למליאה.

ההיערכות במשרדי ראשי המפלגות וראשי הקואליציה, עידית סילמן מימינה ובועז טופורובסקי מיש עתיד, הייתה מירבית, כולל הנחיות מפורטות לכל ח"כ בקואליציה: ניתן דגש על אכילת דברים בריאים ודברים מסוכרים, להעלאת האנרגיה; בכל ספסל בו יושבים חברי קואליציה ימונה "ח"כ שומר", שיעקוב אחר הדברים; והכניסה לטאבלטים או לפטופים - תיאסר.

הלו"ז המלא:

שלישי ב-09:00: פתיחת הדיונים. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר מישראל ביתנו, ינאם ראשון, ואחריו ראשי ועדות אחרים שהיו שותפים בחוק ההסדרים; מ-10:00 ועד 04:00 לפנות בוקר רביעי: הסתייגויות האופוזיציה.

יום רביעי ב-09:00 צפויה המליאה להיפתח שוב: עד 10:00 ינאמו חברי הקואליציה, ומ-10:00 עד 18:30 ינאמו חברי אופוזיציה.

ב-18:30 יחלו "נאומי הסיכום", שם ידברו ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, שר האוצר אביגדור ליברמן, יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר - וראש האופוזיציה בנימין נתניהו.

ברביעי ב-19:30 תתחלנה ההצבעות, שצפויות להימשך - עם כל ההסתייגויות והנאומים - כ-36 שעות, יממה וחצי.

בסוף השבוע, אם הכל יילך כשורה עבור הקואליציה, יאושר תקציב מדינת ישראל לשנים 2021 ו-2022, עם שלל רפורמות שקודמו, בהם בעלות השלכות עתידיות משמעותיות כגון העלאת גיל הפרישה לנשים, חוק אגרות הגודש בגוש דן, רפורמת הכשרות ועוד.

גם מבחינה פוליטית, אישור זה יקרב מאוד את יאיר לפיד לכסא ראש הממשלה, גם אם תיאורטית הממשלה תיפול, ואז יו"ר יש עתיד יכהן כראש ממשלת המעבר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר