היסטוריה ואקטואליה

הפולמוס הגדול: האם מותר להשתמש בחד-פעמי בשבת?!

"גזירת החד פעמי" שגורמת כעת להוצאות רבות, מעוררת סערה רבה; ישראל שפירא חוזר לפולמוס ההלכתי בין גדולי הפוסקים האם מותר להשתמש בחד-פעמי בשבת? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

פרק א': "כיכר השבת" מסקר בהרחבה את "גזירת החד פעמי" שהכפילה את עלותם, לצערנו, וגורמת להוצאות רבות.

חיים גולדברג כתב וצלם מערכת 'כיכר השבת' פגש במאה שערים את ר' שמעון, חסיד תולדות אהרון אב ל-10 ילדים, שהסביר ונימק שיש לו עשרה ילדים, ובשבת אין מדיח כלים, וחובה עליו להשתמש בחד פעמי.

בשביל ר' שמעון, תושב 'מאה שערים' ומשפחות אחרות, חברי הכנסת החרדים שלוחי דרבנן שליט"א עושים כל שביכולתם כדי למנוע את הגזירה הכלכלית, לבינתיים ללא הצלחה יתירה.

לאחר בקשת המחילה מר' שמעון מ'מאה שערים', שרוכש לעשרה ילדיו כלים חד פעמי לסעודות השבת, נפליג אחורה עשרות שנים לפולמוס הלכתי בין גדולי הפוסקים זצוק"ל, האם מותר להשתמש בכלים חד פעמיים בשבת??

הגאב"ד הגר"נ קרליץ זצ"ל[1] פסק שיש מיעוט בכבוד שבת בכלים חד פעמיים.

הגר"י זילברמן[2] פקפק על המשתמשים לסעודת שבת בכלים חד פעמיים.

הגאון רבי שמאי קהת גראס[3] - מו"ץ קהל מחזיקי הדת דחסידי בעלזא פסק שכיוון שבחתונות לא משתמשים בכלים חד פעמי, בשבת קודש מבוגרים ישתמשו עם כלים רגילים ולא עם חד פעמיים (ולילדים התיר).

דעת האוסרים היא שלא יתכן שבחתונות ואף הזולות ביותר יקפידו להביא כלים רגילים ולא חד פעמי, לעומת סעודות שבת שיש דין מיוחד לכבדם. ראיה לדבר יש מפסקו של מרן הגרש"ז אוירבך שפסק שמותר להשתמש בכוס חד פעמית לקידוש בשבת קודש, כי גם בסעודות חשובות כחתונות, מביאים לאנשים מכובדים (כגון במזרח), כוסות חד פעמי.

מפסקו של מרן הגרש"ז אוירבך שפסק שמותר לערוך קידוש בכוס חד פעמית כי משתמשים בה בחתונות ומדובר בכוס חשובה, ניתן להבין שאסור להשתמש בכלים חד פעמיים בשבת, כי לא משתמשים בהם בחתונות.

יש לציין שעד היום ישנם 'מחמירים' שלא משתמשים בחד פעמי בחג הפסח.

דעה חריפה ביותר היה למרן הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר זצוק"ל שאסר את החד פעמי בשבת קודש. סיפור שנכתב פה לראשונה על מרן זצוק"ל שהיה צריך לומר 'דבר תורה' במעין 'טיש ליל שבת' בישיבת 'חכמי לובלין', ולאחר שהוא ראה כלים חד פעמיים על השולחן, הוא יצא מהאולם ללא אמירת הדבר תורה, בטענה שזה איסור חד פעמי בשבת, כיון שזה לא כבוד שבת. (שמעתי מפי עד ראיה, אחד השומעים בשיעור שמסר הגאון משה יאדלר שעסק בהלכות שבת).

ברם, אלו ואלו דברי אלוקים חיים, ושבעים פנים לתורה ובימינו רוב הפוסקים פסקו שמותר להשתמש בשבת קודש עם כלים חד פעמיים (עד כדי כך שהעלאת המס על חד"פ נהפכה להיות גזירת שמד וכו').

בפרק הבא נביא את הפסקים של גדולי ישראל שהתירו כלים חד פעמי בשבת קודש.

- לקריאה נוספת: קו ההלכה הספרדי הרב אושרי אזולאי.

[1] חוט השני שבת ח"א עמ' מג.

[2] שו"ת משנת יוסף ח"ה סי' סד.

[3] קונטרס דבר ד' זו הלכה - תפילין ובר מצוה שאלה ו.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר