שלא תגידו לא הכרנו

עשרת הכישרונות הגדולים של המוזיקה היהודית

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, מפנה זרקור אל עשרת היוצרים המוכשרים של המוזיקה היהודית; אלו שכנראה עדיין לא גיליתם מספיק - אבל בהחלט כדאי לכם לעקוב אחריהם (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

כמי שפוגש בשנה מאות אמנים, חלקם חדשים וחלקם ותיקים, ישנם מעט אמנים שכשאני מאזין ליצירתם אני חש בתחושה שמולי ניצב אמן ייחודי בעל כישרון בלתי רגיל. ברשימה הזו שלי בעבר היו ישי ריבו, חנן בן ארי, עקיבא תורג'מן ונפתלי קמפה, את כולם הכרתי מהסינגל הראשון ולפעמים גם קצת לפני. אתם כולם יודעים איפה הם היום...

ברשימה שלפניכם אני מציב את האמנים הכי מעניינים ומוכשרים שפגשתי בשנים האחרונות, אבל עדיין לא קיבלו את הכבוד הראוי להם. אני מאמין שכל אחד מהם יכול לפרוץ ולהפוך לכוכב מצליח במיוחד; חלקם כבר בדרך, חלקם אולי לצערי לעולם לא יצליחו לעשות זאת, אבל זה לא מפחית מאומה מהכישרון האדיר שלהם. כמעט את כולם ברשימה אני מכיר באופן אישי ואני ממש אבל ממש לא אובייקטיבי לגביהם, רק שהם פשוט נהדרים, מה לעשות. הרשימה, אגב, היא על פי סדר הא'-ב' בלבד.

ארי אטינגר

ארי רק בן 16 אך כבר ברור שמדובר בנגן גיטרה גאוני. המוזיקה כנראה זורמת כבר בעורקיו, דרך סבו המעבד הנודע ישראל לאם. אטינגר מפרסם מפעם לפעם קטעי נגינה בסגנון ה"פינגר סטייל" בעיקר של מוזיקה חסידית אותה הוא מבצע באופן ייחודי וברמה גבוהה במיוחד.

אטינגר הוא בחור ישיבה שלא מתראיין ולא מקליט באופן מקצועי אבל נראה כי ברגע שירצה לעשות זאת - השמיים הם הגבול.

דוד בן ארזה

בן ארזה, אף הוא בחור ישיבה צעיר כבן 22, הוציא את סינגל הבכורה שלו בעיצומה של הקורונה - "תישאר", שיר זיכרון מרגש ונוגע לזכרו של הרב ישעיהו הבר זצ"ל. מאז הוציא בן ארזה עוד שני סינגלים נוספים כשהאחרון שבהם "להיות" הוא להיט פופ מתוחכם במיוחד, אותו כתב והלחין כשעל מלאכת העיבוד המרהיבה אחראים הצמד אלי קליין ואיצי ברי.

בן ארזה ניחן בקול מרגש וביכולת הגשה נוגעת במיוחד ונראה כי הוא מתכוון ליצור תמהיל כיפי במיוחד של שירי נשמה לצד להיטי פופ מתקדמים ומורכבים כפי שרק בן ארזה יודע לכתוב.

רועי לביא

רועי לביא החל את הקריירה המוזיקלית שלו כמלחין וזמר בכמה להקות ישראליות מוכרות וכתב להיטים ליוצרים ישראלים מוכרים מאז הוא עבר תהליך של חזרה בתשובה והפך לחב"דניק נלהב. את הסינגל הראשון שלו פגשתי לפני כעשור ומיד נכבשתי בכישרון שלו, כמו שקרה גם לזמר הקונטרה טנור הבינלאומי דוד ד'אור שאף הצטרף בדואט יפיפה ללביא.

מאז הוציא לביא שירים רבים ובשנתיים האחרונות רמת ההפקות שלו עולה ועולה ואני בטוח שבסוף יגיע גם המפץ הגדול עם ההכרה בכישרון האדיר של החב"דניק הזה שמתגורר באילת.

הקול של לביא גבוה ואיכותי זאת לצד יכולות הכתיבה וההלחנה שלו אותם הוא מעביר בכישרון רב גם לאולפן ההקלטות שלו בו הוא מעבד ומפיק ואפילו יוצר לפעמים גם את הקליפים המצורפים. אלבום הבכורה של לביא היה אמור לצאת בשנה שעברה, אלא שהקורונה טרפה את כל הקלפים וההשקה של האלבום נדחתה בינתיים.

איתי דוד מעטוף

על איתי דוד שמעתי לראשונה דווקא מהבחור הקודם ברשימה, רועי לביא לפני כשנתיים וחצי. הוא סיפר לי על נער בן 17 חב"דניק שמוציא שיר ושכדאי לי לשמוע. השיר "אז מי משוגע" חשף כישרון אדיר מעט בוסרי ומאז כבר סימנתי את הבחור.

מאז הוציא איתי דוד שני סינגלים נוספים כשהוא משתפשף מפעם לפעם ומעלה את רמת הביצוע שלו. הוא כמעט ולא עוסק ביח"צ אך מביני הדבר במוזיקה היהודית כבר סימנו אותו.

הסינגל האחרון שלו שיצא לפני כחצי שנה "במדבר", מין בלוז אלקטרוני שהפיק עבורו "שיינר" לצד קליפ מושקע ואני מקווה שבקרוב נראה ממנו חומרים נוספים.

אפרים מרקוביץ'

הזמר והיוצר החסידי הצעיר שעלה מלונדון לישראל בשנתיים האחרונות, מעורב בהפקות רבות במוזיקה החסידית בשלוש השנים האחרונות. הוא עיבד שירים לזמרים אחרים ואף הקים להקת חתונות, אך גם מוציא שירים משלו בעיקר עם זמרים אחרים.

מרקוביץ' נגן קלידים מוכשר במיוחד, הוציא מידי פעם סרטונים מהאולפן הביתי שלו, עיבודים מופלאים לקלאסיקות חסידיות מוכרות אותם הוא מבצע בשירה מרגשת שחושפת את המוזיקליות הייחודית שלו שאני מקווה שתבשיל גם ליצירה מסודרת משלו.

יוסף 'ג'ואי' ניוקם

הזמר והיוצר מארה"ב, פרץ לפני כשלוש שנים עם סאונד מרענן וייחודי הוא בעל מראה חסידי טיפוסי עם פאות ארוכות אך המוזיקה שלו אמריקאית יותר. מאז הוא הספיק להוציא כבר שני אלבומים חביבים וכיפים להאזנה ולבצע דואטים עם בני פרידמן וזמרים נוספים.

הוא גדל כיוסף, אך בתיכון עם הגיטרה החשמלית הוא קיבל את הכינוי "ג'ואי" שדבק בו מאז. הוא משייך את עצמו ברמה הרוחנית לחסידות ברסלב אך הוא לא משויך מבחינה קהילתית ועוסק בקירוב רחוקים דרך המוזיקה.

לניוקם יש את כל מה שצריך כדי להפוך לכוכב של ממש וההצלחה הגדולה של הלהיט "תודה לך השם" אותו הוא מבצע מלמדת שצריך רק דחיפה קטנה כדי להפוך את ניוקם לכוכב של ממש.

איתי עמרן

את איתי עמרן אני מכיר שנים רבות כמוזיקאי ויוצר מוכשר. אך רק בשנה האחרונה הוא החל במהלך של יציאה החוצה מהסלון הביתי שלו אל הציבור עם הלהיט שלו "פעם אחת".

עמרן הוא מלחין וכותב מוכשר מאד והעבודה המשותפת שלו עם המעבד תומר מתנה עושה כנראה טוב לסדר ביצירה שלו.

שמואל פרדניק

את פרדניק פגשנו לראשונה כנער צעיר מאד בתכנית 'הקול הבא' בעונתה הראשונה, מאז הוא הספיק להפוך לחסיד ברסלב עם פיאות מסתלסלות, להתחתן וגם להוציא כמה שירים משלו אותם הוא גם כותב ומלחין וגם מפיק ומעבד בעצמו.

פרדניק בעל קול נעים במיוחד, כותב שירים מלאי רגש עם הפקה עדכנית שמתכתבת עם הפופ העדכני מחד אך שומרת על הנשמה של השיר.

בשנה האחרונה הוא גם מפיק מוזיקלית לאמנים אחרים את שיריהם בסגנונו הייחודי והמשובח.

דודי פרישמן

הזמר והיוצר המוכשר מבית שמש הוציא כבר כמה סינגלים פרי עטו. פרישמן הוא גיטריסט נהדר וכותב מרגש. השיר שלו שמתבסס על הסיפור של "הגיבן הקדוש" של קרליבך - "זיכרון ישן" הוא אחד השירים המרגשים ששמעתי בשנים האחרונות.

פרישמן עובד בימים אלו על אלבום הבכורה שלו, ששמעתי חומרים מתוכו שעדיין לא הוקלטו והם פשוט נפלאים. סגנונו הישראלי של פרישמן והכתיבה העשירה שלו הופכים אותו לאחד האמנים ששווה לעקוב אחריהם.

יהודה שמעה

הזמר והיוצר יהודה שמעה, החל את הקריירה המוזיקלית שלו עוד כשעסק בכלל בעבודתו הקודמת כספר בבני ברק. בשנה האחרונה הוא עובד קשה על אלבום הבכורה שלו יחד עם המפיק המוזיקלי שלו אבשלום דריקס.

שמעה הוא כותב ויוצר מוכשר מאד, שגם ניחון בקול נעים וכיפי להאזנה וברור לי שהפוטנציאל שלו גבוה מאד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר