בצל עליית המחירים

האם באמת כלים חד פעמיים מסוכנים לנו? בדקנו

הגזרה על העלאת המחירים כבר כאן, ויצאנו לבדוק עד כמה מוצרי חד פעמי מזיקים לגוף שלנו, ואולי באמת כדאי לעבור לרב פעמי, לא כי אין ברירה אלא לטובתנו • אלו הנתונים (בריאות)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
כלים חד פעמיים. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

הגזרה על מוצרי החד־פעמי כבר כאן ואנחנו מתחילים לחיות איתה, או לפחות - צריכים לחיות איתה.

אנחנו יכולים לכעוס עליה, אנחנו יכולים לאגור מראש מוצרי חד פעמי ולהרגיש ש'ניצחנו' את הממשלה, בפועל - אנחנו מתחילים לחיות במציאות קצת שונה.

אבל רגע, האם יש אמת בגזרה הזאת? האם חד פעמי באמת פוגע באיכות הסביבה? לא זה מה שיצאנו לבדוק. את זה אנחנו כבר די יודעים - על פי מחקרים ובדיקות: זה לא באמת מזיק לסביבה. להיפך, יזיק יותר שנעבור לכלים רב פעמיים ונשטוף אותם הרבה במי סבון. כדי שכוס רב פעמית תהיה באמת יעילה יותר מאשר חד פעמית עלינו להשתמש בה לפחות כ-500 פעם ולא כל כוס מגיעה לגיל שכזה.

אז מה אנחנו בודקים היום? ובכן, עד כמה הכלים החד-פעמיים מסוכנים לשימוש. כמה רעל הם מכניסים לנו לגוף ועד כמה הם מסכנים אותנו.

אז ברור שהחברות שמייצרות כלים חד פעמיים עושות מסנני בדיקה כדי שיגיע אלינו מוצר איכותי. אבל גם הן בסופו של דבר, כמו כל חברה גדולה, מעגלות פינות לכאורה, פה-שם ולא תמיד עובדות לפי התקנות.

לא היינו נכנסים להם למפעל אם זה לא היה נוגע לנו - אבל זה נוגע.

ניקח לדוגמה את כוס הפלסטיק מנייר. שהקיר החיצוני מצופה בשכבת נייר, והקיר הפנימי מצופה בשכבת נייר מצופה (כדי למנוע ממים ושמן לדלוף). הסוג הזה של כוס הוא הנפוץ ביותר והמספר הגדול ביותר המיוצר על ידי יצרנים.

על פי התקנות הלאומיות, לא ניתן להשתמש בנייר פסולת ממוחזר ובסוכן הלבנה פלואורסצנטי לנייר כוס. אך גורמים בתעשייה חשפו בתחקירים כי חלק ממפעלי הכוסות משתמשים בנייר ממוחזר בניגוד לתקנות, זאת בכדי להוזיל את העלות. בית הנייר ממחזר את עיתון הפסולת, קרטון הפסולת וספרי הפסולת במחיר נמוך, מערבב אותם לעיסה ואז מוסיף כמות גדולה של חומר הלבנה פלואורסצנטי להלבנתם. אחר-כך בית הנייר מוסיף קצת סידן פחמתי ואבקת טלק כדי להגדיל את משקל הנייר.

לא בכל כוס נרגיש זאת, אבל כוסות שאינן איכותיות, חוץ מטעמו המתוק של התה יתווסף להן טעם לא כל כך ערב, בלשון המעטה.

נמשיך לצלחות פלסטיק: הפלסטיק מכיל כימיקל מזיק הנקרא ביספנול איי (BPA). BPA יכול לחלחל לתוך מזון או משקאות. חשיפה ל BPA -היא מסוכנת ובעלת השפעות בריאותיות על המוח, ההתנהגות, וכן על התפתחות העובר, התינוקות והילדים. מספר מחקרים מצביעים על קשר אפשרי בין BPA לבין לחץ דם מוגבר.

לא באנו להלחיץ אתכם לא להשתמש יותר בחד פעמי – אבל אם כבר מצמצמים אותנו בכח, אולי בסופו של דבר זה לטובתנו.

ובכלל, לשתות תה בכוס זכוכית זה קלאס.

והינה איחול רב שימושי: רק בריאות ושמחה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר