אסון מירון

נציג באיאן דרש: "להפריד בין ההדלקה בגג - לעולים לציון"

לאחר שמיעת העדויות של רב רשף יוסי כהן והרב קפלן, עלה להעיד נציג חסידות באיאן, שחשף מדוע עצרו את ההדלקה באמצע ומדוע זה לא היה קורה בהר הרצל | העדות (חדשות)

שימי שפר | כיכר השבת |
יצחק מאיר ברים, היום (צילום: לע"מ)

ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון בראשות נשיאת העליון לשעבר מרים נאור, בה חברים גם הרב מרדכי קרליץ והאלוף במיל' שלמה ינאי, התכנסה הבוקר (רביעי) שוב להמשך שמיעת העדים. "כיכר השבת" מעביר את העדויות בשידור חי.

לאחר הפסקה קלה, ושמיעת העדויות של רב רשף יוסי כהן, ראש מדור הגנה מאש, תחנת גליל גולן והרב דב קפלן מועדת החמישה, הוועדה התכנסה שוב, לשמיעת עדותו של יצחק מאיר ברים, מעסקני חסידות באיאן ואחראי על מעמד ההדלקה במירון.

התמלול המלא

ברים: האדמו"ר מבאיאן החל להדליק לראשונה את ההדלקה בבאיאן בשנת תשמ"ה, בעת שהוא הוכתר לאדמו"ר. באותם ימים הוא הדליק את ההדלקה יחד עם אחד מרבני העיר צפת שהיה שליח להדלקה מטעם האדמו"ר הקודם. בבאיאן מקובל לראות את ההדלקה כערך קדוש, כאשר הנוהג אצלינו זה, לצד כמובן השמירה המוקפדת על כל נושא הבטיחות.

נאור: ספר לנו מה קרה השנה בהדלקה שלכם שהיא נעצרה באמצע?

ברים: פנה אליי ויקטור בוסקילה בסביבות השעה 21:50 וביקש ממני להפסיק את ההדלקה באמצע, היות ויש עומס כבד מאד בכל שטח ההר. דקות ספורות לאחר מכן האדמו"ר יצא והפסיק את ההדלקה כעשרים דקות לפני מועד תום ההדלקה.

נאור: איך אתם רואים את ל"ג בעומר הבא?

ברים: קודם כל בראש דבריי אנחנו ניצמד לכל החלטה של יועצי בטיחות ומהנדסים כפי שנהגנו עד היום. בנוסף, היות ובהסתכלות שלנו, עיקר האירוע הוא מעמד ההדלקה, שלאחריו אנחנו יורדים מייד למטה למושב, לצורך עריכת ה'טישים', אשר על כן, אני חושב שצריכים להגביל את מספר המשתתפים בהדלקה של באיאן, ואותם אלו אשר מגיעים להדלקה בלבד, יגיעו בדרך נפרדת, ולא יחד עם שאר העולים, ובכך אפשר למנוע עומס וערבוב של כלל קהל העולים למירון.

נאור: במינוח המשטרתי זה נקרא 'עמך ישראל'.

ברים: אכן. אבל גם בתוך עמך ישראל ישנם קבוצות שונות אשר לא כולם באים מלכתחילה להדלקה של באיאן, ולכן יש דרך לשנע את הציבור שמגיע להדלקה בלבד.

ברים: אני חושב שהמערך הכולל של הניהול נתקל בקשיים. לדוגמה: הכנסת משאית הגברה או אפילו צוותי אבטחה, דורשים עבודה במשרה מלאה כדי לתאם את הכניסה. נתקלתי לפעמים בקשיים של כל קצין משטרה במחסום שולח למישהו מתחנה אחרת כדי לקבל את האישורים שמתקבלים אחרי טרחה רבה. להבדיל אני יודע שבאירועים בהר הרצל הדברים עובדים אחרת. יש אישור ורישום מסודר ומי שאושר נכנס ללא שום בעיה. יש פיקים, יש משהו שלא זורם בכל התהליך של הניהול, בניגוד לאיך שאירוע בסדר גדול כזה אמור להתנהל.

קרליץ: כמה זמן נערך כל מעמד ההדלקה של באיאן?

ברים: בעבר זה היה לוקח קרוב לשלוש שעות, ובשנים האחרונות זה לוקח כשעתיים ורבע, בעיקר בגלל הסדר של אמירת הפיוטים כפי הסדר.

קרליץ: כמה אנשים משתתפים בטיש?

ברים: בסביבות 4,000 בני אדם.

נאור: איפה מתכנסים 4000 איש?

ברים: באוהל שנבנה מידי שנה בהתאם להנחיות הבטיחות במושב מירון.

קרליץ: האם אתם יכולים לשלוט במצב של הכוונת הקהל ולפזר את כולם לכיוון מערב, לכיוון ציונו של רבי יוחנן הסנדלר?

ברים: בהחלט שכן. יש לנו שיתוף פעולה מצויין עם החסידים, ובשנים האחרונות אף הוצבו מסכי ווידאו מיוחדים לקהל, למרות שעקרונית האדמו"ר מתנגד לצפיה במסכים, אבל היות והוא הבין את הסכנה של הצפיפות הוא הסכים לכך.

ינאי: את הטריבונות החסידות בנתה?

ברים: לא. השנה אנחנו הוספנו טריבונות זמניות שעליהם שילמנו.

ינאי: מה דעת האדמו"ר על חגיגת ל"ג בעומר השנה - ה'יארצייט' הראשון של הנספים. באסון הכבד?

ברים: אני לא יודע, אשאל את האדמו"ר.

נאור: נשמח שתשלח לנו את התשובה שתתקבל

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר