בצל הקיצוצים הנרחבים

הוראה מגבוה? "משרד החינוך גורם לכוללים להפר הנחיות"

בזמן שבמשרד האוצר נוגסים עוד ועוד בתקציב החינוך החרדי, גזירה חדשה נחתה על הכוללים; פקחי משרד החינוך מחייבים אותם להפר את כללי הקורונה ולהסתכן בשלילת התקציבים | חשיפה (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אילוסטרציה. כולל במודיעין עילית (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

חשיפת 'כיכר השבת': ראשי כוללים רבים, מתלוננים על אכיפה סלקטיבית מחד של פקחי משרד החינוך, ומאידך, הם טוענים, כי הפקחים מכריחים אותם אחר הביקורת לעבור על החוק.

בצל הקיצוץ הנרחב בעולם התורה ולשאר מוסדות החינוך החרדיים, מתברר כי יש עוד דרכים לנסות ולהצר את עולם התורה ולנסות לשלול תקציבים, שלא על פי החוק.

על פי המידע שהגיע ל'כיכר השבת', משרד החינוך כופה על הכוללים להפר את תקנות הקורונה. איך? אחד מראשי הכוללים מסביר ל'כיכר השבת': "ממדובר בבקרה שמבצע המשרד במעקב אחרי אברכי הכוללים. במסגרת הבקרה נדרשים כלל האברכים הלומדים בכולל לשהות במתחם סגור. הדרישה של משרד החינוך עומדת בניגוד לתקנות הקורונה, האוסרות על התקהלות של מספר רב של אנשים בחלל אחד".

"הפקחים", מסביר ראש הכולל: "כופים על האברכים לעבור על תקנות הקורונה. בעוד משרד הבריאות אוסר התקהלות של מעל 50 אברכים בחלל אחד. משרד החינוך בהוראות הביקורת שלו, מחייב את האברכים לשהות בחלל במספר העולה על המספר המותר בתקנות הקורונה של משרד הבריאות".

הנחיות משרד הבריאות למוסדות לימוד

יש לציין, כי המשמעות של הפרת תקנות הקורונה, יכולה להיות במקרים מסוימים שלילה של תקציבי המוסד. כך יוצא, שביד אחת משרד החינוך דורש מהכוללים לעמוד בתקנות הקורונה וביד השנייה הוא מחייב אותם להפר אותם כחלק ממדיניות הביקורת של המשרד, שהינה כאמור ייחודית לכוללים ולישיבות.

אותו ראש כולל אף מוסיף עוד: "בניגוד להצהרות של פוליטיקאים בממשלה, תקציב הישיבות והכוללים קוצץ בסכום משמעותי שעתיד להשפיע על גובה המלגה של האברכים לאחר אישור התקציב. ואם לא די בכך, מסתבר שבשעה שהממשלה מקצצת בתקציב עולם התורה, היא לא מהססת להמשיך את הביקורת בישיבות ובכוללים".

הנחיות המשרד למוסדות לימוד

מנהל כולל אחר שסובל מאותה הבעיה, אומר ל'כיכר השבת': "חשוב להדגיש, כי נושא הביקורת בישיבות ובכוללים הוא ייחודי. משרד החינוך אינו מבצע ביקורת דומה בגופים מתוקצבים דוגמת האוניברסיטאות ומוסדות אחרים".

יותר משעה לאחר פרסום הכתבה, במשרד החינוך הגיבו: "משרד החינוך קשוב לצרכי מוסדות החינוך התורניים ופועל עמם בשיתוף פעולה מלא על מנת להבטיח רצף לימודי, ובה בעת לפעול בהתאם להנחיות משרד הבריאות. לאור זאת, המשרד מאפשר, על פי צורך ובשיתוף עם המוסדות לקיים מודלים גמישים של למידה, ובכלל זה האפשרות לפצל כיתות. יצויין כי עד עתה התקבלו פניות בודדות בנושא, וככל שפניות כאלה תתקבלנה, הן תטופלנה באופן מידי ובמלא תשומת הלב".

בשונה ממה שהיה מובן עד עכשיו, ואף כך נכתב באתר, במשרד החינוך אומרים: "תקנות הקורונה המצוטטות על ידכם אינן רלוונטיות למוסדות תורניים . תקנה 5א לתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות של מוסדות המקיימים פעילות חינוך והוראות נוספות), תשפ"א-2021 אכן אוסרות התקהלות במוסדות המקיימים פעילות חינוך, אולם איסור זה לא חל על מוסדות על תיכוניים, אשר הכניסה אליהם מותנית בהצגת תו ירוק או אישור תוצרה שלילית מיידית. הכוללים שייכים לקבוצה זו, ולכן למידה של תלמיד הכולל בחלל, שבו כל התלמידים הציגו תו ירוק אינה נחשבת התקהלות אסורה".

יצוין, כי בדיקה משפטית של ראשי הכוללים העלתה כי הם כן מחויבים בתקנות הללו, אך כעת משרד החינוך מבהירים, שהם לא מחויבים בכך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר