מחושך לאור

מפתיע: המהפך שחוללו אוזני החזיר בבית הכנסת

במצלמות האבטחה נראו שתי דמויות משליכות שקית גדולה על מדרגות הכניסה של בית הכנסת. בשקית היו אוזני חזיר, והמניע היה אנטישמיות; שיחת הטלפון המפתיעה והקללה שנהפכה לברכה (חרדים)

מנחם כהן | כיכר השבת |
השלכת החזיר בבית הכנסת (צילום: מצלמת אבטחה)

במצלמות האבטחה נראו שתי דמויות משליכות שקית גדולה על מדרגות הכניסה של בית הכנסת בעיר נוֹבוֹסיבירסק, בדרום-מערב סיביר. בשקית היו אוזני חזיר, והמניע היה אנטישמיות.

זה קרה לפני שנה, ב-4 בנובמבר למניינם, 'יום האחדות הלאומית' ברוסיה. כאשר רב הקהילה ושליח חב"ד, הרב שניאור-זלמן זקלס, בא בבוקר לבית הכנסת, נחרד לראות את המראה. הוא מיהר להזמין את המשטרה, וזו אספה את התיעוד ממצלמות האבטחה. כעבור יומיים הצליחה לשים את ידה על השניים.

שיחת טלפון מפתיעה

"אלה היו ראשי הלאומנים בנובוסיבירסק", מספר הרב זקלס השבוע. "החקירה העלתה שמטרתם הייתה לעורר פרובוקציה, ובעקבות זאת החליטה המשטרה להעמידם לדין באשמת פגיעה ברגשות דתיים. העונש על כך עומד על כמה שנים מאחורי הסורגים".

חלפו שבעה חודשים. "שבוע לפני התכנסות של כל שלוחי חב"ד ברוסיה בעירנו, לשבת גיבוש, לציון מלאת עשרים שנה לשליחותי, קיבלתי שיחת טלפון מחוקר המשטרה המקומי. הוא ביקש להיפגש איתי. קבענו פגישה לאותו יום. נציגי המשטרה ביקשו ממני, מפני כמה סיבות, לסלוח לשני הצעירים ולהסכים כי עונשם יומר לקנס כספי".

התנאים וההסכמה

הרב זקלס הרהר והשיב: "הסברתי להם שאיננו מוּנָעים מרגשי נקם, אבל צריך להבין שהשניים לא ניסו לפגוע בי, אלא בכל יהודי רוסיה. לכן אסכים להצעתם בשני תנאים: ראשית, שיתנצלו בכתב. שנית, שיביעו צער על המעשה במעמד יהודי הקהילה וכלל השלוחים שיבואו לעיר בשבוע הבא".

אנשי המשטרה חשבו שזו הצעה טובה. הרב זקלס אומר כי בשלב הזה לא היה ברור אם הפורעים יסכימו להראות את פרצופם לפני מאות יהודים, ובפרט באירוע שמציין עשרים שנה להתחדשות הקהילה היהודית בעיר מגוריהם.

קללה שנהפכה לברכה

במועד שנקבע, כמה דקות לפני בואם של השניים, הוקרן לפני חברי הקהילה והשלוחים המכונסים התיעוד מהאירוע האנטישמי. בסיום ההקרנה נפתחה הדלת ולמקום נכנסו שני הלאומנים, במבט מבויש.

"הם היו מאוד מתוחים ומפוחדים", משחזר הרב זקלס. "הרגעתי אותם והסברתי שתמיד אפשר לתקן. הזמנתי אותם לדבר. הם בירכו את חברי הקהילה והתנצלו פומבית על המעשה שעשו". רבה של רוסיה, הרב בערל לאזר, העניק להם את הספר 'חיים של משמעות'.

הרב זקלס אומר כי האירוע נהפך למנוף לקידום החיים היהודיים בעיר. "הייתה חשיבות גדולה מאוד להראות למאות חברי הקהילה את הבלתי-ייאמן. בעקבות האירוע נערכו שש בריתות מילה ליהודים שהשתתפו באותו מעמד והחליטו לחזק את יהדותם. השבוע ציַינו שנה לפרובוקציה, והסברנו כי האירוע ממחיש את הכוח שניתן לנו להפוך חושך לאור ומר למתוק".

(תודתנו נתונה למערכת 'שיחת השבוע')

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר