אשר נתן לנו

"זה הר סיני", התעקש הבדואי; "זה מנהג קתולי", הגיב החילוני

המדריך הבדואי התעקש, "זה הר סיני שעליו ניתנה התורה", ואף הציג לכך הוכחות למכביר - בשטח; אלא שהמקור לכך, הוא נוצרי; וכך העיד "איש לא דתי" במכתב היסטורי נגד משרד הדתות (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
לטענת המדריך הבדואי מדובר ב'לוחות הברית' (צילום: ללא קרדיט)

בימים אלה אחד מידידי הטובים מבקר במדבר סיני. הנ"ל, יהודי ירא שמים המקפיד על קלה כבחמורה. בסוף כל יום הוא שולח לי גלריה מרשימה עם תצלומים מהמדבר היפיפה.

התרגשותו של ידידי הגיעה לשיא, כשביקר בהר 'ג'בל מוסא' (בערבית 'הר משה'), שידידי שוכנע ממדריכו הבדואי, שהוא 'הר סיני' שעליו ניתנה התורה לעם ישראל.

כל שכנועי לידידי היקר עלו בתוהו, והנ"ל התרגש ביותר מהדרכותיו של ה'דליל' הבדואי שהראה לו את 'באר משה', 'לוחות הברית', אבני 'הַסְּנֶה הַבּוֹעֵר', 'נקרת הצור' ו'אגן אליהו'. השיא הגיע כשידידי הבחין בשרידים מסוימים בהר סיני שהם משמרים לטענתו את מאמרם ז"ל: 'כפה עליהם הר כגיגית'.

מסתבר שכבר ב'מלחמת סיני' (מבצע קדש) שנערכה בשנת תשט"ז (1956) שבמהלכה צה"ל כבש את חצי האי סיני כולל הר סיני – ג'בל מוסא, משרד הדתות יזם פעילות דתית ענפה סביב ההר.

כל זאת למרות שאמינות הזיהוי של הר סיני, היא של מסורת נוצרית אורתודוקסית, של הלנה אמו של הקיסר קוֹנְסְטַנְטִיוּס, שחיה בתקופת חז"ל במאה השלישית והרביעית למניינם. הנוצריה הנ"ל הגיע לביקור בארץ ישראל ו"גלתה" אין ספור "מקומות קדושים" לנוצרים, ביניהם את "הר סיני".

ביקורת כנגד משרד הדתות הופיע בעיתון דָּבָר, ובתאריך 25/11/1956 נכתב מכתב למערכת תחת הכותרת "ייזהרו החרדים על דבר ה'"!

המכתב מרתק ועסיסי במיוחד, נביאו כלשונו:

"הפעילות הגדולה של משרד הדתות שלנו מסביב להר סיני לאחר כיבושו של חצי האי, אף שהיא מתלבשת באצטלה דתית לאומית, היא דוגמה נאה ל"דרכי האמורי" שנוקט משרד הדתות זה, וביחוד מנהלו ד"ר ש, י' כהנא, מראשית הקמת המדינה".

איור של מנורה על הר סיני
לטענת המדריך הבדואי, מדובר ב'לוחות הברית' ממראה זה ידידי הסיק מסקנה על המחלוקת המפורסמת האם לוחות הברית היו עגולות או מרובעות

"הפולחנות שיש בהם מרוח הקתוליות וסגנונן שהנהיגם משרד הדתות בהר ציון והם התקבלו בקרבנו ככל עבודה זרה המדובבת לעיני האדם, רוצים עתה להרחיב גם על הר סיני, אם כי דבר זה נוגד את כל המסורת היהודית ואף הדתית כאלף ושלוש מאות שנה ישבו אבותינו בארץ בשכנות קרובה ביותר למדבר סיני, שהיה כמעט מחוץ לכל שלטון מדיני, וכן מאות שנים רבות תחת שלטון נכרים, ומעולם לא עלה על דעתן של יהודים (פרט לחוקרים מועטים ביותר, שלא היה לפניהם הענין הדתי אל המדעי בלבד) לבוא ולהתפלל בהר מתן התורה".

לטענת המדריך הבדואי. משמאל זה הלוחות של הר סיני, ומימין יש שם כיפה עם מנזר למעלה. המדריך אמר שזה מקום חשוב כי אחרי שניתנה תורה הר סיני התכופף והגיע לשם. "ואולי" מוסיף ידידי: יתכן שזה ביאור מחודש במאמרם ז"ל 'כפה עליהם הר כגיגית'

"דבר זה נשאר מונופולין לנזירים נוצרים בהתאמה גמורה לרוח הקתולית[1], הדבקה במראה עינים וסמלי אלוהות מוחשים. האיש האחד בכל הדורות הקדומים שמסופר עליו במקרא ובספרות המאורחת כי היה בהר חורב- היה אליהו הנביא, ואף הוא לא מרצונו הלך לשם אלא בפקודת האלוהים, לשם קבלת גילוי שכינה. ובכל זאת לא נמצא בין כך גדולי האומה, הכהנים, הנביאים, המלכים, התנאים יש אחר שיבקש לעשות כמוהו, כנראה כל אלה לא חשו בנפשם צורך באותה חוויה דתית, שבה מבקש משרד הדתות לזכות את דורנו, התשובה לדעתי היא, כי לתפיסת האלוהים של היהדות זרה רוח החומרנות שהכניסו עובדי אלילים לתוך הנצרות ועתה היא מתחילה להסתער אל תוך היהדות הדתית באמצעות הארגון הממלכתי".

לטענת המדריך הבדואי, מדובר בהעתק מיניאטורי של לוחות הברית
פרחי 'הַסְּנֶה הַבּוֹעֵר'
'עגל הזהב'
'קבר אהרון'. לטענת ידידי הוא אף זכה לראות את 'בארה של מרים' שהתגלגלה באותו רגע במקום, אולם לא הספיק לצלם
לטענת הדליל הבדואי מדובר ב'נקרת הצור'
'אגן אליהו'
'באר משה'

"ואף זה מובן: ברגע שהמדינה מתחילה לעצב פני דת, היא באה לדרכים קתוליות[2]-גשמיות-חמרניות במהותן. יהודי דתי באמת מסתפק באמונה, שבהר סיני ניתנה התורה ואין הוא צריך כלל למשש הר זה בידיים. לצרכי החוויה הדתית מספיק בהחלט התיאור שבתורה, מראה ההר שבממש לא יוסיף לכך אלא רק יגרע, לא ייטיב אלא יקלקל! אגב" ייזהרו החרדים על דבר ה': אל יבקשו סמך לאמונתם בארכיאולוגיה, זוהי משענת בוגדנית מאד".

על החתום: 'איש לא דתי'

עיתון 'דָּבָר' 25/11/1956 (עיתונות יהודית היסטורית)

[1] מדובר בשגיאה של הכותב, שכן הלנה היא שייכת לנצרות האורתודוקסית ולא הקתולית.

[2] כנ"ל

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר