היסטוריה ואקטואליה

י"ז בכסלו; ההחלטה של האו"ם וההוראה של דוד בן גוריון

ביום ראשון הקרוב יחול תאריך י"ז בכסלו. באותו יום בשנת תש"ח, האו"ם קיבל החלטה על הקמת שתי מדינות עצמאיות בארץ ישראל; אלא שדוד בן גוריון הורה אחרת לכוחותיו (בארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
דוד בן גוריון (צילום: PRIDAN MOSHE, לע"מ)

פרק א': ביום ראשון הקרוב יחול תאריך י"ז בכסלו. באותו יום בשנת תש"ח האו"ם קיבל החלטה על הקמת שתי מדינות עצמאיות בארץ ישראל – מדינה יהודית לצד מדינה ערבית. בהכרזה של האו"ם נקבע שירושלים וסביבתה יוכרזו כשטח תחת פיקוח בינלאומי. התאריך מכונה 'כ"ט בנובמבר'.

עיתון המשמר מסקר את הצהרת האו"ם. ההצעה התקבלה ברוב של 33 קולות מול 13 התנגדויות, 10 נמנעים ומדינה נעדרת אחת (באדיבות בית המכירות קדם)
עיתון דבר י"ז כסלו תש"ח מסקר את הקמת מדינת היהודים לאחר הצהרת האו"ם (אתר עיתונות יהודית היסטורית)

הצהרת האו"ם להקמת שתי מדינות התקבלה בשמחה רבה, ורחובות ירושלים התמלאו ברוקדים. גם ברומא, באיטליה, יהודי העיר חגגו בראשות רבה של העיר הגר"ד פראטו.

שנים רבות יהודי רומא לא עברו בשער טיטוס, בשל כך שסימל את הגלות וחורבן בית המקדש. לאחר י"ז בכסלו תש"ח יום הצהרת האו"ם, לראשונה מזה 1866 שנים יהודי רומא עברו בשער טיטוס.

בשינוי מדמויות השבויים החקוקות על השער שהלכו בכיוון הנגדי מארץ ישראל, - צעדת יהודי רומא הייתה לכיוון ירושלים עיר הקודש, ובכך ביטאו את ניצחונו של העם היהודי כנגד צורר היהודים טיטוס ימ"ש שר"י מחריב בית המקדש.

מצעד יהודי רומא לכבוד הכרזת מדינת ישראל (מתוך ויקיפדיה)
מצעד יהודי רומא לכבוד הכרזת מדינת ישראל (צילום: מתוך ויקיפדיה)

בארץ ישראל, לעומת שמחת היהודים בהצהרת האו"ם, דחו הערבים לחלוטין את התוכנית, ולמחרת פתחו הערבים במלחמה נגד הכוחות היהודים, וכך פרצה מלחמת העצמאות.

כאמור, את ההצעה לשתי מדינות בתחילה קבלו היהודים, אולם לאחר שהערבים מצידם לא קבלו, נלחמו כנגד יהודי ארץ ישראל והצהירו שהם חפצים להחזיר את כל היהודים בחזרה לאירופה, אפריקה ושאר ארצות גלותנו. היהודים חזרו בהם מקבלת ההצהרה, והסכמתם לשתי מדינות לשני עמים.

לכך, דוד בן גוריון, בניגוד לכל מפקדיו, הורה לכוחות העברים לנסות ולכבוש את ירושלים שע"פ החלטת האו"ם הייתה בינלאומית. הוא עודד את לוחמיו ואמר להם: יש עם ישראל ללא ירושלים, אולם אין מדינת ישראל ללא ירושלים.

אנשי כנופיות ערבים לצד משאית שרופה (צילום: אוצר תמונות הפלמ"ח The Palmach Photo Gallery, מתוך אתר פיקיויקי)

המשך יבוא...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר