היסטוריה ואקטואליה

לחגוג או לא? דעת הרבנים על י"ז בכסלו

בשנים האחרונות נחשף מסמך רשמי של הרבנות הראשית לישראל שכבר לפני שנים רבות היא קבעה את י"ז בכסלו ליום הודיה ושמחה לדורות; ומה סוברים הרבנים על יום זה? (בארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
עצרת האו"ם ביום ההכרזה על הקמת מדינת ישראל "כ"ט בנובמבר" (צילום: לע"מ)

פרק ג': בפרק הקודם ספרנו על ראש ממשלת ישראל דוד בן גוריון שדחה את בקשת הגר"י שטנצל לחגוג את י"ז בכסלו, יום הצהרת האו"ם, בתאריך העברי ולא הנוצרי -29 לנובמבר.

בשנים האחרונות נחשף מסמך רשמי של הרבנות הראשית לישראל שכבר לפני שנים רבות היא קבעה את י"ז בכסלו ליום הודיה ושמחה לדורות שכולל 'הלל' בלי ברכה ואמירת 'נשמת', בשל הצהרת האו"ם על הקמת מדינה יהודית.

על המסמך חתמו בין היתר מרן הגרצ"פ פרנק רבה של ירושלים, הרב הראשי הגרי"א הרצוג, הראשון לציון הגרב"צ עוזיאל, והגר"ח שבתאי הרב הספרדי של ירושלים.

קביעת הרבנות הראשית על קביעת י"ז כסלו ליום הודיה ושמחה לדורות (צילום: ישראל שפירא, מתוך ספר 'יום טו"ב (י"ז) בכסלו'.)

המסמך הובא במהדורה שניה של ספר 'יום טו"ב (י"ז) בכסלו' שעוסק בניסים שאירעו לעם ישראל בי"ז כסלו לאורך השנים הרבות מאז היותו לעם.

מחבר ספר 'יום טו"ב (י"ז) בכסלו' הרב רחמים יעקוביאן התכתב בעניין עם רבים מגדולי ישראל זצוק"ל ושיבלח"ט שליט"א, ומעניין לדעת את ההתייחסות שלהם לתאריך י"ז כסלו.

ראש ישיבת הנגב הגר"י מאיר זצוק"ל קיבל את הספר העוסק בניסי י"ז כסלו, הודה למחבר וכתב לו:

"קבלתי הספר שלך על הניסים נסתרים שעשה הקב"ה לעם ישראל, ובמיוחד הנס הראשון שהכירו אומות העולם שעם ישראל יקבלו מדינה בארץ ישראל, שחובה עלינו לזכור ולהודות לה' על כך חסדו עמנו. המאורעות משך חמישים שנה השכיחו לגמרי הנס של היום י"ז בסלו שאז החליטו אומות העולם על זה".

הראשל"צ הגר"מ אליהו זצוק"ל התבטא שיש לצרף עוד רבים להגשים את הרעיון המצוין.

העסקן האגודאי הרב מנחם פרוש כתב: "מאשר אני בתודה קבלת גיליון המאמר החשוב על גילוי יום נס גדול שהיה בדורנו. אני מעריך תשומת הלב במשלוח המאמר, מצאתי בזה ענין".

הגר"מ מאזוז התבטא שראוי לומר ביום זה תוך כדי סעודת מצוה את 'נשמת כל חי', ולספר במה קרה בטו"ב בכסלו ביום ההסכמה באו"ם. אולם מכאן ולקבוע יום זה כיום חג רחוקה הדרך. בדיוק כמו הצהרת כורש שלא נקבעה לדורות.

הגרש"מ עמאר כתב שאין לקבוע אותו יום לחג, כפי שכתב הגר"מ מאזוז, אולם ראוי לפרסם מצות ההודיה ולהוסיף את כל הניסים שעשה הקב"ה לבניו באותו יום.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר