"מעורר השראה"

פרס מפעל חיים הוענק לרב לורד יונתן זאקס ז"ל

באירוע חגיגי שהתקיים בלונדון, קרן בראשית העניקה פרס מפעל חיים לרבה הראשי של בריטניה לשעבר ונשיא עמית של ועידת רבני אירופה, הלורד הרב יונתן זאקס; "דמות מעוררת השראה" (חרדים)

נשיא המדינה יצחק הרצוג; יו"ר קרן פרס בראשית, סטן פולובץ; ראש ממשלת בריטניה לשעבר, תרזה מיי; ואלמנת הרב - ליידי איליין זקס (צילום: תומאס אלכסנדר, קרן פרס בראשית)

קרן פרס בראשית חלקה אמש (שני) כבוד אחרון לרב לורד יונתן זקס ז"ל בלונדון, והעניקה לו פרס מפעל חיים. הפרס הוגש לאלמנתו על ידי נשיא מדינת ישראל, יצחק הרצוג

באירוע חגיגי שהתקיים הערב בלונדון, קרן פרס בראשית חלקה כבוד לרב לורד יונתן זקס ז"ל והעניקה על שמו את פרס מפעל החיים, במלאות שנה לפטירתו.

קרן הפרס בחרה להעניק את הכבוד לזקס, לאור תפקידו יוצא הדופן כדמות מעוררת השראה עבור יהודים רבים בעולם, ועל הקדשת חייו לעבודה כמחנך ומורה הדוגל בערכי היהדות ובדיאלוג בין-דתי ובין-תרבותי.

במהלך האירוע המיוחד שכיבד וחגג את חייו ומורשתו של הרב זקס ז"ל, נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג העניק את הפרס לליידי איליין זקס, אלמנתו של הרב לורד זקס, באירוע שאורגן על ידי קרן הפרס.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג אמר: "הרב זקס ביטה באופן מופתי את היסודות היהודיים של הערכים האוניברסליים ובאותו זמן נתן ביטוי נחרץ לזהות יהודית גאה ומכובדת. יכולת הביטוי המולדת שלו, אשר ניתנה לו מהאל, הבליטה בפני כולם את תרומתה של היהדות ומדינת ישראל לאנושות כולה".

"הרב זקס", אמר הנשיא, "הדגים את ההיסטוריה היהודית, הקוד האתי ורוח היהדות בכבוד ובאופן מעורר הערצה. הוא תמך בנחרצות במדינת ישראל, הושיט יד לצד השני, לדתות שונות, והנגיש את התורה לדור הצעיר- ״לדור הסמרטפונים״. זוהי מורשתו של הרב זקס. כל אחד ואחת מאיתנו יכול לקחת צעד קדימה, להדליק אור בכוחות עצמו ולהוביל, בימים ההם, בזמן הזה".

יצוין, כי הרב לורד זקס הוא האדם העשירי שזוכה בפרס מטעם קרן פרס בראשית, והוא האדם השני שזכה בפרס מפעל החיים של הקרן. את פרס מפעל החיים הראשון, העניקה הקרן לשופטת בית המשפט העליון של ארה"ב, רות' ביידר גינסבורג ז"ל, בעת ביקורה בישראל ביולי 2018.

סטן פולובץ, מייסד-שותף ויו"ר קרן פרס בראשית: "במשך עשרות שנים, הרב לורד זקס ותורתו, יוצאי דופן בחוכמתם ובבהירותם המוסרית, שימשו אור מנחה למיליוני אנשים. פרס בראשית למפעל חיים הוא הכרת תודה עמוקה מהקהילה היהודית העולמית, וביטוי לרצון המשותף שלנו לשמור על מורשתו עבור הדורות הבאים".

הוד מעלתו הנסיך מוויילס פנה לקהל בסרטון ברכה ואמר: "הרב לורד זקס שילב בין הקודש לחול, היה איש מאמין ובמקביל פתוח לחוכמה האוניברסלית של המין האנושי... הרב לורד זקס היה דמות רהוטה ומוסרית בחיינו... הוא היה שגריר עולמי לעם היהודי ולערכי המוסר. הוא חי והמחיש את חזונו של "יהדות המתקשרת עם העולם". מסיבות אלה, ורבות אחרות, אני כל כך שמח לראות את הרב לורד זקס זוכה לאחר מותו בפרס מפעל חיים מטעם קרן בראשית".

כהוקרה על פועלו קיבל הרב זקס, בין היתר, את פרס ירושלים לשנת 1995 על תרומתו לחיי יהדות התפוצות, פרס לדיסלאוס לסט לכלכלה וחברה מאוניברסיטת בן גוריון בישראל לשנת 2011, פרס שומר ציון מטעם האוניברסיטה מרכז אינגבורג רנרט לחקר ירושלים באוניברסיטת בר-אילן בשנת 2014, ופרס כץ כהוקרה על תרומתו לניתוח מעשי ויישום ההלכה בחיים המודרניים בישראל בשנת 2014. הוא נבחר כמדליסט קנטרברי לשנת 2014 של קרן בקט על תפקידו בהגנה על חופש הדת בזירה הציבורית; זכה בפרס בראדלי בשנת 2016 כהוקרה על היותו "קול מוסרי מוביל בעולם של היום"; ובשנת 2017, הוענק לו פרס אירווינג קריסטול ממכון הארגונים האמריקאי על "תרומתו המדהימה לפילוסופיה, דת ושיח בין-דתי... כאחד מאנשי הרוח הציבוריים החיים הגדולים בעולם". בשנת 2018 הוענק לו פרס מפעל חיים מטעם The London Jewish News כהוקרה על שירותיו לעולם היהודי ולחברה רחבה יותר.

הרב זקס זכה לתואר אבירות על ידי הוד מלכותה המלכה ב-2005, וב-2009 צורף לבית הלורדים בתואר הברון זקס מאולדגייט. נולד ב-1948 בלונדון, ונישא לאיליין בשנת 1970. יחד גידלו שלושה ילדים.

הרב זקס נפטר ב-7 בנובמבר 2020, בגיל 72. הוא הותיר אחריו מורשת כאחד מגדולי ההוגים היהודיים במאה ה-20, מי שגישר בין העולם הדתי והחילוני בצורה פורצת-דרך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר