ממה צריך להיזהר?

השמנה וסיגריות: הבריאות בחברה החרדית

כמעט חצי מהחרדים סובלים מעודף משקל או השמנה • למה צריך להתרחק גם מסיגריות אלקטרוניות • לכבוד חג האורים והסופגניות, יועץ תזונה מסביר ב'כיכר' ממה להיזהר (הכלכלית)

רפאל כהן | כיכר השבת |
ניר כהן, דיאטן ויועץ תזונה (צילום: אברומי לינשה, כיכר השבת)

חנוכה כבר כאן, והמאכל האהוב על כולנו הוא הסופגנייה, מלאת הריבה או הטעמים הנוספים הנמכרים כיום - השאלה מה מידת הבריאות שיש בה. ניר כהן, דיאטן ויועץ תזונה לחברה החרדית במשרד הבריאות, הגיע לריאיון ב'תוכנית הכלכלית' של כיכר השבת, בהגשת רפאל כהן ומשה מנס, וביקש מהציבור לנסות לנטוש את הסופגנייה המטוגנת:

"המנהג המקורי שנהגו ישראל לפני מאות שנים היה לאכול סופגנייה קלויה בשמן, ומשמע שמדובר במשהו אפוי ולא בסופגנייה המטוגנת בטיגון בשמן עמוק, והיום כבר נמכרות סופגניות עם שוקולד או ממרחים אחרים. ייתכן שיש כאן את ההשפעה האמריקנית, כך שזה אולי 'המתיוונים של דורנו'. לא מאוחר לחזור לתוכנית המקורית", אמר כהן והוסיף: "הסופגנייה שקונים בחנות עברה טיגון ממושך, וזה יוצר תרכובות רעילות, לפעמים גם מסרטנות. עצה טובה: אל תגעו בזה".

הדיאטן הבכיר פרס נתונים על מצבם הבריאותי של אזרחי ישראל, לפחות באשר לעודף משקל או השמנה: "כ-60% מאזרחי ישראל סובלים ממשקל יתר או השמנה, 30% מהם ילדים. בחברה החרדית שיעור ההשמנה מגיע ל-44% וזה נתון משמעותי", הציג כהן את הנתונים, והסביר כי "אנחנו רואים קשר הופכי בין מצב חברתי-כלכלי לבין שיעור ההשמנה: ככל שהמצב הכלכלי נמוך יותר - שיעורי ההשמנה גדלים".

(צילום: אברומי לינשה, כיכר השבת)

כהן, יועץ משרד הבריאות בחברה החרדית, התייחס גם להחלטת שר האוצר אביגדור ליברמן להעלות את המס על הסיגרייה האלקטרונית ועל השתייה המתוקה: "אדם שמעשן סיגרייה אחת ביום מעלה פי שניים את הסיכון לחלות במחלות לב מאדם לא מעשן. הסיגריה האלקטרונית איננה סיגריית פלא, מכיוון שרבים מאלו שמעשנים אותה חוזרים לסיגרייה הרגילה. בנוסף, בציבור הצעיר, שמעשן סיגריות אלקטרוניות, ישנו סיכון גבוה יותר שבעתיד הוא יעשן סיגריות רגילות", הסביר מדוע צעד שר האוצר טוב מבחינה בריאותית.

כהן תמך במס על השתייה המתוקה, שעתיד להיכנס לתוקפו בעוד כחודש: "זה צעד נכון וחכם לעשות. חברות המשקאות קובעות לנו את סדר החיים, ולאט לאט זה מחלחל. הורים, תעשו צעדים קטנים בגמילה משתייה מתוקה ואז הילדים יתרגלו וזה ייהפך עבורם לטבעי. דוגמה אישית שווה שיחות מוסר רבות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר