תרופות הפלא

אבקת שיני זאבים, עכברים מעוכים וגלולות החיים • מסע היסטורי

יש תרופות בהן השתמשו לפני אלפי שנה שרלוונטיות עד היום • אך הנה מה שכנראה קצת פחות עובד • על קוקה קולה, בלדונה והרעל השימושי עד היום • פרק ראשון בסדרה (בריאות)

משה מנס | כיכר השבת |
שיני זאבים (צילום: Philipp Pilz on Unsplash)

מיליוני אנשים משתמשים מידי יום בתרופה 'אספירין'. לא הרבה יודעים אבל זו תרופה בה השתמשו לפני אלפי שנים - וזו לא התרופה היחידה. במבט לאחור אנו יודעים על תרופות יעילות מתקופות קדומות. הפרעונים ידעו ששמן קיק יעיל לעצירות; הבבלים השתמשו בצמח הבלדונה לעזרה בשיעול והסינים השתמשו בכבד וברזל לרפא אנמיה.

המסמך ההיסטורי הקיים בידינו הוא על תרופה בטבלת חימר בת 4000 שנה, עליה רשם רופא שומרי (אזור עירק) תרופות לבעיות שונות. כמו כן נמצא מסמך בו רופא מצרי כתב 800 טיפולים עם מאות סוגי "תרופות שונות" בהם לדוגמה: תרופה לילדים המרבים לבכות - המכילה צואה של זבובים וזרעי פרג (שהם מקור לסם האופיום). המצרים יצרו סוגים שונים של משחות באמצעות ערבובם עם שומן חיות, ואילו הקיסר הסיני שן נונג כתב ספר עם רשימה של 365 עשבים שונים, בהם כאלו שבזמננו מוכרים כבעלי יכולת ריפוי כגון שרביטן סיני (Ephedra sinica) לטיפול במחלת ריאות, המקור לאפדין היעילה נגד אסטמה ואלרגיה.

מתיעודים היסטוריים ניתן לשער כי היוונים העבירו את הידע לרומאים, אשר הקימו את בית המרקחת ואת המרשם רפואי. משם המידע המשיך לאלכימאים הערביים. אותם מטפלים גילו את תהליך הזיקוק, ההתססה וכיצד לייצר תמציות. הם יצרו את הכוהל ותמציות של מוצרים שמלאו את מדפי הרוקחים במוצרים שונים ומשונים. חלקם יעילים, אך חלקם חסרי משמעות כגון פנינים כתושות, אבקת שיני זאבים ודובים, עכברים מעוכים ומומיות טחונות.

ציור שנמצא מאותה תקופה מתאר ייצור תרופה עבור שיעול, נזלת, התנפחות הבטן והתרופפות הקיבה - העשויה ממור, פלפל לבן ואניס אשר נכתשו יחד לאבקה והושרו במיכל יין כדי שיתססו. את היין היה צריך לשתות לאחר התעמלות (למה? ככה! זו ההנחיה הרפואית דאז). זו כמובן תרופה חסרת משמעות פיזיולוגית כמו משחת הכספית לריפוי מחלות עור או גלולות מצופות בזהב או בכסף.

טוב, הגלולות מצופות כסף עוד נשמע הגיוני ביחס לטיפולים אחרים כגון ניסור חורים בגולגולת שנעשו כדי לטפל בפגיעות ראש או כדי לסייע לנשים להתמודד עם כאבי הלידה (הגיוני בסך הכל). וזה לא מופקע לחלוטין, גם בימינו פותחים את הגולגולת לטיפול בדימומים תוך-גולגולתיים ולצורך בדיקות נוירוכירורגיות - רק שכיום בסוף הטיפול סוגרים. יחי ההבדל הקטן.

פרסומת ל"משחת המרפא של פראטס" אשר לדברי המודעה יעילה גם לאדם וגם לסוס!

ואם בתרופות עסקינן, הנה עוד כמה כאלו יעילות - אך אל תשתמשו בהם בבית.

הקיסר הרומי קלאודיוס הורעל באמצעות צמח הבלדונה ואילו רומיאו הורעל ע"י האקוניטון. אבל הנה נקודה חיובית, בבלדונה ניתן להשתמש להרפיית שרירים, ומהאקרניטון מכינים משחה המקילה הרבה על הסובלים משיגרון וכאב עצבים. צמח-רעל נוסף הוא העפרן אשר ממנו מוציאים את הקולכיצין - תרופה יעילה לטיפול בדלקת הפרקים ובמחלת השיגרון.

בפרק הבא, נעסוק בהתמסדות הרפואה המודרנית. רפואה מדעית נסמכת ראיות, אך אני רוצה לקפוץ דווקא למחצית השניה של המאה ה-19 בארה"ב, לתקופת תרופות הפלא. הסיבה לכך היא שבאמצעות הבנה של אותה תקופה נבין את העוצמה והיעילות גם של תרכובות חסרי כל השפעה רפואית. מה שגם יסביר לנו מדוע הרופאים הקדמונים חשבו שגללי זבובים יעילים ומדוע שכן שלי משוכנע שתרופה הומאופתית יעילה. כמו הפרסום לתרופות הפלא והקסם שתלויים בתחנת האוטובוס ליד הבית שלי.

המאה ה-19 הייתה תור הזהב של תרופות פלא פטנטיות. בבתי המרקחת בארה"ב היו המדפים מלאים בשיקויים, משחות וגלולות קסם. ואף ברחובות היו עגלות שמכרו את מוצרי הפלא (מעניין אם הם כתבו על המודעות שזו לא פירמידה) כאלו שלדברי המפרסמים רפאו כל נגע ומחלה. משיעול, וורידים ברגלים, חום, קור, כאבי ראש, ועד שחפת ואבעבועות רוח. והנה דוגמאות: "הטיפות האינדיאניות המקוריות אינדיאני קיקאפו", "שמן הקוסמים של המלין", "גלולות החיים", "השיקוי של פלפס", "כדור הארסן של פאולרי סיל סמית", "תרופת הכל בו של סוויים".

פרסום לתרופת "דובדבני הבר של ווסטר" אשר הכילה אופיום וגרמה לתמותה

סמואל לקח חומר משלשל יחד עם סבון ואשלגן חנקתי, והוציא פטנט על התרופה המרה תחת השם "גלולות המרה". הוא הפיץ את התרופה כמרפא בטוח לקדחת צהובה, צהבת, דיזנטריה, בצקת, ומחלות נשים. אני יכול רק להניח שאנשים הרגישו על גופם שמוצר הפלא באמת יעיל מאחר אבל חומר משלשל זה פחות גרוע מחומרים נרקוטים שהוכנסו לתרופות. או 'דודדבני הבר של דוקטור סתווין' אשר הכילו אופיום וכמובן גרמו להרגשה טובה, אך לא באמת הועילו לדלקת ראות ושחפת.

וכמובן היה גם אלכוהול, כידוע לנו שהיין ישמח לבב אנוש. אז גם דר' סמואל הרטמן, המיליונר והייצרן של התרופה המצליחה 'פרונה' ידע לשמח את האנשים בתרופת הפורונה - נגד נזלת שהייתה המוצר הנמכר ביותר בשנת 1905.

אך אל תזלזלו בנזלת. בספרון שלו על מחלות וריפויין, הוא כתב שאומנם התרופה שלו מועילה אך ורק לנזלת, אבל הוא ממשיך ומגדיר שחפת ודלקת ריאות כנזלת של הריאות. דלקת המעיים כנזלת של המעיים. מחלת לב כנזלת של הלב. חצבת כנזלת של העור ועוד עשרות רבות של מחלות כסוגים שונים של נזלות.

לדבריי הדוקטור התרופה מורכבת מתרכובת סודית של שבע תרופות צמחיות (טבעי וצמחי תמיד נשמע טוב) בשם "ספיריט קולון". כאשר בבדיקה שנעשתה גילו שהכמות של שבעת התרופות בתוך התרופה היה פחות מחצי אחוז. ואילו השאר היה - 70% מים ו-28% אלכוהול. כפי שכתבנו התרופה באמת שמחה את האנשים, בטח באותם הימים ששתיית האלכוהול הייתה אסורה.

התרופה של ד"ר קילמר תטהר לכם את הדם

היו גם מודעות ופרסומים פנטסטיים כדוגמת אלו שמפרסמים לנו במקומונים. במודעה שפרסמה את "תמצית הקיסוסית של בריסטול'' הביאו עדות של לקוחה: "אני משוכנעת שחיי נשמרו ובריאותי הוחזרה לי, בעזרת השם ועל ידי השימוש בנוזל".

לכתבה נרחבת על היעילות של מים לטיפול בקורונה וכל בעיה הכנסו כאן >>>

אנקדוטה מעניינת היא שעד היום משתמשים ב"תמצית העגבנייה של דוקטור מייל", שבעבר הייתה תרופת פלא וכיום ידועה כקטשופ. וזה לא המוצר היחיד, גם משקה קוקה-קולה הומצא ב-1885 על-ידי רוקח בשם ג'ון פמברטון, כתרופה להקלה על כאב ראש, כאבי בטן, דיכאון, אימפוטנציה וכאבי גרון. המשקה נקרא על שם שניים ממרכיביו - עלה הקוקה ואגוז הקולה. (בזמנינו משתמשים בקרמל במקום בקוקה, ואולי חבל).

אז למה כל זה עובד? מסיבה מרכזית אחת ועוד 5 קטנות...

  1. פלצבו. אחוז היעילות של אפקט הפלצבו, בו הגוף מגיב בצורה חיובית כאילו הוא קיבל תרופה, מוערך בכ-30 אחוז. יותר מכך. נבדק ונמצא כי גם במקרים בהם האדם יודע שאין שום משמעות פיזיולוגית ל"תרופת הפלא" שהוא לקח, הוא עדיין מרגיש שזה עזר לו.
  2. במקרים רבים יש החלמה ספונטנית או נסיגה זמנית של המחלה. דהיינו גם אם המטופל לא היה לוקח את המוצר או לחליפין שותה מים - מצבו היה משתפר - גם ללא טיפות הקסם.
  3. הטבה במצבו של החולה כתוצאה מטיפול רפואי סטנדרטי שניתן לו במקביל. וזה מצחיק כי אנשים שהיו בבית חולים וקיבלו קוקטיל שלם של תרופות, תולים את ההחלמה שלהם באיזה שמן שמרחו להם על האצבעות...
  4. הטיה אנושית - אנחנו רואים את כל מה שעזר. ובכל מקרה של תמותה מאשימים את הרפואה המסורתית. אני אישית מכיר אדם שקיבל טיפות פלא. ובכל אופן מת. האם זה אומר שהוא מת בגללם? ובמילים אחרות זה לא באמת עוזר.
  5. והנה משהו טוב על רופאים משלימים (וטיפות הפלא שלהם): בדרך כלל, המטפלים האלו ממליצים על חיים בריאים יותר. לא לאכול אוכל מעובד - להימנע מסוכר / ממטוגן. לא לעשן. לישון טוב. להימנע מלחץ. אין ספק שהדברים האלו נכונים, יכולים למנוע תחלואה קשה ואף לעזור למי שסובל. כך שכשאדם הולך למטפל שנתן לו תרופת פלא יחד עם עוד עצות טובות לחיים בריאים, הוא תולה את החלמתו לאותו מוצר פלאי.

אז בפעם הבאה שמציעים לכם תרופת פלא, שתו קולה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר