טור דעה

תפקיד הראשל"צ להתריע, אלף שופטים לא ישתיקו אותו

תפקידו של הראש"ל להתריע מפני הרס היהדות והחרבת הרבנות • שופטים, נזיפות ואיומים בהדחה לא ירתיעו את הרב הראשי • זהו ניסיון מסוכן להשתקת ביקורת נגד ממשלת בנט-לפיד-איווט (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
הראשון לציון הגר"י יוסף (צילום: שמואל עמית)

אלף שופטים לא יצליחו להשתיק את הראשון לציון. לא שופטים בדימוס ולא שופטים מכהנים. הרב הראשי, הגאון רבי יצחק יוסף, נבחר לתפקידו כדי להנהיג, כדי לומר את דעתו, כדי לעמוד בפרץ ולהתריע מפני הרס היהדות.

בחודשים האחרונים הראש"ל הרבה להזהיר מפני הרפורמות בנושאי דת ומדינה. בהשקפת עולמו מדובר בהרס היהדות ממש, בסגירת הרבנות הראשית. כן, ביקורת קשה, ללא ניסיון לרכך. כשמחריבים לך את הבית אתה לא מחפש ניסוחים מוצלחים. אתה זועק.

כמעט מידי שבוע פורסמו אזהרות של הגר"י יוסף מפני המהלכים של השר מתן כהנא. מרפורמת הכשרות, דרך הגיור ועד רישום ונישואין. את הכשרות כהנא העביר בחוק ההסדרים, כעת ח"כ יוליה מלינובסקי החלה לדון בנושא הגיור ובעוד כשבוע וחצי, ככל הנראה, נדע מה יש ברפורמת הגיור. כבר היום ברור שהרפורמה מנוגדת לעמדת הרבנים הראשיים וגדולי ישראל.

וזה בדיוק תפקידו של רב ראשי בישראל. לא להגיע לפגישות ולטקסים ממלכתיים כחלק ממעמדו כסגל א', לא להפוך לחותמת גומי של חוקים שמאחוריהם עומדים אנשי 'ישראל ביתנו'. תפקידו להגן על מעמדה של הרבנות, תפקידו לזעוק את זעקת ציבור שומר המוסרת כולו.

להם מותר. השופט שהם ונשיאת העליון חיות (צילום מארק ישראל סלם, פלאש 90)

כשקיבלתי אמש את החלטות נציב תלונות הציבור, השופט בדימוס אורי שהם, הזדעזעתי. שנים רבות לא ראינו ניסיון סתימת פיות והשתקה של מנהיג רוחני באיומים שיודח מתפקידו כדיין או "יינזף" על ידי שר הדתות. לקרוא ולא להאמין. רב ראשי זועק על הרס היהדות, רב ראשי זועק על הרס מוסד הרבנות, ומאיימים עליו בהדחה ונזיפה. לא פחות.

כנראה שבמדינת ישראל, מדינת היהודים, בשנת תשפ"ב, לרב ראשי לישראל אסור להתבטא בנושאי יהדות, בשינוי הסטטוס קוו, זה תפקידה של יוליה מלינובסקי. מה שלה מותר, לראשון לציון אסור. אולי נציע לשופט שהם שאחרי הדחת הראש"ל ימנה את יוליה לרבנית ראשית.

כותב השורות בשיחה עם הראשון לציון

גם לשופט אורי שוהם ברור שזהו תפקידו של הראשון לציון, כן - גם במעמדו כדיין בית הדין הגדול. לא ראינו מכתב נזיפה שלו בנשיאת בית המשפט העליון כשמתחה ביקורת קשה נגד יו"ר הכנסת דאז, ח"כ יריב לוין. השופטת חיות תקפה את לוין ובצדק. למה? כי לוין איים על מעמדו של בית המשפט העליון. בדיוק כפי שחש הרב הראשי, שיש מי שמנסה לפגוע ברבנות הראשית. כאן זה הרבה יותר גרוע, מדובר בהרס. מה שלחיות מותר ובצדק להגן על ביתה, כך לראש"ל מותר. דין אחד לכולם.

ובכלל, קבלו את ההזיה החדשה, 'הרבנות הראשית היא גוף פוליטי' - זה מה שבעצם קבע השופט שהם. בהחלטתו נקבע כי לדיינים אסור להשתתף בכינוסי מועצת הרבנות הראשית אם הם עוסקים בביקורת כנגד הרפורמות בענייני דת שמקדמת הממשלה. כן, קראתם נכון. היום זה דיינים, מחר זה רבני ערים. זה לא ניסיון השתקת הרב הראשי אלא ניסיון השתקה כללי של ביקורת נגד ממשלת בנט-לפיד.

צריך לציין לשבח את השר לשירותי דת מתן כהנא. אם היה רוצה, היה יכול לחגוג על מכתב השופט שהם. לדרוש מהרב הראשי להגיע ללשכתו לשיחת "נזיפה", ולהשתמש באיום ההדחה מבית הדין הגדול. כהנא, שנמצא במרכז המתקפות של הראש"ל שהובילו למכתב השופט שהם, נהג אחרת. דחה את המלצות השופט, העניק גיבוי לרב. הבהיר כי לא יהיה שותף להשתקת הרבנים הראשיים, גם אם מדובר במתקפה נגדו. זהו מתן כהנא, לטוב ולרע. הולך עם הדרך בה הוא מאמין. הוא מאמין ברפורמות שלו, אך לא פחות בצורך שאיש לא יסתום את הפה למנהיגים רוחניים.

אבל משהו בכל זאת נשאר מוזר, לפעמים נדמה שמישהו שולח אנשים כמו השופט שוהם או יוליה מלינובסקי עם התבטאויות או החלטות הזויות רק כדי לוודא שדעת הקהל תתייצב מאחורי הרבנות הראשית, אולי עוד בסוף נגלה שאיזה גאון פרסומי מהצד החרדי הוא זה שמפעיל אותם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר