מגזין חנוכה

איש ההייטק שהקפיץ את המוזיקה החסידית

האלבום השני מתוך פרויקט החנוכה של מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', חוקר המוזיקה היהודית, נתנאל לייפר, בו הוא מאיר שמונה אלבומים שלא זכו לאור שראוי להם (מגזין חנוכה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
יעקב סגל (צילום: באדיבות המצלם)

השם יעקב סגל לא יאמר הרבה לחובבי המוזיקה היהודית העכשוויים, אבל בסוף שנות ה-90, סגל היה השם העולה בעולם הלחנים במוזיקה החסידית. הוא היה המלחין המרכזי של הזמר והיוצר מנחם פיליפ, לפני שהאחרון הודיע על פרישה מעולם המוזיקה היהודית ומהדת מאוחר יותר. סגל שלמד עם פיליפ בישיבה קטנה הלחין לפיליפ שני אלבומים עמוסי להיטים שהיו באותם ימים הצלחת ענק, הושמעו ברדיו ללא הפסקה וגם נכנסו לרחבות הריקודים באירועים. הלהיט הראשון שהלחין לפיליפ היה "עבדי הזמן" ממילותיו של רבי יהודה הלוי, שיר שהפך להצלחת ענק והיה מושר בקומזיצים רבים.

עבדי זמן

עם פרישתו של פיליפ, נותר סגל עם חומרים רבים שעדיין לא יצאו והוא החליט להקליט אלבום משלו כשהפעם פיליפ הפורש יושב בעמדת המפיק המוזיקלי.

האלבום שיצא בשנת תשס"א נקרא "ואהבת", שיר הנושא שגם הושמע ובלט בימים אלו. האלבום כלל 11 מלחניו של סגל, חלקם אפילו בוצעו כבר בהופעות על ידי פיליפ לפני פרישתו והיו אמורים להיכנס לאלבומו השלישי שלא יצא לבסוף, לפחות לא בעולם המוזיקה החסידית. בניגוד להפקה האלקטרונית שאפיינה את אלבומיו של פיליפ באדיבותו של אלי יונה, הפעם ההפקה המוזיקלית הייתה אקוסטית-רוקיסטית בסגנון מוזיקה חסידית, אך מעט יותר מורכבת ועם גוון ישראלי.

עטיפת האלבום (באדיבות אלעזר מרקס)

סגל ביצע את השירים בהברה אשכנזית שהעניקה להם את האפיון של המוזיקה החסידית, אך השתמש במקצבים וסגנונות פחות נפוצים במוזיקה החסידית, דוגמת השיר "וטוב", אותו ביצע במקצב ה"טייק פייב" (שבע שמיניות) שאני לא מכיר שום שיר חסידי שבוצע בו, זאת לצד שירים כמו "ויראוך", שיר חסידי קלאסי שיכול לפאר כל שמחת בית השואבה חסידית ככל שתהיה.

לסגל קול נעים ויכולת ביצוע סבירה לחלוטין שמשרתת את השירים שהלחין בעצמו. חשוב לזכור שבאותם ימים, לא היה במוזיקה החסידית כמעט דבר כזה של זמר שמלחין לעצמו את כל שיריו וגם אחראי על ההפקה המוזיקלית. גם היכולת לשלב סגנונות מוזיקליים ייחודיים והגוון הישראלי היו באותם ימים דבר חריג ולא מוכר. סגל שלמד כילד בקונסרבטוריום נגינה על כינור ומוזיקה ברמה מקצועית, הקדים את זמנו בלפחות עשור ושילם את המחיר על כך כשהאלבום שקע בתהום הנשיה מבלי שהצליח לקבל את הכבוד הראוי לו.

אם הצלחתם לשים את ידיכם על האלבום (זה לא בטוח יהיה קל), אל תפספסו את "יעלה" המעולה, את "וטוב" הייחודי את "עוד ישמע" בסגנון הרגאיי עם משחק התפקידים הכיפי של אבי סינגולדה, "מזמור לדוד" המרגש, ו"תורה" הנפלא בסגנונם של מתי כספי ושלמה גרוניך.

חוסר ההצלחה של האלבום שלו לצד העיסוק המלא בעבודתו בהייטק הוציאו את סגל מעולם המוזיקה וכולי תקווה שהוא יפתיע אותנו ויחזור לפחות להלחין את שיריו המצוינים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר