"באנו חושך לגרש"

המלחין שזכה לקולות רקע של אברהם פריד

אלבום שלישי בפרויקט החנוכה של מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', חוקר המוזיקה נתנאל לייפר שבחר להאיר אלבומים לא מוכרים אך ראויים בהחלט והפעם אלבומו של זליג לידר (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: עובדיה כלימי)

אין הרבה זמרים שיכולים להתגאות בכך שגדול הזמר החסידי אברהם פריד, עשה להם את המקהלות לאלבום. במקרה של זליג לידר לא באמת מדובר בזמר, אלא במלחין מוכשר שאכן זכה שפריד עשה את קולות הרקע לאלבומו "שלום עליכם" שיצא בשנת 1986, אלבום חביב ומלא בשירים נעימים ויפים.

לידר החל את דרכו המוזיקלית כחבר במקהלת חב"ד, הוא השתתף בשנת 1977 באלבום ניגוני חב"ד הרשמי שיצא באמצעות ועד מוסדות חב"ד.

העטיפה (באדיבות: אלעזר מרקס)

אלבום הבכורה שלו נפתח בלהיט הענק "ותן בנו", כן זה שאנחנו מכירים מהגן. על פי הנטען בעטיפת האלבום לידר אחראי ללחן הזה כמו לכל שאר השירים באלבום, אלא שלאחר כמה חודשים מצאת אלבומו של לידר יצא האלבום של חסידות נדבורנא עם הלהיט, שם אמנם לא נכתב שמו של המלחין, אך מאוחר יותר נטען שהלחן של מנחם אלבוים. לא מצאתי דרך לאמת טענה זו או זו ומדובר באחת המחלוקות המוזרות על לחנים במוזיקה החסידית שכן מה הסיכוי ששני אנשים ילחינו את אותו הלחן על אותן המילים... בכל מקרה מדובר בשיר יפיפיה שחובבי המוזיקה החסידית יהנו לשמוע בו גם את קולו של פריד.

את האלבום הפיק מוזיקלית מעבד צעיר ומבטיח העונה לשם משה לאופר... את הצמד לאופר את פריד ליהק ללידר המפיק של האלבום שייע מנדלוביץ'. פריד היה אז לפני אלבומו השלישי בו לראשונה נכנס לאופר לתפקיד המעבד והקריירה של השניים (בשילוב יוסי גרין) נסקה לשמים. העיבודים של לאופר באלבום, חסידיים קלאסיים מושקעים הכוללים הקלטות כלי מיתר ובסאונד סביר יחסית גם להאזנה כיום - 35 שנה אחרי.

כאמור, לידר אינו זמר במובן החסידי המקובל, קולו נעים ברמה סבירה ונוטה להיות לפעמים מעט חזני, אך לא מדובר באיזה ווקאליסט ייחודי כי אם ביוצר שרוצה לבצע בעצמו את שיריו.

באופן אישי גדלתי על האלבום הזה שמסיבה שאינה ידועה לי היה בבית הוריי... אך האלבום נחשב לנדיר למדי ולא מצאתי אותו ברשת כלל. "שלום עליכם" הוא רגע יפה מאד של מוזיקה חסידית נעימה שניה לפני הפריצה של חלק מהשתתפים בו מלבד הכוכב הראשי, שבהחלט מגיע לו יותר כבוד וההערכה ממה שזכה להם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר