"באנו חושך לגרש"

המלחין החולה שאיחד את כל הזמרים סביבו

אברהם פריד, יעקב שוואקי ואייבי רוטנברג הם רק חלק מהשמות שחברו לאלבומו של יהודה גילדן ז"ל. פרק נוסף בפרויקט החג של מבקר וחוקר המוזיקה, נתנאל לייפר (מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המשפחה)

האלבום הבא בפרויקט החנוכה שלי בו לא בכל יום מתאספים, אברהם פריד, יעקב שוואקי, אייבי רוטנברג, שלמה שמחה, שלשלת, יוסי פיאמנטה ז"ל ואמנים נוספים במוזיקה החסידית בארה"ב לאלבום מחווה למלחין. אך זה בדיוק מה שקרה באלבום "הרי יהודה" של המלחין והיוצר יהודה גילדן ז"ל, שאתמול חל היארצייט הרביעי שלו.

גילדן היה מוזיקאי מוכשר, זמר, מעבד, מלחין ומנצח מקהלות ילדים בטורנטו שבקנדה. גילדן חזר בתשובה בצעירותו ולמד בישיבת אור שמח בירושלים, לאחר מכן חזר לקנדה שם שימש כמורה למוזיקה בבתי ספר יהודיים והנחיל לתלמידים את האהבה למוזיקה והאהבה ליהדות ביחד. במקביל הוא גם שימש כקלידן של תזמורת 'נפשנו', התזמורת החסידית המוכרת של טורונטו.

מה אשיב - אברהם פריד

בשנת 2001, בגיל 48 בלבד, חלה גילדן במחלת הפרקינסון שמנעה ממנו את היכולת להמשיך ללמד ולנגן, אך לא מנעה ממנו להמשיך ולהלחין, בשנת 2007 התאספו חבריו מתעשיית המוזיקה היהודית בקנדה והחליטו לסייע לו להפיק אלבום מלא משיריו עם מיטב הזמרים שהתגייסו לפרויקט. בתחילה התכנית הייתה לעשות אלבום רק עם הזמרים הקנדיים אך החומרים המשובחים שהצטברו הביאו למחשבה שכדאי לצרף לפרויקט גם אמנים מארה"ב כך בתיווכו של המעבד ישראל לאם שעיבד את האלבום השתתפו בפרויקט גם זמרים ממיטב המוזיקה החסידית בארה"ב שהצטרפו לפרויקט בהתנדבות ובשמחה רבה.

יהי שלום - יעקב שוואקי

במהלך יצירת האלבום צולם גם סרט באורך של 20 דקות בו תועדו הזמרים כשהם מקליטים את השירים לצדו של גילדן והוא צורף לדיסק המקורי.

טעימות מהסרטון שצולם בהקלטות (יח"צ)

"הרי יהודה" הוא אלבום נעים במיוחד, לחניו של גילדן, קליטים, הרמוניים ונעימים מאד להאזנה והביצועים של מיטב הזמרים החסידיים הופכים את ההאזנה לאלבום למהנה במיוחד, כל שיר מגיע בגוון מוזיקלי וקולי אחר וזה בהחלט מרענן וכיפי כשלשירים מצטרפים גם תלמידיו הרבים של גילדן מהמקהלות השונות כמו גם חבריו ללהקת 'נפשנו'.

לאחר סבל רב ממחלת הפרקינסון ודנמציה ממנה סבל בשנותיו האחרונות, גילדן נפטר למרבה הצער בכז' כסליו תשע"ח בגיל 65, אך שיריו היפיפיים עדיין איתנו ואני ממליץ לכם בחום ליהנות מהפרויקט המוזיקלי הנפלא הזה.

בנו של יהודה, איזי גילדן, החל בשנים האחרונות קריירה מוזיקלית משלו, ואף הוציא שני שירים בהם הוא מספר על התמודדות עם מחלתו הקשה של אביו.

איזי גילדן בשיר לזכר אביו

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר