ידע זה כוח?

המידע שלכם שהפך אותו ליהודי העשיר בעולם

הוא מתכנן להציל את העולם באמצעות מאגר מידע שכולנו תורמים לו ללא ידיעתנו • זכה בתואר המפוקפק: "הבוס הגרוע ביותר בארה"ב" והוא יודע עלינו יותר ממה שאנחנו רוצים • הכירו את היהודי העשיר בעולם (מעניין)

מולי הרשקוביץ | כיכר השבת |
לארי אליסון (צילום: שאטרסטוק)

בין אם אתם מהאנשים המעדיפים ידע ובין אם אתם מהאנשים המעדיפים כוח, על דבר אחד אין חולק - ידע זה כוח, ולפעמים אותו כוח, יכול לשלוט בעולם ואפילו לשנותו.

אז מה עושה מי שהמידע אצלו זה הכוח והכוח שלו זה המידע? ממנף את זה כדי לזכות בתואר היהודי (ומקום חמישי) העשיר ביותר בעולם, או בשמו: לארי אליסון.

לארי אליסון (צילום: שאטרסטוק)

מי אתה לארי אליסון?

תמונת פרופיל:

• שם: לארי אליסון / Lawrence Joseph "Larry" Ellison
• גיל: 77
• נולד ב: ברונקס, ניו יורק
• עיסוק עיקרי: מייסד ויו"ר אורקל
• הון עצמי: 130 מיליארד דולר
• אנקדוטה מעניינת: לארי נמסר לאימוץ זמן קצר לאחר לידתו, ופגש את אימו הביולוגית רק 48 שנים לאחר מכן

לצורך הכנת הכתבה רציתי להיפגש עם לארי אליסון וקניתי כרטיס טיסה לניו יורק דרך כרטיס האשראי שנתן הוראה לחיוב, כשמיד אחרי זה קיבלתי את כרטיס הטיסה למייל עם כל פרטי הטיסה.

כשהגעתי לניו יורק הזמנתי בלחיצת כפתור נהג 'אובר' שידע בדיוק איפה אני נמצא ולאן אני רוצה להגיע.

בחזור, עליתי על ה'סבואיי' לכיוון שדה התעופה וסמכתי על חברת הרכבות שלא תהיה רכבת נוספת שנוסעת ממול על אותו המסלול.

כשהגעתי הביתה (וכאן, בשונה מהשורות האחרונות, מגיע החלק שבאמת קרה) ישבתי לכתוב את הכתבה המורכבת מ-726 מילים.

חדר שרתים (צילום: שאטרסטוק)

למה כל זה רלוונטי? כי כשאנחנו באים לדבר על דאטה חשוב להבין, שהיום כל פעולה שאנו עושים, קטנה כגדולה, מחיוב אשראי דרך תנועת מטוסים ורכבות ועד לכתיבת מילים בכתבה באתר אינטרנט, הכל חייב להיות מאוחסן בצורה מסודרת במעין דיסק און קי ענק או בשם המלא: חוות שרתים.

כי בעוד אנו משלמים כדי לקנות כרטיס קטן המאחסן נתונים במשקל של 250 ג'יגה, אליסון עשה את הונו בין היתר משירותי אחסון של מיליארדי ג'יגות.

למה זה שווה כל כך הרבה כסף? נראה בהמשך.

איך הכל התחיל?

מאז ומתמיד היה לארי אליסון איש מבריק וחד, אך הלימודים באוניברסיטה לא האירו לו פנים, כשנאלץ לפרוש מאוניברסיטת אילינוי בשנה השניה ללימודיו, עקב מות אימו המאמצת. מספר שנים לאחר מכן הלך אליסון ללמוד תכנות מחשבים - מקצוע שהיה אז בחיתוליו וגם משם פרש מוקדם.

מיד לאחר הפרישה, מצא אליסון עבודה בחברת 'אמפיקס' שעסקה במתן שירותי דאטה כשעבודתו הראשונה הייתה בניית בסיס נתונים (אחסון מידע) לארגון לא קטן בשם ה-CIA.

משרדי החברה שעוצבו בהשראת בסיסי נתונים (שאטרסטוק)

מספר שנים לאחר מכן, ראה אליסון את הפוטנציאל הגדול בעולם האזרחי, ובשנת 1977 פתח בהשקעה זעומה של 1,200 דולר חברה קטנה שלימים תקרא "אורקל".

הדאטה תציל את העולם?

לא מזמן התבטא אליסון ואמר כי הוא מתכנן להציל את העולם בעזרת דאטה. התבטאויות נוספות נשמעו ממנו לפני, כשאמר כי הוא "מתכוון לפתור את שרשרת אספקת המזון העולמית".

על פניו זה נשמע כביטויים יומרניים נטולי ביסוס, ובכל זאת, אם נצלול קצת לפרטים, נוכל להבין למה הוא לא בהכרח טועה.

העולם היום מתנהל ע"י דאטה. כל חברה או ארגון ואפילו ממשלות ובורסות משתמשות בדאטה.

שרתים לאחסון נתונים (צילום: שאטרסטוק)

הדאטה הוא בפשטות איסוף נתונים. כל דבר הנעשה בעולם נשמר במאגרי מידע הנמכר לכל המרבה במחיר. ולכן, לדוגמא בסיסית ביותר, כשחברה רוצה לפתח מוצר חדש, היא אוספת את המידע הקשור לאותו המוצר, למדינות הרלוונטיות וללקוחות הפוטנציאלים, ובשקלול של כל הנתונים, החברה יודעת איך בדיוק ומתי לייצר את המוצר, איפה ואיך לשווק אותו ומי קהל היעד העיקרי.

בתחילת מגיפת הקרונה, הציע אליסון לדונלד טראמפ, אז נשיא ארה"ב, לפתוח בחינם בסיס נתונים ייעודי ולחלק את הגישה אליו לרופאים, ארגוני בריאות ובתי חולים ברחבי העולם, כשכל אחד יוכל להזין ולדלות נתונים וכך באמצעות הנתונים הנאספים מרחבי העולם יהיה ניתן להתגבר על הנגיף בקלות.

קורונה? שתו אקונומיקה. טראמפ (צילום: שאטרסטוק)

זה אמנם לא הצליח, בעיקר בגלל החשש של הציבור שטראמפ, שהיה ידוע בחוסר אמון בטיפול הקונבנציונלי בנגיף, ישתמש בדאטה כדי למצוא פתרונות חלופיים ולא מועילים במיוחד, אך הרעיון לפיו "הדאטה יציל את העולם" קיבל הכרה פומבית כשיותר ויותר מדענים ואנליסטים ברחבי העולם החלו לעבוד במרץ על בסיסי נתונים למען מטרה זו.

ורק כדי להוכיח את כוונותיו, קנה אליסון את האי 'לאנאי' - אחד מאיי הוואי, בסכום של 300 מיליון דולר, כשכל המטרה של האי זה להראות איך אפשר לחיות חיים משופרים עם סביבת חיים בריאה כשהכל נעשה באמצעות ניתוחי דאטה בלבד.

אי הנתונים 'לאנאי' (צילום: שאטרסטוק)

היהדות והקשר לישראל

אליסון אמנם ממעט לדבר על עצם היותו יהודי, אך הוא תומך נלהב בישראל וחבר בארגון ידידי צה"ל בארה"ב. בביקור בישראל ב-2015 הצהיר אליסון: "אתמוך בישראל בכל דרך שאוכל. תראו לי את הדרך איך אוכל לסייע יותר".

במשך השנים תרם בעקביות עשרות מיליוני דולרים לצה"ל. ב-2013 תרם מיליון דולר, ב-2015 תרם 9 מיליון דולר להקמת עיר הבה"דים ובשנת 2017 תרם לצה"ל 16.6 מיליון דולר.

לארי אליסון (צילום: שאטרסטוק)

אז אולי המידע עליכם מגיע אליו בעל כרחכם, אבל תתנחמו בעובדה שאולי זה יעזור להציל את העולם...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר