אסון מירון

עו"ד קליין מעידה: "לשר דרעי הייתה מעורבות יוצאת דופן"

הוועדה לחקירת אסון מירון, מתכנסת הבוקר שוב, הראשונה שהעידה היא היועמ"ש של משרד הדתות, שסיפרה על המעורבות של דרעי והקשר עם "המקומות הקדושים" (בארץ)

שימי שפר | כיכר השבת |
עו"ד גליה קליין (צילום: לע"מ)

היועצים המשפטיים של משרד הדתות והמרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, העידו הבוקר (שלישי) בפני ועדת החקירה הממלכתית. "כיכר השבת" העביר בשידור חי את העדות.

רשימת העדים להיום: הראשונה שהעידה, היא עו"ד גליה קליין, אחריה העידו; יועמ"ש המשרד לשירותי דת; עו"ד ארז בן דוד, יועמ"ש המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים; יורם אביטבול, מנב"ט בגזרת ההר בזמן ההילולה ואלחנן משי, יועץ רישוי עסקים.

יו"ר הוועדה היא נשיאת העליון לשעבר, השופטת בדימוס, מרים נאור, ולצידה חברים בוועדה הרב מרדכי קרליץ ואלוף במיל' שלמה ינאי.

העדות של עו"ד גליה קליין

עו"ד קליין: "אני מכירה את האירוע במירון משנת 2019, אז נדרשתי להוציא חוות דעת משפטית בנושא ההדלקה של הרב ברלנד. בשנת 2020 - שנת הקורונה אנחנו במשרד לשירותי דת הובלנו את ההגבלות, כולל סגירת הצימרים במושב, כדי לצמצם את מספר המשתתפים".

"אני יכולה לספר", אמרה קליין, "שהיה לנו שיתוף פעולה יוצא דופן עם לשכת השר, אך כידוע , אירוע מירון הוא אירוע דתי, ולכן היתה מעורבות יוצאת דופן של השר אריה דרעי בנושא".

ינאי: "זה חדש לי ששר ממשרד מסוים מתערב בעבודה של שר במשרד אחר".

קליין: "אנחנו במשרד לשירותי דת אחראים בין היתר למינויים של אנשי המועצות הדתיות, נושא שכידוע חשוב מאד למפלגה הפוליטית של השר דאז אביטן, ולכן השר דרעי היה מעורב מאד בנושא".

קליין: "בשנת 2020 אני הרגשתי שההנחיות של השר, התקבלו ע"י דרעי, וראיה לכך היא בל"ג בעומר של אותה שנה כשראיתי בכלי התקשורת שפתאום הכניסו את הזמר עומר אדם למירון, למרות שאני זה שניסחתי את הרשימה המדויקת של 250 האנשים שהורשו להיכנס להר".

קליין: "לקראת ההילולא בשנת תשפ"א, נאמר לי ע"י מנכ"ל משרד הדתות עודד פלוס שלא לנסח תקנות שקשורות לקורונה, ופתאום יומיים לפני האירוע, מתקשר אליי בבהילות עודד המנכ"ל ומבקש ממני לנסח תקנות בדחיפות, היות שמפקד המחוז התקשר ואמר שחייבים תקנות".

קליין: "זמן קצר לאחר מכן הוא חייג שוב ואמר שהיות והדרג הפוליטי, שרי הפנים, הדתות, התחבורה והבט"פ מתכנסים כעת, ומעוניינים לפתור את הנושא בעצמם, לכן אין צורך בניסוח התקנות שלי. אני זוכרת שבאותו יום בשעות אחה"צ שאלתי מה קורה עם התקנות, ואז הבנתי שלא יהיו תקנות ושנעשה כאן ניסיון למרוח את הנושא".

ינאי: "אם אני מבין את הסיטואציה, מנכ"ל של המשרד לשירותי דת, במקום לעדכן ולהתייעץ עם השר של המשרד שלו, עשה את זה עם השר דרעי, שהוא בכלל אחראי על משרד אחר?".

קליין: "אני לא יכולה לומר במפורש שהוא לא התייעץ או עדכן את שר הדתות, אבל אני חושבת שההחלטות האמתיות התקבלו אכן אצל דרעי."

ינאי: "כשומרת סף של החוק במדינת ישראל, נכנסתם כאן לאפשרות שהיא לא חוקית, ללא תקנות. האם זה לא משהו שגורם לכם להניע את הרכב לעבר משרדו של היועמ"ש ולומר לו שיש כאן הפרת חוק של מאות אלפי אנשים?".

קליין: "ברור שיש צורך בהפקת לקחים, אבל צריך להבין שבתוך כל האנדרלמוסיה שנוצרה כאן, כבר לא יכולנו באמת לנסח תקנות, וגם אם היינו עושים זאת, לא אנחנו אמורים למנוע בסוף את ההגעה של הציבור, אלא המשטרה ומשרד הבריאות".

ינאי: "תארי לנו את הקשר שלכם עם המרכז הארצי למקומות הקדושים?".

קליין: "אני לא יודעת אם נערכו פגישות משותפות, אבל בהחלט הקשר קיים, בעיקר לתשלומי חשבוניות, ולתפעול שוטף של המקומות הקדושים".

ינאי: "האם את מכירה את ההנחיה של היועמ"ש שאתם צריכים להקים וועדת עמותות במשרד כדי לפקח על המשרד למקומות הקדושים?".

קליין: "אני לא מכירה נוהל שכזה. המשרד הזה פעל פעם כחברה, ואז כעמותה. מעבר לזה אני לא מכירה את זה."

ינאי: "המרכז הארצי כעמותה, מקבל כל שנה פטור ממכרז. את מכירה את הנושא הזה?".

קליין. "יש להם פטור ממכרז שהם מקבלים מידי שנה, בשל העובדה שהם היו פעם תחת משרד התיירות".

ינאי: "הפטור הזה חוזר על עצמו שוב ושוב משנת 2015, וחברי הוועדה מציינים כל פעם שיש צורך להסדיר את הנושא באופן קבוע. מדוע זה לא התבצע?".

קליין. "יכול להיות שבגלל עומסי עבודה".

ינאי: "עומסי עבודה מ-2015?"

קליין: "כשראיתי את זה הפניתי בעצמי את השאלות הללו. אני מבינה שהיה רצון להפוך את המרכז הארצי לזרוע ביצועית של המשרד לשירותי דת, ומשום מה זה לא קרה".

ינאי: "האם יש מאחורי כל זה יד מכוונת?"

קליין: "אבדוק את זה, ורק אח"כ אוכל לתת תשובות".

נאור: "האם המרכז הארצי קיבל כספים מהמשרד לנגב והגליל?"

קליין: "כן. אני זוכרת ששמעתי בשנת 2020 בתקשורת שמודים לשר דרעי ולמשרד נגב גליל על במה מסויימת שנבנתה במירון, ואני לא הבנתי בכלל איך הם נכנסו לתמונה. כששאלתי את המנכ"ל, נאמר לי שהם הביאו כספים, ולכן הם גם הקימו במה, לשם הם הביאו אנשים בניגוד לתקנות שאנחנו גיבשנו במשרד לשירותי דת. אני לא יודעת איך הכסף הזה הועבר, ואני לא יודעת האם זה נסגר בוועדת מכרזים בתוך המשרד הנגב והגליל, או במקום אחר. הכול נודע לי ממש בדיעבד".

עד כה העידו בין היתר בפני הוועדה מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא; יו"ר ועדת החמישה, הרב שמואל רבינוביץ; ניצב בדימוס אלון אסור, שהיה מפקד המחוז הצפוני במשטרה; אלי פריינד, מנכ"ל אתר הרשב"י; חבר וועדת החמישה, ר' אברהם פרויליך; וביום שני השבוע ר' יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים.

עוד העידו: חובש 'איחוד הצלה' נחמן שמואל כהן, שהיה החובש הראשון בזירה, וכן עדי ראיה לאסון ושוטר שהציל ילדים. עוד העידו: פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות ובזמן האסון פרויקטור הקורונה. וכן סגן קצין אגף התנועה במשטרה רפ”ק מיכאל טובול, ומנהל מחוז צפון ענף הרישוי ואבטחה במשטרה רפ"ק שמואל פיאמנטה.

בנוסף העידו עאמר חליליה, מי שהיה המהנדס לפני האסון על הנורא על ההר. גם נציג תולדות אהרן הרב אהרן צבי הלר, האחראי על מתחם החסידות במירון העיד - עדות שכזכור עוררה הד רב בשל ההצהרות הדרמטיות שהשמיע במהלכה.

בהמשך השמיעו שני תלמידי ישיבה צעירים ששהו במעבר המוות ברגעי האסון במירון את תיאורם מעת התרחשות האירועים. אחד מהבחורים אף פרץ בבכי במהלך דבריו, שהובאו במלואם באתר 'כיכר השבת'. עדויות נוספות נשמעו בידי עוזרת מפקדת המחוז, מפקד המשטרה שהיה ראש המנהלת להכנות לאירוע במירון ונוספים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר