בראשות מרנן ורבנן

הדים רבים לוועידה השנתית הראשונה של מרכז 'בינו'

לנוכח הביקוש הרב מצד אנשי חינוך העוסקים עם בני הנוער נערך כינוס מקצועי בבית הארחה בבית וגן ירושלים עם פאנלים חינוכיים של מיטב אנשי מקצוע (חינוך)

היה זה מעמד שהחל מדין 'ערבות', ישראל ערבים זה לזה וקל וחומר לנערי ישראל, והסתיים בתחושה של סיפוק ואחריות אותם מגלים מנהלי ומתנדבי מרכז 'בינו' להצלת בני הנוער בעיר ירושלים.

במהלך יום העיון שהתקיים לראשונה באולמי בית הארחה בשכונת בית וגן בירושלים לנוכח הביקוש הרב מצד אנשי חינוך העוסקים עם בני הנוער, נטלו חלק מאות אנשי חינוך, ובראשם ראשי ישיבות, משגיחים, רמי"ם, מנהלי תלמודי תורה, יועצים חינוכיים, מטפלים, מנהלי מחלקות חינוך ונוער מכל הארץ, רכזי ופעילי שטח, ואנשי העשיה המניעים את מערך מרכז 'בינו' בכל ימות השנה.

מרכז 'בינו' הוקם לפני כשנה ביוזמת ראש עיריית ירושלים משה ליאון ומחזיק תיק קידום נוער תורני, וחבר הנהלת העיר הרב צביקה אסולין במטרה לתת מענה איכותי ומקצועי לנוער בסיכון או בנשירה.

המרכז עומד תחת פיקוחם של גדולי תורה ואנשי חינוך ובברכתם של גדול הדור נשיא מועצת חכמי התורה מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן והראשון לציון הגאון הגדול רבי יצחק יוסף.

במרכז 'בינו', עובדים בכל ימות השנה עשרות אנשי צוות מסורים ומקצועיים בניהולו של הרב אלירן סומך.

מרכז 'בינו' שקיים רק כשנה, מצליח להפתיע גם ותיקים ומומחים בתחום, והורים רבים טוענים לשינוי מהותי ומורגש בקרב דרכי הטיפול בבניהם.

# הוועידה השנתית

ביום העיון, שהוא למעשה הוועידה השנתית, בנוסף לפאנלים ורבי שיח מקצועיים עם מיטב אנשי החינוך והמקצוע, השמיעו את דבריהם ברמה מרנן ורבנן גדולי התורה שליט"א.

את בימת המזרח פיארו מו"ר הראש"ל הגר"י יוסף שליט"א, הגאון הגדול רבי שלמה זעפראני שליט"א גאב"ד 'כתר תורה' וראש קהילת בני התורה, יו"ר תנועת ש"ס הרב אריה דרעי, ראש עירית ירושלים משה ליאון, מ"מ ראש העיר הרב צביקה כהן, סגני ראש העיר וחברי הנהלת העיר.

המעמד נפתח בדברי תורה וברכה על ידי הגר"ש זעפרני שליט"א, שעימו מתייעצים באופן תמידי מנהלי המרכז. הוא הרחיב בדבריו על חשיבות השליחות לטיפול וכוון בני הנוער בדרך הישרה בכדי לעלותם חזרה על דרך המלך, וקבע כי יש לתת להורים כלים והדרכה להתמודדות עם בניהם כפי שמרכז 'בינו' עושה כיום בירושלים.

הראש"ל, הפליג בדבריו על חשיבות הרבה שיש בטיפול בבני הנוער, ועל כך שיש לקרבם ולעודדם מפני שזוהי הצלת נפשות של ממש. הוא בירך על פעילותו של מרכז 'בינו' המפתח בשיטתיות כלים רבים להתמודדות עם בני הנוער בבחינת "בראתי לו יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין".

הוא הביא עובדות ומעשיות ממרן רבנו אביו רבנו הגדול זי"ע, אשר נתן את עיניו וליבו למען הנוער במצוקה, וכיתת את רגליו בכדי לייסד עבורם מסגרות טיפוליות. הוא עמד על הקשיים הרבים המצויים כיום בקרב בני הנוער, הרחוב המשחית והקלוקל שקורץ לבני הנעור והורס כל חלקה טובה, וקבע כי למרות העבודה הקשה והמאומצת בעידן ירידת הדורות, יש לפעול בכל הכח בכדי לקרבם חזרה אל חיק התורה, ושבו בנים לגבולם.

הראש"ל בירך את הנוכחים שעושים עבודת קודש, ואודות פעילותם ומאמציהם ייבנו בעז"ה עוד בתים של תורה לתפארה.

יו"ר תנועת ש"ס הרב אריה דרעי, פתח את דבריו בדברי תודה וברכה לראש עירית ירושלים משה ליאון, ולמ"מ ראש העיר הרב צביקה כהן על כך שלאחר שנים רבות שלא היה מענה לתחום הטיפול בנוער בסיכון. "ראש העיר נותן את כל כוחו ומרצו לטיפול בסוגיות אלו, ובדרך מקצועית ביותר".

בדבריו הנרגשים של הרב אריה דרעי, ציין כי בראשית הדרך כאשר הוצגה בפניו על ידי הרב צביקה אסולין, תכנית הדורשת משאבים וכוחות רבים, עבודת צוות בין מחלקות וגופים רבים, ואין להאמין כי כיום - רק לאחר שנה, המרכז פועל ומטפל למעלה משש מאות בני נוער.

ראש עירית ירושלים משה ליאון, הציג את חזון הקמת מרכז 'בינו' שהיא למעשה תכנית סדורה ומקצועית להצלת בני הנוער בעיר, והודה ליוזם הרעיון הרב צביקה אסולין , שדואג בכל כוחו לטפל ולהשקיע במיזם המבורך למען בני הנוער.

כמו כן, סיפר ראש העיר על הקמת 'בית חם' למרכז 'בינו' חדשני טיפולי, וכי הוא גאה בפרויקט האדיר שכן "כל המציל נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא".

במהלך הערב, הוענק לראש העיר את 'מגן הנוער' על ידי חניך של מרכז 'בינו' שריגש בדבריו את הנוכחים.

קודם לכך, נערך המושב הראשון שעסק בסוגיות מהותיות בתחום הנוער בסיכון.

מטרות הוועידה החינוכית היו להביא בשורות מקצועיות חדשות בתחום הטיפול בנוער, לערוך למידת עמיתים וסיעור מוחות בין גורמים מקבילים ברשויות , ולהעלות את המודעות בטיפול משמעותי ומדוייק בתוך הקהילה, "גשר הזהב בין הקהילה לקליניקה".

מאות המשתתפים, שהגיעו משעות הצהרים המוקדמות השתתפו בפאנלים מקצועיים , קבוצות דיון וחשיבה, ולמידת עמיתים.

הפאנלים המקצועיים עסקו בתחומים מגוונים וחשובים שהעיסוק בהם הוביל לבשורות מקצועיות ולמתודות עבודה חדשניות שיעלו על הכתב בספר "והנער איתנו" 2"

כמו כן, הוחלט על הקמת ועדת היגוי ארצית שתכלול את מיטב גורמי המקצוע על מנת להעמיק בסוגיות מהותיות שנידונו במהלך הוועידה.

ועדת ההיגוי תגבש תוכניות עבודה מערכתיות, על מנת להביא לטיפול מדויק בתחום ולהציג מחקרים בשדה החינוכי- מניעתי.

מנכ"ל מרכז 'בינו' הרב אלירן סומך, הציג את מתודת העבודה החדשנית של המרכז, כאשר הטיפול ממוקד במספר מענים שניתנים תחת מרכז מתכלל ומכוון , גם חונכים וחונכות , מרחב טיפול וייעוץ להורים, והכשרות ותעסוקה לקידום בני הנוער ועוד.

הרב סומך ציין בגאווה כי רשויות נוספות מבקשות ללמוד על מתודת עבודה זאת .

בסיום דבריו, הציג המנכ"ל 'חניך' במרכז 'בינו' שבעבר נמנה בקבוצת נוער בסיכון ובזכות פעילות שיקום מצד המרכז, צועד בשביל הזהב בדרך להקמת בית נאמן בישראל.

לאחר מכן, התקיימו פאנלים מקצועיים שנידונו מראש ובהכנה במשך חודשים רבים על ידי מובילי ומנהלי הועידה, הרב גבריאל כהן, מנהל אגף המרכזיה הפדגוגית ברשת 'בני יוסף', ויועץ מלווה להנהלת הוועידה. הרב אלירן סומך מנכ"ל 'בינו', הרב אוריאל בלמס, יועץ חינוכי ומנהל מקצועי של הוועידה, והרב אלעזר אצור מנהל מחלקת הכשרות.,

פאנלים נוספים שנערכו היו זיהוי מקרים, איתור, ומתן מענה מיידי לטיפול והכוון בניהולה של הגב' יעל דוניר מנהלת מרכז ההשכלה של מרכז 'בינו', תחת הכותרת 'מאלמים אלומים בשדה' התקיים פאנל לאנשי טיפול בקהילה בניהולו של עובד סוציאלי במרכז 'בינו' מתן עזרתי, ופאנל בתחום מניעת נשירה בכיתות ו-ח בניהולו של חיים דוד- יועץ חינוכי במרכז.

פאנלים אלו הונחו על ידי הצוות המקצועי של מרכז 'בינו' בהשתתפות מנהלי מחלקות נוער מכל רחבי הארץ , סגני מנהלי מחלקות חינוך, אנשי טיפול ומקצוע ממשרדי החינוך והרווחה, ומנהלי תוכניות לנוער מכל ערי הארץ.

כמו כן, התקיים פאנל של אנשי חינוך ומקצוע, ביניהם הרב רחמים זיאת קצין מנהל הרוחני ישיבת "אבני נזר", הרב נח פלאי, הרב יעקב מויאל, מנהל תחום הכוון לישיבות ברשת 'בני יוסף', הרב ד"ר נתי בקר, מנהל הלשכה לשירותים חברתיים קרית יערים, הרב ישראל אברהם, מפקח כולל משרד החינוך ויועץ להורים, הרב חיים וולמן - מנהל תחום רכזי הנוער בבני ברק, הרב מאיר אגאי מנהל מינהל קהילתי בירושלים ועוד.

פאנל איכותי ומרשים זה, עסק בסוגיית המענה הקיים בקהילה, ברשות ובמוסד החינוכי כאשר רצף המענים הינו תהליך קריטי להצלחה בדרכי הטיפול.

לסיום, היום הגדוש הוקרנה תכנית מרגשת באמצעות ציורי חול, שתיארה סיפור מרגש של נער מתמודד, על הדרך הקשה שעבר וההצלה שהוענקה לו ממרכז 'בינו'.

המשתתפים יצאו בתחושה של סיפוק מהוועידה המרוממת, ועתירי ידע לתוכניות העתיד בעבודת הקודש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר