32 שנים לנפילה

מילדות עניה לחיי פאר ופולחן אישיות - ועד להוצאה להורג

המון משולהב פשט על מעונו המפואר של השליט החזק, ועמד המום אל מול הפאר וההדר בו הוא חי - בעוד עליהם הוטלו צמצומים • 32 שנים אחרי, כך הפילו הרומנים את הרודן ניקולאה צ'אושסקו (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: ויקימדיה)

שנת 1989, בוקרשט רומניה. המון משולהב פושט על מעונו המפואר של הרודן ניקולאה צ'אושסקו ששלט במדינה במשך יותר משני עשורים. הלם ותדהמה מילאו את פניהם של המהפכנים שהשתאו אל מול הפאר וההדר שעיטרו את קירות ביתו של הזוג צ'אושסקו. מקירות מצופים זהב ועד לכלים ותכשיטים יקרים מאוד - זאת בזמן שברומניה עצמה, המדינה בה שלטו הזוג, תושבי המדינה רעבו ללחם.

סיפור נפילתו של הרודן ניקולאה צ'אושסקו הוא אולי אחד מהסיפורים החשובים ביותר באבני הדרך של התפוררות הגוש הקומוניסטי. יצאנו במסע בזמן אחר קורות חייו של הדיקטטור הרומני, מילדות עניה לחיי פאר ופולחן אישיות הזוי - ולבסוף - מוות באמצעות כיתת יורים.

ילדות

כמו רומנים רבים שסבלו מעוני מחפיר, גם הילד ניקולאה צ'אושסקו מצא בית חם בקרב הקומוניסטים. הוא חי בעוני כה מחפיר עד שנאלץ ללכת יחף לבית הספר - גם בשלגים כבדים. מצבו הכלכלי אילץ אותו לנשור מלימודיו בבית הספר כשהוא בן 11 בלבד.

לאחר שנשר מהלימודים, שלחו אותו הוריו ללמוד סנדלרות אצל אדם בשם אלכסנדרו סנדולסקו, סנדלר שהיה איש המפלגה הקומוניסטית ולמעשה הכיר לניקולאה בן ה-11 את המפלגה בה לימים ישלוט ביד רמה.

כשהיה בן 14, הוא הצטרף באופן רשמי למפלגה הקומוניסטית, זאת למרות שהחוק שהיה קיים אז ברומניה, אסר על חברות במפלגה.

צ'אושסקו לאחר מעצרו

ניקולאה הספיק להיעצר בתוך שנה אחת שלוש פעמים באשמת הפצת כרוזים מחתרתיים ובביצוע פעולות מחתרתיות אחרות. עם זאת, חולשתו של ניקולאה שיחקה לטובתו. השוטרים ריחמו עליו מכיוון שהיה קצר קומה, והיה רועד כשהיה מגמגם. עוד נדבר על החולשות האלה בהמשך.

צ'אושסקו הצליח אט אט להתקדם בשורות המפלגה הקומוניסטית, ועוד בטרם מלאו לו 18 מונה להיות מנהל מחוז במטה הנוער של המפלגה.

אך החולשות של צ'אושיסקו לא שיחקו לטובתו לנצח, ובין הגילאים 18-26 הספיק לבלות בכלא שבע שנים.

ניתן לשים לב לאגואיזם שעטף את צ'אושיסקו עוד כשבילה בכלא. כך למשל כשחבריו לכלא החליטו לתרום קצת מהאוכל שלהם עבור חברו לתא של צ'אושיסקו שהיה חולה מאוד - גנב צ'אושיסקו את האוכל שיועד לחברו לתא החולה.

התקדמות בתוך שורות המפלגה

ניקולאה הקטן והמגמגם נשלח למחנה ריכוז בשל פעולותיו החתרניות, שם פגש את מי שלימים יהיה המנהיג הקומוניסטי הראשון של רומניה. השניים שחלקו תא במעצר התחברו - ודרכו של צ'אושיסקו לצמרת המפלגה החלה להיסלל.

עוד לפני שמלאו לו 30, הצליח להיבחר לראשונה לפרלמנט. כעבור שנתיים גורש המלך הרומני, מפלגתו תפסה שליטה מלאה במדינה ובחרה אותו לפרלמנט החדש - תפקיד אותו לא עזב עד להוצאתו להורג.

עם שמעון פרס (צילום: משה מילנר, לע"מ)

צ'אושיסקו בתוך העשור הראשון לשלטון החדש ברומניה מונה לשר החקלאות - תפקיד רב חשיבות בשלטון קומוניסטי. בין היתר בתפקידו דיכא מרד חקלאים על ידי הריגת תשעה חקלאים ומעצרים רבים.

התנהלותו של צ'אושיסקו בתוך משרד החקלאות הביאה לו אהדה ציבורית - לצד אהדה מפלגתית. לאחר מותו של המנטור שלו ומנהיג רומניה, החל לפעול לבחירתו כמחליף ותוך שלשה ימים מונה לתפקיד שכל כך אהב.

שלטון אכזרי ובלתי מעורער

עם מינויו של ניקולאה צ'אושיסקו לתפקיד המנהיג של רומניה ומזכיר המפלגה הקומוניסטית, העם הרומני דווקא אהד יחסית את המנהיג הצנום והחדש.

עם מנחם בגין (צילום: לע"מ)

בתחילת דרכו צ'אושסקו היה נראה דווקא אדם שהגיע עם רוח דמוקרטית יחסית, הוא אפילו החזיר חברי מפלגה רבים שנכלאו ונשפטו לעונשים כבדים בהם מוות - וניקה את שמם. בנוסף, צ'אושסקו ירק במובן הכי מילולי על המנטור שלו, ופעל לגינוי תקופת שלטונו - בכדי לצבור אהדה ציבורית רחבה.

הדבר השתנה כשצ'אושסקו נסע למסע מדיני, חריג יחסית למנהיג קומוניסטי - במסגרתו ביקר במדינות כמו סין וצפון קוריאה, שם נחשף לשיטת 'חדשניות' למשטר.

עם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג איל

לאחר מכן החלו אנשיו להשתלט אט אט על מערכות החינוך ועל כלי התקשורת והחלו לפזר מסרים המעריצים את הנשיא ורעייתו, שלא ידעו שובע ורק פעלו להשגת עוד ועוד סמכויות, והנשיא הפתוח יחסית - הפך לרודן קשוח.

רעב לעם - שובע לרודן

הסדקים הראשונים בשלטונו של צ'אושסקו החלו בראשית שנות השבעים, אז שינה את גישתו והפך לרודן אכזר כשהפעיל מערך שלם לוויסות העם.

סדק כבד נוסף היה הרעב הגדול בשנות השמונים במדינה. באותה התקופה החליט צ'אושסקו כי הוא מעוניין לקדם פרויקטים גרנדיוזיים כמו בניית ארמון מפואר בבוקרשט שעלה מיליארדים. אמממה... הוא לא שרד בשלטון מספיק זמן בכדי לראות את הארמון על תילו.

הארמון שהוקם רק לאחר הוצאתו להורג של צ'אושסקו

המהלכים הכלכליים היו כה לא אחראיים מצידו, מה שאילץ אותו להנהיג במדינה משטר של צנע שהביא לתורים ארוכים בשביל כיכר לחם עבשה, אלא שזה בא לידי ביטוי לא רק באוכל. תחשבו שחזרתם מיום עבודה עמוס במיוחד ובחוץ שורר קור כלבים, הדבר היחיד שתרצו הוא רק מעט חימום. אלא שגם על חימום הוטלו הגבלות, ולא היה ניתן להדליק יותר מנורה אחת של 40 וואט.

בזמן שבני עמו יכלו רק לחלום על מותרות כמו שוקולד, רעייתו והוא חיו חיי עושר ופאר. על פי סיפורים רומניים, רעייתו של הנשיא אף הזמינה מטוס מיוחד מתאילנד בשביל סחלבים. כן. מטוס שלם רק בשביל פרחים.

עם גולדה מאיר (צילום: משה מילנר, לע"מ)

שלטון מנותק

ניקולאה צ'אושסקו היה אולי הרבה דברים, אבל טיפש - לא. במהלך שלטונו הפעיל מערך סודי בשם ה'סוקריטטה' כמו הקג"ב, באמצעותו עקב אחרי כולם - ועודד הלשנות. מספיק שזוג שוחח בשיחת סלון על הגמגום שלו בכדי שיזומנו לחקירה בשירות החשאי. הדבר כמובן יצר פחד רב.

כך למשל כלי התקשורת פרסמו כמעט תמיד תמונה לא עדכנית שלו מאיזור גיל הארבעים - כשהוא היה בן 70. בנוסף, הייתה חובה לצלם אותו מלמטה, בכדי שייראה גבוה.

הזוג צ'אושסקו בשיא פריחתם (ארכיון)

גם רעייתו, אלנה, לא ידעה שובע ודרשה לעצמה סמכויות רבות. למרות שסיימה את לימודיה בגיל 14 - תוך חודש הוענק לה תארי ד"ר לכימיה והיא מונתה גם לסגניתו של בעלה.

כלי התקשורת המקומיים הרעיפו על השניים כינויים רבים - ועל אלנה אף אמרו בעבר כי "אין חכמה ממנה על פני כדור הארץ". טוב.

רעיית הנשיא טיילה ברחבי העולם ובאקדמיות שונות - כשבתפקיד המתורגמן כימאי אמתי, שתרגם את גיבוביה לדברים מדעיים אמיתיים.

אלנה צ'אושסקו לא הסתפקה רק בזה, וכתבה מחקרים שונים. איך זה קרה? פשוט. גורמים בשירות החשאי גנבו מאמרים שעמדו להתפרסם, ולפי טענות שונות גם חייבו מספר כימאים לכתוב עבורה מחקרים.

מדינות העולם זרמו עם השטויות של אלנה צ'אושסקו. הכל בשביל לשמור על יחסים טובים עם בעלה ועם רומניה.

השניים זכו בפרסים רבים ברחבי העולם, וגם בתוך רומניה עצמה. אחרי ההפיכה - נשללו מהם התארים.

סוף החגיגות

חודשים ספורים אחרי נפילת חומות ברלין ברומניה לא ידעו דבר, שכן התקשורת הייתה מצונזרת ולמעשה שימשה כערוץ תעמולה קומוניסטי.

אך לרומנים נמאס, והקש ששבר את גבם העייף של אזרחי רומניה היה ההחלטה לגרש מתנגד משטר מאזור טימישוארה. ההחלטה גררה מחאות חריפות שהביאו לעימות עם כוחות הסוקריטטה (השירות החשאי).

יום אחרי, הגיעו המפגינים למועצה האזורית, והחלו לבזוז מסמכים מהמשרדים - כשזרקו מחלונות המשרדים מסמכים שונים המאדירים את צ'אושסקו.

צעד אחרי צעד עד שהגיעו לבירה בוקרשט. ההמון הזועם החל להפגין וגם שם נרשמו עימותים חריפים אף יותר שגררו ירי מצד כוחות השלטון.

בכדי לנסות לפצות על הביקורת, עלה צ'אושסקו לדבר בהפגנת ראווה שארגן עבורו הסוקריטטה, אלא שכעבור זמן קצר החלו לקרוא לעברו קריאות בוז.

נאומו האחרון של צ'אושסקו - במהלכו הקהל צעק 'בוז'

ניקולאה הלחוץ הבטיח כי יעלה את השכר - אך כל זה לא הועיל והמהומה התפתחה לכדי קרב ירי בין כוחות הביטחון לכוחות ביטחון לשעבר שערקו, עד למפלתו הסופית של הרודן.

לאחר ניסיונות הימלטות הוצאו להורג הזוג צ'אושסקו בידי כיתת יורים - לא לפני שאלנה זעקה 'ככה להרוג אותי? דאגתי לכם כמו אמא'. פייר, נוגע ללב. אולי היו צריכים לחשוב על זה שוב...

לסיום רק נציין כי כאלף בני אדם קיפחו את חייהם במהלך ההפיכה בכדי להרוויח את החירות ברומניה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר