לא נס ליחו

מופע הגבורות הוכיח: עדיין יש לו את ה*לוק*

הפייטן הנודע רבי חיים לוק חגג גבורות במופע מיוחד; מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, חזר כדי לספר על האיש שליחו לא נס וחוש ההומור שלו עדיין סוער (מגזין כיכר)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
הפייטן חיים לוק (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

הוא אמנם חגג כבר גבורות, אבל הפייטן הרב חיים לוק הוא עדיין אחד הפרפורמרים היותר כיפים לצפייה ושמיעה במחוזותינו. בשבוע שעבר השתתפתי במופע החגיגי לכבוד הגיעו לגבורות, בו אירח את הזמר ברי סחרוף ונהנתי מכל רגע.

לוק אמנם צריך מעט סיוע במדרגות לבמה, בעיקר כדי שלא ימעד - אך ברגע שהוא מתיישב על כיסא הבר הגבוה ופוצח בשירה או אפילו סתם מתבדח עם הקהל בחן ייחודי (דבר שקרה לאורך כל הערב), פשוט שכחתי שמדובר בחגיגות ה-80 שלו, עד מאה ועשרים.

את הרב לוק ליוותה להקה משובחת במיוחד בניצוחו וניהולו של הכנר אלעד לוי, שמצד אחד העניקה למוזיקה האנדלוסית העתיקה את הגוון האנדלוסי, אך גם גרמה לה להישמע עכשווית במיוחד.

רבי חיים לוק במופע (צילום: כיכר השבת)

לוק ביצע את הפיוטים העתיקים, חלקם של רבו, רבי דוד בוזגלו, דוגמת "יום אל זרח" שנכתב על מתן תורה וגם כאלה עתיקים יותר דוגמת "ידיד נפש" בלחן המרוקאי, "חיש אנא" הקצבי, "יא רבי פין" המקפיץ ועוד.

סחרוף שידוע כחובב פיוטים, היה תוספת נחמדה לערב. הוא ביצע קסידה (קטע פיוט מתוך שירת הבקשות של יהודי מרוקו) שלימד אותו רבי חיים לוק וביצע גם את "אדם" הרוקיסטי הנהדר, שכתב הרב פרומן וסחרוף ביצע באלבום "כנפי רוח", בו הלחינו וביצעו מיטב האמנים את שיריו של הרב פרומן.

סחרוף גם סיים את המופע עם השיר "עוד חוזר הניגון" בלחנו של נפתלי אלטר שחידש בעבר, כשהרב לוק יושב לצדו ושר חרישית, במה שבעיניי סימן את גדלותו של לוק שלמרות שבדרך כלל האמן המרכזי הוא זה ששואף לסיים את המופע באופן העוצמתי ביותר, בחר לוק לשבת לצדו של סחרוף ולתת לו את הבמה בשלווה ובענווה.

הרב לוק הוא אחד הפייטנים בעלי הידע הגדול ביותר בתחומו וההופעה הייתה רק נגיעה קטנה מאד מהרפרטואר הגדול של האמן הנהדר והמרגש הזה. אני זוכר את הפעם הראשונה שישבתי לצפות במופע המצולם ממוסקבה של הרב לוק. לא הכרתי אותו אז כלל והמופע הזה היה ממש הפתעה טובה במיוחד עבורי, כולל הביצוע הנחמד שלו ל"והוא רחום" של יוסל'ה רוזנבלט. כולי תקווה שאזכה לשמוע עוד רבות מהרב לוק ואאחל לו בריאות איתנה לאורך ימים ושנים.

ולפינה האהובה עליכם "השירים שאהבתם השבוע":

- את המקום הראשון השבוע כבש הזמר נהוראי אריאלי עם הסינגל החדש שלו "בית נאמן". אם כבר אני מזכיר אותו, אתן המלצה לזמר המזרחי, כשאתה בוחר לשיר בהברה אשכנזית, קח איתך איזה אשכנזי לאולפן, שיעזור לך לעשות את זה כמו שצריך, שלא תשמע כמו אשכנזי שמנסה לשתות את כוסית המחי'ה הראשונה שלו.

- במקום השני ממש ממש מעט אחריו ניצב הסינגל קליפ החדש של זמר ויוצר צעיר נוסף, איציק וינגרטן - "אתה תשיר" בו דווקא וינגרטן האשכנזי מסלסל בקטנה עם השיר שכתב והלחין לו אלחנן אלחדד. נראה כי על פי מיטב המסורת של אלחדד הנהדר, מדובר בלהיט שיכול לתפוס יפה ועם ביצוע ששם את וינגרטן בהחלט במקום טוב.

את הפינה חותם השבוע הסינגל החדש של הזמר והיוצר יונתן רזאל - "לב אל הנשמה", שיר קליט וכיפי ואפילו שמח, דבר שאנחנו לא תמיד מקבלים מיונתן וחבל שכך כי נראה שהוא יודע לעשות את זה יפה וכיפי.

  • להערות הארות ומתכונים למרק רותח בלי שקדי מרק ובלי קרוטונים: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר