מדינה ריבונית?

צה"ל אסר ב'שומר החומות' על חייליו להסתובב ברמלה ברגל

צה"ל הנחה את החיילים המשרתים ב"מחנה שורה" שלא לנוע רגלית ברחבי רמלה, אלא רק בתחבורה ציבורית • ככל הנראה מחשש לתקיפות ערבים, או היקלעות למאבק פלילי (ביטחון)

ב. ניסני | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ט בטבת תשפ"ב | 23.12.21
חיילים מסיירים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: גרשון אלינסון, פלאש 90)

תיעוד שפרסם הפרשן הפוליטי עמית סגל ברשתות החברתיות עורר סערה. ע"פ התמונה, הנראית מתוך תדריך פנימי שקיים צה"ל ב"מחנה שורה" הסמוך לרמלה, רואים כי מפקדי הבסיס הנחו בזמן מבצע שומר החומות, את החיילים המשרתים בו שלא להסתובב רגלית בעיר רמלה, אלא רק בתוך התחנה המרכזית או בתחבורה ציבורית.

ההנחיה, שבעצם אוסרת על החיילים להסתובב בעיר הסמוכה למקום מושבם, ככל הנראה קשורה למצב המתוח בין יהודים לערבים בערים המעורבות, בעקבות מבצע "שומר החומות", וכן למלחמות הכנופיות, המתקיימות גם ברמלה - אם כי יש לציין שהסיבה הרשמית לא פורסמה, וייתכן שהיא פנימית ושונה.

בתיעוד נראה מסמך, ובו ארבעה סעיפים, תחת הכותרת "דגשי בטיחות":

1. אין לנוע בצורה רגלית ברחבי העיר רמלה, אך ורק בתוך רחבי התחנה המרכזית או בתחבורה ציבורית.
2. כביש הגישה למחנה שורה הינו כביש צר עם כמות רכבים גדולה. יש לנהוג בזהירות רבה בכביש זה.
3. בעת הליכה ברחבי המחנה יש ללכת אך ורק על המדרכות.
4. יש להחנות רכבים אך ורק בחנייה הייעודית לכך בתחומי הבסיס.

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה, כי השקף המצורף של סגל, הוצג בבסיס הרבנות מאז מבצע 'שומר החומות' והוא לא תוקף. לאור הפניות בנושא, בוצע תיקוף. ההוראה, כך על פי בדיקה מול בכירים בצבא, בוטלה עם סיום מבצע שומר החומות.

גם עמית סגל פרסם את התייחסות דובר צה"ל, לכך שמדובר במצגת ישנה, אך עדיין הוא טוען, כי "התמונה צולמה אתמול בכניסה לבסיס".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בסמוך לסיום מבצע 'שומר החומות' הרבנות הצבאית עברה לבסיס חדש הסמוך לעיר רמלה. לאור המצב הבטחוני שהיה אז, נכתבה ההנחיה המוצגת בשקף, במטרה למנוע כניסה לשכונות מעורבות מחשש מאירועי אלימות על רקע המבצע. נדגיש כי הוראה זו בוטלה עם סיום המבצע. השקף המוצג לא תוקף כתוצאה מטעות אנוש. עם קבלת הפניות בנושא, השקף תוקף".

בעקבות פרסום התמונה, פנה ח"כ איתמר בן גביר בשאילתא לשר הביטחון בני גנץ: "האם צה"ל אכן הורה באופן רשמי לחיילים לא להסתובב רגלית ברמלה? אם כן - מה הסיבה?", והוסיף: "צה"ל מאבד את המשילות באופן רשמי ופוגע בהרתעה ובמורל החיילים. במקום שפורעים יפחדו להסתובב ברחוב, בצה"ל מציבים שלט שמזהיר חיילים לא להסתובב באופן חופשי. אם בלב במדינת ישראל חיילים לא יכולים להסתובב חופשי, האזרחים צריכים לחשוש. בושה שיש במדינת ישראל שר ביטחון שבמקום להעניק ביטחון הוא פועל ההיפך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר