המחאה לא עזרה

"ליברמן מכה בחרדים": הכנסת אישרה את מס החד פעמי

העלאת המס על כלים חד פעמיים אושרה בקריאה שלישית בכנסת, לאחר נאומי הח"כים החרדים, שתקפו את המהלך שדחף שר האוצר ליברמן. ח"כ ישראל אייכלר טען: "לא ימנע את הזיהום" (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שני) את העלאת המס על כלים חד פעמיים, ברוב של 58 תומכים מול 56 מתנגדים. ע"פ הצעת החוק, שקודמה ע"י הממשלה לכל אורכה, מטרת העלאת המס היא להוביל להפחתת השימוש בכלים חד פעמיים מפלסטיק, באמצעות הטלת מס קנייה על צלחות, קערות, כוסות, קשיות, סכינים, מזלגות, כפות וכפיות חד פעמיים העשויים מפלסטיק או המכילים פלסטיק.

בדברי ההסבר לצו מוסבר כי "צריכת כלים חד פעמיים מהווה איום חמור על המערכות האקולוגיות ועל בריאות הציבור אשר נחשף לחלקיקי מיקרו פלסטיק שמתפזרים במים, בקרקע ובאוויר. כלים חד פעמיים בשל משך חייהם הקצר הופכים במהירות ממוצר שימושי לפסולת הגורמת לנזק סביבתי משמעותי. אמנם הכלים הללו אינם מהווים שיעור משמעותי מכמות הפסולת הכללית בישראל, אך מבחינת נזק הלכלוך שהם גורמים לו היחס משמעותי מאוד לעומת כלים אחרים".

ע"פ הערכות משרדי האוצר והגנת הסביבה, הצריכה הביתית של כלי פלסטיק חד פעמיים מוערכת בכ-7.5 קילוגרם לנפש לשנה - צריכה הגבוהה פי חמישה ממשקי הבית באיחוד האירופי.

על אף הדברים הללו, התחושה בחברה החרדית היא שהמס על הכלים החד פעמיים נועד כדי לפגוע כלכלית דווקא בה, מכיוון שהציבור משתמש בכלים כאלו במידה גבוהה משמעותית מהחברה הכללית. תחושת הציבור בנושא זה הייתה ששר האוצר אביגדור ליברמן, שידוע בהתבטאויות קשות נגד חרדים, פעל כדי להעלות דווקא את המס הזה לעומת מסים אחרים.

הנציגים החרדים תקפו את שר האוצר ויו"ר ועדת הכספים, שניהם ממפלגת ישראל ביתנו, על פעילותם שהובילה לאישור העלאת המס. ח"כ מאיר פרוש אמר: "לא שמעתי את ישראל ביתנו מציעים להטיל מס על המשקאות החריפים, כי הם יודעים שזה יפגע באוכלוסייה שבוחרת בהם. מר ליברמן מצא מקום היכן להכות בציבור החרדי - ואנחנו באים למחות על כך שהקואליציה נותנת לו לפגוע בנו שוב ושוב".

ח"כ ישראל אייכלר תקף גם הוא: "המטרה הרשמית הייתה לנקות את העולם מזיהום. כולם צוחקים מ'שר האוצר הירוק', הרי הם יודעים עד כמה האיש שעומד מאחורי הגזרה הזו דואג לזיהום אוויר. מי שרוצה לנקות את העולם מזיהום אוויר לא טס במטוסים שפולטים גזים רעילים, נוסע ברכבים ומציף את הכבישים במשאיות מזהמות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר