המבקר יצא ובדק

להיכן נעלמו שירי הילדים במוזיקה החסידית?

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, יצא לחפש להיכן נעלמו שירי הילדים של המוזיקה היהודית - וחזר כדי לספר על האלבום החדש של ברוך לוין 'אוף דרקורד 2' (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

כשהייתי ילד חרשתי את סדרת הקלטות המשובחת של ר' חיים בנט ויהודית שיקמן "יהודים הם בני מלכים". האלבום הראשון שיצא בשנת הלידה שלי ליווה אותי מעריסת התינוק שלי, הכרתי כל צליל ולמדתי והתחברתי דרכה לדמויות הוד דוגמת רבי עקיבא, שרתי על הודיה להשם ועל ערכים נוספים. הטקסטים והלחנים המצוינים של בנט בששת אלבומי הסדרה (אם כי באופן אישי גדלתי בעיקר על שני הראשונים) עשו את העבודה, על אף ההפקה המוזיקלית העלובה והלא מדויקת והסאונד המחריד שהיום ממש קשה לי לשמוע...

באותם ימים פעל זמר ילדים נוסף, ר' אלתר, שהוציא גרסאות כיסוי משלו ללחנים מוכרים עם מילים חדשות, שירים שהפכו לקלאסיקות של ממש דוגמת "משיב הרוח" ו"פרעה בפיג'מה". מאוחר יותר אחיי הקטנים יותר נהנו מסדרת האלבומים הענקית של דודו פישר ואורית וגנפלד "דודו בגן הילדים", שהופקה בצורה טובה יותר.

גם בארה"ב ישנו ז'אנר שלם של שירי ילדים, אציין את הפקתו הנפלאה של אייבי רוטנברג תחת הסדרה "מכונת המידות המופלאה", המספרת את סיפורו של ד"ר מידות הפועל לתקן ולהאיר את מידותיהם של הילדים. רוטנברג אחראי לשני אלבומי ילדים נוספים אותם הוציא מאוחר יותר. בניגוד להפקה הישראלית הרשלנית יחסית לאלבומי ילדים, הגרסה האמריקנית טובה יותר ועשויה כמו מוזיקה למבוגרים לכל דבר ועניין. ישנם כמובן אלבומי ילדים נוספים רבים באנגלית שמטבע הדברים, העובדה שנולדתי בישראל למשפחה ישראלית, אני פחות מכיר.

למרות החשיבות העצומה של שירי ילדים והיכולת שלהם להשפיע על דורות שלמים, מוזיקת הילדים בישראל הוזנחה קשות וכיום אין שום אלטרנטיבות חדשות בתחום זה, כשגם הדברים הישנים כבר קשים להשגה ולא באמת נמכרים ומופצים ולכן הסדרה הנפלאה והמצוינת של ברוך לוין "Off The Record" שלאחרונה יצא האלבום השני ממנה היא פשוט תענוג נפלא בכל הנוגע להחייאת האלבומים האלה ואלבומים נוספים באנגלית ביניהם שירי ילדים רבים באנגלית שמקבלים באלבום החדש את אור הזרקורים.

לוין הקדיש את הסדרה לשירים באנגלית במוזיקה היהודית בכל הזמנים, החל משנות ה-60 ועד לימינו אנו. בדומה לאלבום הראשון בסדרה מארח לוין את אותם הזמרים לארבע מתוך שש המחרוזות באלבום - בני פרידמן, ג'ואי ניוקם, ריבי שוובל ושמחה ליינר. המחרוזות שכוללות לא פחות מ-55 שירים מסודרות לפי נושאים כששיריו של אייבי רוטנברג מקבלים מקום של כבוד של ממש. העיבודים החדשים של דני גרוס הם תענוג צרוף לאוזן. השירה המשובחת של ברוך לוין וחבריו מחייה את הלהיטים הענקיים ומביאה את חלקם 40-50 שנה קדימה מבחינת הסאונד וההפקה. בניגוד למחרוזות אחרות, לוין נותן לכל שיר מקום של כבוד עם ביצועים ארוכים יחסית למחרוזת.

בחירת השירים של ברוך לוין כיפית ממש ומצאתי את עצמי שוב, בדומה לאלבום הראשון, ממש מתענג על האלבום הזה ומאזין לו פעמים רבות, דבר שלא תמיד קורה אצלי. ממש התרגשתי לשמוע את הגרסה ל"לבבות של זהב" של אבי פישהוף וקן ברג'ס ז"ל כמו גם לשירו הנפלא של מנדי וולד "Smile Again" בלחנו של איצי באלד, שיר שלא שמעתי שנים רבות אך מצאתי את עצמי שר בקול גדול כשהוא לפתע התנגן לי במערכת.

כצפוי, כמעריץ של סדרת האלבומים "מכונת המידות המופלאה" עפתי על מחרוזת "מידות" שמוקדשת כולה לשלושת אלבומי הסדרה המופלאה. שיריו של אייבי רוטנברג כתובים נפלא והלחנים שלו מדויקים לאווירת המילים והביצוע הבוגר של ברוך לוין במחרוזת זו ובאלבום כולו פשוט משובח וראוי לכל מחמאה.

גם אם אתם לא דוברי אנגלית ובטח שאם אתם כאלה, אני ממליץ לכם בחום רב לרכוש את האלבום החדש ולהתוודע או להיזכר בלהיטים האדירים והמרגשים האלה. אני רחוק מלהיות חסיד של אלבומי קאברים ומחרוזות, אבל דווקא בשל כך אני רוצה לתת את כל הבמה בטורי לברוך לוין שפשוט עשה עבודה כל כך טובה שאפילו אני עומד ועושה לו "סטנדינג אוביישן".

אני לא יודע עד כמה האלבום הזה יצליח לקבל את הכבוד הראוי לו בכלי התקשורת בישראל גם בשל היות המחרוזות ארוכות (כרבע שעה כל אחת) וגם בשל השפה האנגלית ששולטת באלבום, אך אני יכול לומר בהתלהבות לא אופיינית לי, שאם תאזינו לו תיהנו מכל רגע.

נמואל הרוש כובש את המקום הראשון

• • •

ואסיים בפינה האהובה, השירים שהכי אהבתם השבוע: השבוע שלושת המקומות הראשונים קרובים יחסית ללא פערים גדולים.

במקום הראשון ניצב הסינגל קליפ החדש של הזמר והיוצר נמואל הרוש - "עד אליך".

במקום השני הביצוע המרהיב של מנדי פורטנוי וארי אטינגר, שני הווירטואוזים למחרוזת קרליבך.

במקום השלישי נמצאים הסינגל החדש של הזמר והיוצר משה פלד "מקום לטעויות" והסינגל קליפ החדש של הראפר המצליח ניסים בלאק "Adored".

  • להערות הארות והפניות למוזיקה חדשה לילדים שלא תגרום לי לסבל צרוף: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר