היסטוריה ואקטואליה

מה הכיל ספר "תולדות אותו האיש" שרש"י הזכירו?

תוכן ספר 'תולדות אותו האיש' שרבותינו רש"י הקדוש והחת"ם סופר זי"ע הזכירוהו - הוא ביוגרפיה של אותו האיש עם האזכורים של אותו האיש מהתלמוד, הכל מזווית יהודית (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
המערה בה התגלה גופתו של פטרוס עם קברים יהודיים נוספים מתקופת הבית השני (צילום: ללא קרדיט)

פרק ב': תוכן ספר 'תולדות אותו האיש' שרבותינו רש"י הקדוש, והחת"ם סופר זי"ע הזכירוהו, הוא ביוגרפיה של אותו האיש, ובנוסף משובצים בו האזכורים של אותו האיש מהתלמוד, כמובן הכל מזווית יהודית מתריסה ולעגנית כלפיו.

ספר ירושתנו במאמר אודות הערות מרנא החת"ם סופר על ספר תולדות יש"ו הנוצרי. ספר שני עמוד עב (אוצר החכמה)
על פי המאמר בירושתנו, החת"ם סופר העתיק בכתב ידו את ספר תולדות יש"ו הנוצרי, וציין הערות בשוליו. ספר שני עמוד עב (אוצר החכמה)

בספר 'תולדות אותו האיש' מובאת עדות חז"ל על ממזרותו של אותו האיש, והוא מכונה בשמות המופיעים בתלמוד אודות אותו האיש: בן פנטרא או בן סדטא.

ספר תולדות אותו האיש (עליו כתב מרנא החת"ם סופר הערות), מספר על מרים המאורסה, ועל הנואף והגזלן, יוסף בן פנדרא ש"התחתן" אתה ללא רשותה, ומהם נולד אותו האיש.

תרגום: "העתק מספר תולדות ישוע הנוצרי אשר העתיק מאור הגולה בעל החתם סופר זצוק"ל מספר שחבר אחד מהנוצרים ושמו יאהן יאקוב אלטריקא והעתקתים מהעתקה של כתב ידו של הגאון הנל". מתוך ספר ירושתינו ספר שני תשסח עמוד עב (אוצר החכמה)

ספר תולדות אותו האיש לא מתעלם מהמופתים שמסופרים על אותו האיש שלטענת הנוצרים הוא החיה מתים וכו'. מחבר ספר תולדות אותו האיש כותב שאותו האיש הצליח לעשות ניסים, על ידי החזקת ה'שם המפורש' שגנב מבית המקדש.

במכללת 'אורות ישראל' כתב אחד הסטודנטים מאמר סמינריוני מקיף, ממנו מובן מזווית היסטורית היאך שמעון פטרוס, ופאולוס שניהם יחדיו הדחיקו את הנצרות, ואת תלמידי אותו האיש מחיק היהדות כפי שרש"י הקדוש הזכיר במסכת ע"ז דף י', והסיפור מרתק ונביאו כאן באדיבות הכותב:

לאחר צליבת אותו האיש ע"י הרומאים, הנוצרים התנכלו ליהודים, הרגו אותם, ומנעו את העליה לרגל, וכן הצליחו בהטפותיהם למשוך רבים מישראל לאמונתם. לכן החליטו חכמים לשלוח את אחד מן החכמים, שמעון כיפא - פטרוס, להיות מנהיג בקהילה הנוצרית, ולהציל את ישראל בדרך זו.

חז"ל הביאו לשמעון כיפא – פטרוס את השם המפורש, והוא הטמין אותו בתוך בשרו, וכך הוא הצליח לעשות "מופתים", וטען לתלמידי אותו האיש, שאותו האיש נגלה אליו, ובחר בו, וכך הצליח שמעון כיפא – פטרוס שתלמידי אותו האיש האמינו בו.

שמעון – פטרוס ציווה שלא לרדוף אחרי היהודים, ושאותו האיש עצמו יתנקם בהם על מעשיהם הרעים כלפי היהודים. עוד הוסיף פטרוס למאמיניו שאם יהודי יאמר לנוצרי: "לך עמי פרסה" - יש ללכת איתו שתי פרסאות, ואם מכה את הנוצרי על לחיו, יש לתת לו את הלחי השניה.

שמעון – פטרוס התיר לנוצרים (שהיו אז חלק מהיהדות) שלא למול, ולהסתפק בטבילה. בנוסף הוא העביר את יום השבת לראשון. על פי המסופר, שמעון – פטרוס ביקש להתבודד במגדל או מערה, וכדי להימנע מאכילת מאכלי טריפה, ביקש שיתנו לו רק 'לחם צר ומים לחץ', כך היה יכול לעבוד את ה' בסתר, ושלח לרבותיו פיוטים כדי שיהיו לו לזיכרון, כגון 'נשמת כל חי' כפי שהובא פה סדרת מאמרים בנידון.

בסופו של דבר, רש"י הקדוש שהיו לו מסורות רבות ששמע מרבותיו שקבלו מרבותיהם גאונים, סבוראים, אמוראים ותנאים, במסכת עבודה זרה דף י' על נבואת עובדיה: "הִנֵּה קָטֹן נְתַתִּיךָ בַּגּוֹיִם בָּזוּי אַתָּה מְאֹד" (שם א' ב') פירש וכתב: "כל ספרי טעותם... פאולוס פטרוס והם יהודים היו... הם שנו ועמקו הלשון ועשו להם הבל לחשבה בפני עצמם ולסלקם מעל ישראל, ולא שכפרו כי לטובתן של ישראל נתכוונו..." (גירסה מצונזרת).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר